Verzió - Film

A kamera mögött

  • - kg -
  • 2017. december 9.

Film

Dolgozott Michael Moore-ral a Fahrenheit 9/11-ben, egyike volt a Citizenfour című Snowden-doku operatőreinek, maga is rendezett oknyomozó filmeket, és nemcsak csinálja, de tanítja is; a New York Universityn lehet az óráira járni. Kirsten Johnsont igazán nem lehet vádolni azzal, hogy a könnyebbik végén fogná meg a filmezést: Jemen, Dárfúr, Kabul, Guantánamo, Bosznia, Nigéria – csak néhány helyszín azok közül, ahol a dokumentumfilmes operatőr az elmúlt 25 évben a kamerájával megfordult. Ennél egy hevenyészett CV is többet mond el, amiről viszont nem szól egyetlen szakmai önéletrajz sem, az mind megtalálható Johnson memoárjában. Nem mi, maga a szerző címkézi így a filmjét, de ha filmverset mond, vagy mozgóképes esszét, akkor sem járna messze az igazságtól: A kamera mögött a lehető legszerzőibb szerzői film, melyben valami belső, csak a filmkészítő által ismert logika szerint kerülnek egymás mellé a dokumentumfilm-darabkák, egy folyamatban lévő életmű kollázsszerű epizódjai. Kidobásra ítélt nyersanyagdarabok és filmrészletek, dráma és drámátlanság, sokatmondó kezek és még többet mondó arcok, privát home movie-k és az emberiség legaljasabb gaztetteinek részletei kerülnek egymás mellé mindenféle magyarázat nélkül. A frontok, az otthoniak és a nemzetköziek, összeérnek, Johnson alzheimeres édesanyja és ikrei is feltűnnek a forgatagban, de a fő hely az áldozatoké, a szemtanúké, a túlélőké. Azért a hátország, Amerika is kitermeli a maga történeteit; nem kell a válságövezetekig és tömegsírokig menni, hogy a szív megszakadjon.

November 15., 18.00, Kino; november 18., 16.30, Toldi

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."