tévésmaci

A kutya meg a bicska

  • tévésmaci
  • 2013. február 17.

Film

Amikor Sztupa és Troché átvágtak az Alföldön, Troché ült a szekér bakján. Debrecenből tartottak Mohácsra, kanyargott az út alattuk erősen, noha a széles síkságon éppenséggel vihetett volna toronyiránt is. Csendesen ballagtak, Sztupa el-elbólintott a saroglyában a szénára terített pokrócon. A lovak mintha arra is ügyeltek volna, hogy meg ne botoljanak, hogy meg se zökkenjen a szekér, semmi se zavarja az alvót. Troché a bakon maga is sűrűn biluxolt, ha nem szóltak volna a csengettyűk, ő is követi társát Morpheusz díványára. Balra sárga fövenyszőnyeg, jobbra, a mező felé levágott sarjúrendek, csak jöjjön már szembe valaki, szálljon fel egy madár, lássam meg a csárda füstjét, egyáltalán, történjen itt valami! Nem történt. Troché előhúzta iszákjából a kulacsot, de azonmód vissza is tette, csak álmosabb leszek tőle, csinálnom kell valamit, le nem szállhatok nyújtózni egyet, rövid sétát sem tehetek, hát hasítsunk bele! Azzal rávágott az ostorhegyesre, és uccu neki, vesd el magad, rántott egyet az alkotmány, elkezdtek szaladni hátrafelé az útszéli rekettyebokrok, s lángot vetett a lovak sörénye. Sztupa felriadt, sietősen fejébe nyomta a kalapját, el ne vigye a hirtelen támadt menetszél. Troché teli torokból rikkantott is, gyia, te, vagy valami ilyen egyszerűt. Noha nem egyenesedett ki egészen, de előredőlve csak kiállt a bakról, s nem tette le az ostort sem. A lovak tajtékot prüszköltek, de nem tűnt úgy, hogy nehezükre esne a vágta, tán még élvezték is a hirtelen jött táltosüzemet. Ordított már Sztupa is, aggyad neki, hajrá, hajrá, de a kalapját még erősen szorította a fejéhez, lefoglalva így a jobbját, ami jelentősen megnehezítette neki az előrehaladást, minthogy szándékában volt intenzíven nyomulni a bak felé. A vágta láttán a külvilág is észre tért, nem bujdosott tovább: előbb egy falucska templomtornya tűnt fel a horizonton, majd - már jóval közelebbről, úgyszólván karnyújtásnyira - egy tanya, Sztupa még a gerendára kitett dohányt is látni vélte, meglehet, tévedett. De nem téved az, aki a tévézést választja, mert abban ugye nincsen menetszél.

Pénteken este, talán a közeles Gyilkos Joe mozi-premierjének hála, a Film Mánia este tizenegykor megint előveszi az Élni és meghalni Los Angelesben című remeket, azokból az időkből, amikor még nem a vágóasztalon készültek az autósüldözések, hanem ápolatlan, láncdohányos kaszkadőrök ültek pusztulásra ítélt szedánok volánja mögé, s a padlón gurgulázó üres sörösdobozok társaságában mutatták be a napi attrakciót.

Szombaton is maradunk egy darabig a csatornán, 11.10-kor indul A canterville-i kísértet című örökmozi. Tényleg, ez a film 1986-os, nem is a legjobb a canterville-i dolgok közül, itt lenne már az ideje barátocskánkat újra ráereszteni a művelt világra. Egyáltalán, emlékszik még valaki reá? Bolgár film a Cinemaxon, húsz perc múlva? Hamis álmok. Mi lesz így az ebéddel? Negyed hétkor ugyanott Üvöltő szelek, nyilván olvasás helyett. Este nyolcra rátör az HBO-ra a Melankólia.

Vasárnap egy legenda is visszatér, de csak nagyon bátraknak vagy öncsalásra hajlamos blaustrumpfoknak ajánlom. A kis Valentinóval szembesülni ugyanis tartogathat néhány meglepetést a kánon csecséről táplálkozóknak (Duna, 21.10).

Hétfőre ránk marad nevezett Valentinó kora: adásszünet.

Kedden ezzel szemben Valdez lovai kelnek el a film+-ról, hét után. Mennyiért, mennyiért? Este tizenegytől a Film Mánián Pár dollárral többért.

Szerdán Pofa be! Quentin jön Montargis-ból 7 után a film+-ra, friss orosz állampolgárságának teljes vértezetében! Azt tanácsolom, figyeljék jó erősen az utolsó jelenetet, mert abban az új időkhöz igazítva Jean Reno helyett, de csak egy pillanatra (!) V. Putyin tűnik fel a nagy Gerard oldalán, csippent a szemével és viccesen a szája elé emeli mutatóujját. Este kilenckor a gátlástalanul túlértékelt újabb kori román film zászlóshajója, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap úsz' be a Dunára.

Csütörtökön kölcsönadom sütőtököm, ha valaki sokáig nézi, pont olyan lesz, mint a televízió: teljesen felesleges.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.