Torrentmozi

A homok urai

Jörg Steineck: Lo Sound Desert

  • - greff -
  • 2017. február 12.

Film

„Szerintem a sivatagból kell származnod ahhoz, hogy ezt a zenét játszd” – nyilatkozott nekünk bő 3 éve Josh Homme, a Queens Of The Stone Age vezére a 90-es évek elején Kaliforniában kifejlődött, desert vagy stoner rock néven ismertté vált stílusirányzatról.

Ezt az axiómát némiképp árnyalja, hogy a sivatagoktól meglehetős távolságra fekvő magyar klubszíntéren éppen erre a hangzásra épült az elmúlt 15 év egyik legburjánzóbb faunája – az itteni érdeklődés hevességét jól jelzi, hogy ennek a Lo Sound Desert című, témába vágó dokumentumfilmnek is volt nálunk tavaly nyilvános vetítése. Alaposabb pszichológiai-antropológiai elemzés után talán megnyugtatóan meg lehetne válaszolni, hogy a desert rock által közvetített életérzéssel miért rokonszenveznek ennyire a honfitársaink, de Jörg Steineck filmje nem a hatástörténettel, hanem a zsáner genezisével foglalkozik.

Van valami egészen lenyűgöző abban, hogy még egy olyan, limitált jelkészletű kifejezési forma esetében is, mint amilyen a rockzene, milyen erőteljesen képes befolyásolni a dalok végső formáját a zenészek környezete. Az életszínvonal minősége, a napsütéses órák száma, a páratartalom, a légszennyezettség – minden számít. Afféle elkerülhetetlennek tetsző mutációként Seattle esős utcáin született meg a grunge, Birmingham iparvárosában a heavy, a mocsaras Floridában a death, Skandináviában a black, a Ruhr-vidéki bányaipar vonzáskörzetében pedig a rozsdás germán thrash metal. Így aztán könnyen ki lehet találni, hogy miket láthatunk a film első, környezetrajzzal foglalkozó fejezetében: már az első öt percben elmeséli valaki, hogy elolvadt a tornacipője az aszfalton.

A Coachella-völgyben járunk, Los Angelestől és San Franciscótól csupán néhány órányira autóval, de a hangulat itt már kisvárosiasnak sem nevezhető, inkább a kibucok miliőjét idézi. A sivatag nem az a végtelenül hullámzó, kábító, mitikus fajta, inkább csúnyácska, dombos, és tele van szórva fonnyadt kaktuszokkal. Mint minden markáns helyszínhez kötődő zenei színtérnél, itt is kulcsfogalom az unalom: a 60-as években még idejárt bulizni a barátaival Sinatra, aztán viszont a nyugdíjasok vették át az uralmat, hogy a tiniknek a 80-as évekre a gördeszkázás mellett már tényleg csak a hangos gitározás maradjon – a lakóházaktól távol, bent a homokdűnék közt, generátorokkal meghajtott erősítőkkel és hallucinogén drogokkal megvadított agyakkal. Zenésznek lenni itt nem jelentett kivételes státuszt: a felvételeken állandóan a közönséggel minden létező szempontból egy szinten álló zenekarokat látni; a söröshordót cipelő alak nekimegy a mikrofonnak, a lányok a dobos mellett sütik a húst a szabad ég alatt. Mindenki ismer mindenkit, és mindenki játszik mindenkivel.

A filmben is kuszák némiképp a viszonyok, de ez nem sokat számít: hiszen egy eddig igencsak rosszul dokumentált zsánerről kapunk végre minden írott szónál beszédesebb, azonnali elvágyódásra késztető, végeredményben mindent megmagyarázó képsorokat.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.