Tévésmaci

A hervadó sárga róka

  • tévésmaci
  • 2013. március 7.

Film

Amikor Sztupa és Troché a Gellért tér és az Astoria közt sokasodtak, az idő kilépett helyenként a medréből.

Úgy kezdődött, hogy Sztupa és Troché a Gellért téren várták a 47-es villamost a Körtér felől, mikor egy kocsi gördült a Gellért Szálló bejáratához, a sofőr mellett ülő pasas kiszállt, s kinyitotta a hátsó ajtót. Sztupa és Troché kiszálltak, egy londiner sietett eléjük, közben befutott a 47-es villamos. A Szabadság híd túlsó oldalán Dimitrov térnek hívták a Fővám teret, a Tolbuhin csarnokban pedig rendőrök és tévések próbálták kiszorítani Sztupát és Trochét Margaret Thatcher tervezett útvonaláról - a Duna felőli sorra tartott, paprikáért. Vakuk villogtak, mindenki lelkesült képet vágott, míg odakint áthaladt Sztupával és Trochéval a 47-es viszonylat, melyről a Kálvin teret elérve semmi különös nem látszott, hacsak azt nem tekintjük furcsának, hogy odakünn este lett, és Sztupa Trochéval felkereste a 20 éves nevű vendéglátó-ipari egységet. A rádió előtt ugyanekkor világos volt, egy Csepel teherautóról puskákat adogatott le két pufajkás alak, egyet Sztupa, egyet Troché kezébe nyomván, s utánuk a többiek is kaptak mind. Hogy ekkor merre járt a 47-es villamos, annak nyilván más a megmondhatója, mindenesetre, amikor diszkréten a Múzeum körúti férfivécében felejtették a két flintát, mintha odafönn igenis zakatolt volna valami. Sztupa és Troché szerencsésen megérkeztek az Astoriához, épp akkor szállván le a villamosról, amikor valami másik Sztupa és Troché betértek az Astoria Grill nevű étkezdébe, ahol nemzetközi specialitásokat terveztek kóstolni - egyebek közt az izgalmasan hangzó hamburgert. Egy puffancs nevű édes péksüteménybe lila hagyma és salátalevelek kíséretében csomagolt, fémlapon megsütött, kecsöppel leöntött húspogácsát kaptak, s egyáltalán nem voltak csalódottak, a készítmény simán állta a versenyt a November 7. téren, az Abbázia kirakatában árusított hot doggal, ami úgy készült, hogy egy közepén kettévágott, majd forró karóba húzott óriáskiflibe mustárba mártott bélszínrolót helyezett a fehér köpenyes elvtársnő. Tévézzünk!

Pénteken (8-án) Gus van Sant kábé egyetlen nézhető filmjével, az Otthonom, Idahóval kezdődik a műsor éjfél után az MGM-en.

Szombaton a híres Szép remények közelgő mozipremierje alkalmából nagy Dickens-napot tartunk. Az azonos zászló alatt hajózó Film Mánia és a Film Café úgy este hét körül versenyezteti meg szemünk láttára Copperfield Dávidot Nicholas Nicklebyvel. Gigászok csatája lesz, ez teljesen nyilvánvaló, hiszen Copperfield Dávidot olyan művésznők segítik, illetve gáncsolják útján, mint Imelda Staunton, vagy éppenséggel a belül is erőst dicsért Maggie Smith. Míg ellenben Nicholas Nickleby Charlie Hunnam (igen, Jax a Sonsból) elővezetésében lép elénk, s a darab a például Mr. Dorritként is zseniális Tom Courtenayt is felvonultatja. Dickens pedig azon kevés igazán nagy írók közé tartozik, akiket mindig tenyerén hordozott a filmkészítés, értsd: alig is hibáztak vele. Éjjel háromnegyed egykor elénekeljük, hogy Háromnegyed eeeeeegy van, majd rögtön utána azt is, hogy Maria, Maria, Maria, mert a mondott Film Mánián elkezdődik a West Side Story, noha azt nem is Dickens írta.

Vasárnap elindul végre a lapunk beltestében bőven is beharangozott Downton Abbey a Story4-en. Nem adnám egy vak lóért, ha feliratos kiszerelésben adnák, hiszen az angol színészek dikciójáról lemondani olyan luxus, amit csak a tömegek engedhetnek meg maguknak. Erről jut eszembe, a film+-on lesz este kilenctől aLeon, a profi, amit szerintem már látott többször mindenki, így legalább nem okoz csalódást.

Hétfőn Hair háromnegyed nyolc felé a Film Mánián. A tévézésben például az is nagyon jó, hogy hetente egyszer valamelyik csatorna egészen bizonyosan leadja aHairt - amikor észrevesszük, szólunk, always.

Kedden egy 1998-as svéd-norvég filmben két kedvencünk is fellép, Hamilton parancsnokként Peter Stormare Mark Hamill-lel küzd meg.

Csütörtökön pedig Indul a bakterház este kilenckor a Dunán. Tévézzen szerintem a bakter!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.