Film

Rövid Vadak - Fiatal Rövidfilmesek Társasága

Film

A mozik külföldi műsort adnak, filmszemle sincs; vannak viszont - majdnem érthetetlen okokból, szinte hobbiból készülő, pótlék gyanánt, legjobb esetben a figyelemfelkeltés céljából felszolgált - rövidfilmek fiatal alkotóktól, ha valakinek mégis hiányozna a magyar film.

A rövidezés e kitüntetett esten öt fázisból állt, bár Szeiler Péter művét az első percben nehéz volt azonosítani. Akár azt is hihettük, hogy egy kis technikai probléma miatt látjuk szemcsésnek a képet, vagy előfordulhatott volna az is, hogy véletlenül valami mást vetítenek... de végső soron kellemes meglepetést okozott a My first Movie; egy iskolai csínytevés rövid, mobilfilmnek látszó bemutatása, s mint ilyen, bájos esetlensége miatt volt leginkább szerethető - ugyanakkor direkte filmről beszélni adott estben nyilván baráti túlzásnak hathat.

Kalmár Bence katarzistól és párbeszédektől mentes "némafilmje" - a Motel -, a megszokott láncfűrészes gyilkos sztereotípia klisébe hajló ábrázolását némi groteszk humorral és elidegenítő hatásokkal vegyítve prezentálta, s okozott ekképpen - feloldva az amúgy sem létező feszültséget - elsősorban infantilis voltával meghökkenést, vagy csak sima hiányérzetet, azt viszont egészen jól.

Harmi Gábor Grimasza a Nyugati pályaudvar aluljárójának megszokott hétköznapjait idézi fel egy sajátosnak vagy egyedinek távolról sem nevezhető történetet feldolgozva. A címbe emelt gesztus mint afféle üzenet a főszereplő vágyálmait részben vagy teljes mértékben közvetíti ugyan, csak jóval kevésbé ötletesen és érdekesen, mint amit egy ilyen rövid terjedelem megkövetelne. Figyelem, az idő pont nem ennek a műfajnak dolgozik!

Szerencsére volt egyszer egy osztálykirándulás, amelynek az emlékét diktafonfelvétel őrzi. E hanganyaghoz készített, persze kíséretképpen, valami kis illusztrációféleséget Lichter Péter, amikor roncsolt képeket hívva segítségül próbálta rekonstruálni egy baráti társaság rég letűnt gyerekkorát - kicsit hosszabban, mint kellett volna -, Kazetta címmel.

Az est csúcsteljesítménye nyilvánvalóan a FÁK című animációs film volt - rajzolta és rendezte: Bera Nándor -, egy kedvesen frappáns zöld szociomese arról, hogy milyen is a fák élete, és mi történik, ha a tölgy meg a fűz és a többiek emberek módjára próbálnak meg - akár még a favágóval együtt is - élni, erdő híján, tök rendesen, a városban. A különböző ember- és fafigurák viccesen ötletesek, a rajzolt valóság képisége pedig blikkfangosan egyedi. Simán beillene egy környezetvédő kampány vizuális projektjébe, de vetítenénk gyerekeknek is meg gyermeteg lelkű felnőtteknek, tulajdonképpen mindenkinek, mert nagyon jó.

Sokan voltunk, a két egymást követő vetítés is bőven (!) teltházas volt: a nézők fele ült, a másik fele állt. A bemutatott produkciók fényében a műfaj relevanciája talán vitatható, de nyugodtan maradhatunk annyiban, hogy mindenképp szükséges volt hozzá némi meggyőződésen alapuló kíváncsiságra. A probléma, mint mindig, ezúttal is a válogatás kényszereiből fakadt, a nagyon kevésből ugyanis elég nehéz közös világlátást kreálni. S azt se felejtsük el, hogy nincs az a mégoly jól sikerült este, ami fiatal magyar filmet rajzolna egy porig rombolt szakma kiváltására.

Gödör Klub, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.