Verzió - Film

A kamera mögött

  • - kg -
  • 2017. december 9.

Film

Dolgozott Michael Moore-ral a Fahrenheit 9/11-ben, egyike volt a Citizenfour című Snowden-doku operatőreinek, maga is rendezett oknyomozó filmeket, és nemcsak csinálja, de tanítja is; a New York Universityn lehet az óráira járni. Kirsten Johnsont igazán nem lehet vádolni azzal, hogy a könnyebbik végén fogná meg a filmezést: Jemen, Dárfúr, Kabul, Guantánamo, Bosznia, Nigéria – csak néhány helyszín azok közül, ahol a dokumentumfilmes operatőr az elmúlt 25 évben a kamerájával megfordult. Ennél egy hevenyészett CV is többet mond el, amiről viszont nem szól egyetlen szakmai önéletrajz sem, az mind megtalálható Johnson memoárjában. Nem mi, maga a szerző címkézi így a filmjét, de ha filmverset mond, vagy mozgóképes esszét, akkor sem járna messze az igazságtól: A kamera mögött a lehető legszerzőibb szerzői film, melyben valami belső, csak a filmkészítő által ismert logika szerint kerülnek egymás mellé a dokumentumfilm-darabkák, egy folyamatban lévő életmű kollázsszerű epizódjai. Kidobásra ítélt nyersanyagdarabok és filmrészletek, dráma és drámátlanság, sokatmondó kezek és még többet mondó arcok, privát home movie-k és az emberiség legaljasabb gaztetteinek részletei kerülnek egymás mellé mindenféle magyarázat nélkül. A frontok, az otthoniak és a nemzetköziek, összeérnek, Johnson alzheimeres édesanyja és ikrei is feltűnnek a forgatagban, de a fő hely az áldozatoké, a szemtanúké, a túlélőké. Azért a hátország, Amerika is kitermeli a maga történeteit; nem kell a válságövezetekig és tömegsírokig menni, hogy a szív megszakadjon.

November 15., 18.00, Kino; november 18., 16.30, Toldi

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.