Verzió - Film

A kamera mögött

  • - kg -
  • 2017. december 9.

Film

Dolgozott Michael Moore-ral a Fahrenheit 9/11-ben, egyike volt a Citizenfour című Snowden-doku operatőreinek, maga is rendezett oknyomozó filmeket, és nemcsak csinálja, de tanítja is; a New York Universityn lehet az óráira járni. Kirsten Johnsont igazán nem lehet vádolni azzal, hogy a könnyebbik végén fogná meg a filmezést: Jemen, Dárfúr, Kabul, Guantánamo, Bosznia, Nigéria – csak néhány helyszín azok közül, ahol a dokumentumfilmes operatőr az elmúlt 25 évben a kamerájával megfordult. Ennél egy hevenyészett CV is többet mond el, amiről viszont nem szól egyetlen szakmai önéletrajz sem, az mind megtalálható Johnson memoárjában. Nem mi, maga a szerző címkézi így a filmjét, de ha filmverset mond, vagy mozgóképes esszét, akkor sem járna messze az igazságtól: A kamera mögött a lehető legszerzőibb szerzői film, melyben valami belső, csak a filmkészítő által ismert logika szerint kerülnek egymás mellé a dokumentumfilm-darabkák, egy folyamatban lévő életmű kollázsszerű epizódjai. Kidobásra ítélt nyersanyagdarabok és filmrészletek, dráma és drámátlanság, sokatmondó kezek és még többet mondó arcok, privát home movie-k és az emberiség legaljasabb gaztetteinek részletei kerülnek egymás mellé mindenféle magyarázat nélkül. A frontok, az otthoniak és a nemzetköziek, összeérnek, Johnson alzheimeres édesanyja és ikrei is feltűnnek a forgatagban, de a fő hely az áldozatoké, a szemtanúké, a túlélőké. Azért a hátország, Amerika is kitermeli a maga történeteit; nem kell a válságövezetekig és tömegsírokig menni, hogy a szív megszakadjon.

November 15., 18.00, Kino; november 18., 16.30, Toldi

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.