Verzió - Film

A kamera mögött

  • - kg -
  • 2017. december 9.

Film

Dolgozott Michael Moore-ral a Fahrenheit 9/11-ben, egyike volt a Citizenfour című Snowden-doku operatőreinek, maga is rendezett oknyomozó filmeket, és nemcsak csinálja, de tanítja is; a New York Universityn lehet az óráira járni. Kirsten Johnsont igazán nem lehet vádolni azzal, hogy a könnyebbik végén fogná meg a filmezést: Jemen, Dárfúr, Kabul, Guantánamo, Bosznia, Nigéria – csak néhány helyszín azok közül, ahol a dokumentumfilmes operatőr az elmúlt 25 évben a kamerájával megfordult. Ennél egy hevenyészett CV is többet mond el, amiről viszont nem szól egyetlen szakmai önéletrajz sem, az mind megtalálható Johnson memoárjában. Nem mi, maga a szerző címkézi így a filmjét, de ha filmverset mond, vagy mozgóképes esszét, akkor sem járna messze az igazságtól: A kamera mögött a lehető legszerzőibb szerzői film, melyben valami belső, csak a filmkészítő által ismert logika szerint kerülnek egymás mellé a dokumentumfilm-darabkák, egy folyamatban lévő életmű kollázsszerű epizódjai. Kidobásra ítélt nyersanyagdarabok és filmrészletek, dráma és drámátlanság, sokatmondó kezek és még többet mondó arcok, privát home movie-k és az emberiség legaljasabb gaztetteinek részletei kerülnek egymás mellé mindenféle magyarázat nélkül. A frontok, az otthoniak és a nemzetköziek, összeérnek, Johnson alzheimeres édesanyja és ikrei is feltűnnek a forgatagban, de a fő hely az áldozatoké, a szemtanúké, a túlélőké. Azért a hátország, Amerika is kitermeli a maga történeteit; nem kell a válságövezetekig és tömegsírokig menni, hogy a szív megszakadjon.

November 15., 18.00, Kino; november 18., 16.30, Toldi

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”