tévésmaci

A kenguruk tánca

  • tévésmaci
  • 2021. október 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché döntő ellentéte felszínre került, egyikük számára sem tűnt váratlannak.

Épp távozóban voltak a chicagói kriskindlmarketről, de az soha nem ment könnyen, a helyiek és a nürnbergiek is marasztalták őket, menjünk át Wrigleyville-be, ott is van egy ilyen (mármint német karácsonyi vásár), különösen a bajoroknak volt magas a kedvük. Nem lehet, indul a vonatunk. Sztupa és Troché gyalog indultak az állomásra, legalább kimegy a fejünkből a Glühwein. Két bögre volt csak, az is valami? Hozod a csuprod? Hülye vagy? A Daley Plazától tényleg csak bő negyedórányira van a Union Station, ha kilépnek, még annyira sem, de nem léptek ki, bőven volt idő a vonat indulásáig, csak az a harmadik bögre már sehogy sem fért volna bele. Szépen baktattak tehát a Dearborn streeten északról délre, de amikor befordultak az Adams utca nyugati felére, Troché megtorpant, s megragadta Sztupa karját. Tudod, Sztupa, hogy most már a Route 66-en járunk? Na persze, mint a filmeken, bár az nyilván túlzás lenne, ha ötszáz méteren belül másodszor is lehülyéznélek. Mit akarsz, ez egy tök sima nagyvárosi utca, szép széles és egyenes, otthon nyilván sugárútnak hívnák vagy proszpektnek (ezt olyan oroszosan ellágyítva mondta), látod itt egy Marriott hotel. Nem, Sztupa, hidd el, és hüvelykujjával a háta mögé bökött (mutatom, így csinálta), három sarokkal lejjebb, ahol belefut az utca Michigan Avenue-ba, ott a tábla, hogy itt a 66-os kezdőpontja… Jó’ van, na, mondta Sztupa, de akkor már felértek a hídra, innen már csak pár lépés és megjöttünk. Nem voltak sokan a vonaton, az emberek inkább a nappalit választják, de nincs is annál szebb, mint amikor a Mississippi mellett vágtatva ér a hajnal. Jó helyük volt, ablaknál. Régen ilyenkor elővettük az útravalót, ezen Sztupa is elmosolyodott, de Trochét tovább fűtötte a lelkesedés, ezer mérföld, bazmeg’. Csak kilencszázhúsz. Mindegy, térjünk a lényegre – s Troché vad érvelésbe kezdett, melynek már az elején kijátszotta az aduászait, a Sagal-ikreket, de Sztupát ez sem izgatta fel különösebben, sőt visszavágott. Figyeld csak a nővérüket, Katey-t, pár év és kilő mellőlük az űrbe. Még csak Kankakee-ban vesztegelt a vonatuk (hol volt még Memphis vagy Jackson, pláne a végállomás?), amikor Troché dűlőre akarván vinni a dolgot, kibökte: én akkor is azt mondom, hogy doublemint. Márpedig spearmint, maradt hajthatatlan Sztupa. A hátrahagyott Chicago egyik palotájában épp leoltották az összes lámpát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.