Film

Ha Isten úgy akarja

  • 2016. február 21.

Film

Bejelentésre készül a nagypolgári család ­fiú sarja. A roppant felvilágosult, talpig liberális család már előre bekészíti örömet és elfogadást közvetítő gesztusait a bizonyára szorongó, de másságát mégis felvállaló ifjú coming outjához. Lesz is elfogadás meg ölelés – csak a mosoly sikerül kényszeredettre. Csak a csillár szakad le, plafonostul: belül, titokban, pszt. Kívül tartani kell a maszkot, fogadni elfele, ami jön. De hát a fene egye meg: mér’ nem buzi az a kölök inkább? Mi az, hogy megtalálta Jé­zust? Meg hogy pap akar lenni? Meg még bele is dumál a jól temperált életvitelbe, amelyben a zugivó mama jótékonykodásba, a konzum­idióta nővér a legújabb divattrendek követésébe fojtja az élete üressége miatt érzett bánatát? A családfőnek sincs Istenre szüksége, mert ő maga az Isten! Menő szívsebész, akinek szeme rebbenésére is meglapul orvos és beteg. Nem tűrheti hát, hogy egyetlen fiát elorozza az általa életnek vélt törtetésből holmi pap. Fondorlatos tervet eszel ki, hogy leleplezze, ellehetetlenítse, megsemmisítse a karizmatikus lelki vezetőt, akinek szavait isszák a fiatalok, s aki az ő fiacskája fejét is telebeszélte ezzel a jézusos maszlaggal. De mi van, ha a csuhás jár túl a professzor úr eszén?

Az aránylag friss tempójú, le csak néha ülő komédia, amelyben nem a szokott klisékből épül a helyzetkomikum, s a tálalás is méltó az olasz vígjátéki színjátszás hagyományaihoz, végül még a valódi nyitottság és a hiteles elfogadás tárgykörében is képes megfontolásra érdemes állításokat tenni.

Forgalmazza a Cinenuovo

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."