Film

A lány a vonaton

  • 2016. november 13.

Film

Az Emily Blunt alakította, amerikai Bejáró Bea mellett éppúgy elhúz az élet, mint Cseh Tamás által megénekelt pomázi alteregója mellett. Bár, szemben a HÉV-törzsutassal, a New York-i agglomerációból ingázó, nem is annyira a világváros, mint a szomorú és magányos középkorúság felé utazó elvált asszony hendikepje orvosolható (volna), hiszen nem vidéki magyar szegény, csak alkoholista. Ezért aztán rá, a világot a vonatablakból szemlélő, mindenki által megvetett és megalázott piásra hárul, hogy felderítse azt a rémes gyilkosságot, amelyről kezdetben még csak azt sem lehet tudni, hogy nem maga, a szenvedélybetegsége következtében emlékezetkiesési problémákkal küzdő főhős követte-e el. Mindehhez felül kell emelkednie nemcsak az italtól, de exférjétől való függőségén is, s bátran szembenéznie múltjával. Lehetne ez tizenkettő egy tucat lektűr helyett valóságos dráma is.

A művésznő mély azonosulással hozza a delíriumos szétesettséget, a bűntudatban fuldokló, kihasznált, kiközösített, saját józan eszéért és önbecsüléséért megküzdő embert. De nem lesz, mert egy virtuózan legfeljebb a kliséket variáló, hatásvadász, mégis érdektelen szcenárióból dolgozik az effektusok terén igyekvő, a motivációk tekintetében viszont fantáziátlan rendezés. Charlotte Bruus Christensen, A vadászat és a Távol a világ zajától operatőre viszont ezúttal is kiemelkedő.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.