Film

Rövid Vadak - Fiatal Rövidfilmesek Társasága

Film

A mozik külföldi műsort adnak, filmszemle sincs; vannak viszont - majdnem érthetetlen okokból, szinte hobbiból készülő, pótlék gyanánt, legjobb esetben a figyelemfelkeltés céljából felszolgált - rövidfilmek fiatal alkotóktól, ha valakinek mégis hiányozna a magyar film.

A rövidezés e kitüntetett esten öt fázisból állt, bár Szeiler Péter művét az első percben nehéz volt azonosítani. Akár azt is hihettük, hogy egy kis technikai probléma miatt látjuk szemcsésnek a képet, vagy előfordulhatott volna az is, hogy véletlenül valami mást vetítenek... de végső soron kellemes meglepetést okozott a My first Movie; egy iskolai csínytevés rövid, mobilfilmnek látszó bemutatása, s mint ilyen, bájos esetlensége miatt volt leginkább szerethető - ugyanakkor direkte filmről beszélni adott estben nyilván baráti túlzásnak hathat.

Kalmár Bence katarzistól és párbeszédektől mentes "némafilmje" - a Motel -, a megszokott láncfűrészes gyilkos sztereotípia klisébe hajló ábrázolását némi groteszk humorral és elidegenítő hatásokkal vegyítve prezentálta, s okozott ekképpen - feloldva az amúgy sem létező feszültséget - elsősorban infantilis voltával meghökkenést, vagy csak sima hiányérzetet, azt viszont egészen jól.

Harmi Gábor Grimasza a Nyugati pályaudvar aluljárójának megszokott hétköznapjait idézi fel egy sajátosnak vagy egyedinek távolról sem nevezhető történetet feldolgozva. A címbe emelt gesztus mint afféle üzenet a főszereplő vágyálmait részben vagy teljes mértékben közvetíti ugyan, csak jóval kevésbé ötletesen és érdekesen, mint amit egy ilyen rövid terjedelem megkövetelne. Figyelem, az idő pont nem ennek a műfajnak dolgozik!

Szerencsére volt egyszer egy osztálykirándulás, amelynek az emlékét diktafonfelvétel őrzi. E hanganyaghoz készített, persze kíséretképpen, valami kis illusztrációféleséget Lichter Péter, amikor roncsolt képeket hívva segítségül próbálta rekonstruálni egy baráti társaság rég letűnt gyerekkorát - kicsit hosszabban, mint kellett volna -, Kazetta címmel.

Az est csúcsteljesítménye nyilvánvalóan a FÁK című animációs film volt - rajzolta és rendezte: Bera Nándor -, egy kedvesen frappáns zöld szociomese arról, hogy milyen is a fák élete, és mi történik, ha a tölgy meg a fűz és a többiek emberek módjára próbálnak meg - akár még a favágóval együtt is - élni, erdő híján, tök rendesen, a városban. A különböző ember- és fafigurák viccesen ötletesek, a rajzolt valóság képisége pedig blikkfangosan egyedi. Simán beillene egy környezetvédő kampány vizuális projektjébe, de vetítenénk gyerekeknek is meg gyermeteg lelkű felnőtteknek, tulajdonképpen mindenkinek, mert nagyon jó.

Sokan voltunk, a két egymást követő vetítés is bőven (!) teltházas volt: a nézők fele ült, a másik fele állt. A bemutatott produkciók fényében a műfaj relevanciája talán vitatható, de nyugodtan maradhatunk annyiban, hogy mindenképp szükséges volt hozzá némi meggyőződésen alapuló kíváncsiságra. A probléma, mint mindig, ezúttal is a válogatás kényszereiből fakadt, a nagyon kevésből ugyanis elég nehéz közös világlátást kreálni. S azt se felejtsük el, hogy nincs az a mégoly jól sikerült este, ami fiatal magyar filmet rajzolna egy porig rombolt szakma kiváltására.

Gödör Klub, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.