Film

A kincs

  • Szabó Ádám
  • 2016. február 21.

Film

Édes-bús hangulat, racionalitás-irracionalitás, na meg a fémdetektor túlvilági pittyegése szabdalja keresztül-kasul Corneliu Porumboiu új filmjét. Főszereplői ugyanazok az egyszerű kisemberek és irodisták, akik egyik román újfilmből a másikba ugrálnak; ahelyett azonban, hogy a bürokratizmustól, a korrupt hatalomtól vagy a tehetetlenségtől szenvedve másfél óra múlva rájönnének, hogy minden úgy rossz, ahogy van, kezükbe veszik sorsukat: kincskeresésbe kezdenek. Tévé-díványos nappalin, cserépkonyhás rendőrőrsön és vidéki kertben kanyarog a történet, melynek minden jel szerint elkeserítőnek és szomorúnak kellene lennie – de nem az. A kincs képein ugyanis a jellegzetes kelet-európai rögvalóság valamiféle furcsa ironikus-cinikus mesévé változik. Costi, egyik főhősünk éppen Robin Hood törté­netét meséli fiának, mikor a szomszéd beállít hozzá. Először pénzt kér, majd ajánlatot tesz: nagyapja által rég elásott kincs lapul vidéki, örökül kapott, lepusztult kertjében; ha Costi fizeti a fémdetektor bérlését, bármit találnak, fele-fele arányban osztoznak. A szikár, hideg képekből szép komótosan egy földöntúli mese bontakozik ki – a főszereplők lassan maguk is mesefigurákká válnak; kicsit bicegnek, talán esetlenek is, de ahogy az lenni szokott, a szívük a helyén van. A Bukaresttől pár kilométerre lévő gazos, ápolatlan kert pedig – mely volt már a múltban bár, sztriptízklub, téglagyár és óvoda is –, bár cseppet sem mesébe illő, másfél óra alatt az utóbbi idők legszerethetőbb sztorijának színhelyévé válik.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.