Dredd

Film

Persze, reneszánszát éli a képregény-feldolgozás, a Marvel-hősök után vászonra ért a 2000 AD Dredd bírója is. A rajongók bizonyára tűkön ültek, a többiek a 95-ös Stallone-verzió bukása után, meglehet, szkeptikusabban várták a produkciót.

A történet ugye nem rejteget nagy fordulatokat és megrázó lelki fejlődést, egy disztopikusan bűnös városban vagyunk, kellőképp nyomasztóra fényezett díszletekben, ahol szerencsére sem a minimálgettót, sem a sci-fi high-tech csilivilijét nem vitték túlzásba. A jócskán megbomlott rend fegyelmezett őrei annyiban különböznek az általuk üldözöttektől, hogy törvényre hivatkozva nagyobb tömegeket és sokkal képzettebben lőnek halomra, mint a többiek. Dredd és a nyakába varrt, ráadásul gondolatolvasó skillekkel is felvértezett újonc pedig éppen a legelvetemültebb drogkartellel akad össze. Zárt történet, zárt helyen. Nincs nagy mozgástér, ám ez a leszabályozottság kifejezetten jót tesz a filmnek. A nagy sztori helyett ugyanis nagyon ügyesen kivitelezett képi világot kapunk, pacsi az operatőrnek. A lassított kameramozgás, a felfényezett közelik egy egészen absztrakt, már-már művészi keretet adnak a szétloccsanó fejeknek és fröcsögő vérnek. A látvány valahol a trancsírozós akciómozik és a klasszikus drogfilmek képi világának keveréke, voltaképpen megnyerő elegy. Így Pete Travis rendező egy időre megmenti a már veszettnek hitt vérontós mundér becsületét, még akkor is, ha a színészi játékot nehéz lenne méltatni, hiszen Karl Urban csak egy másfél óráig morcosan lebiggyedő száj. Annak persze hiteles.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.