DVD

Tripla kilences

  • - kg -
  • 2016. november 13.

Film

Utálatos kifejezés a kismester, olyan okoskodó izé (a mekkmester akkor már egy fokkal szerencsésebb), de mit tegyünk, ha John Hillcoat arra tette egész karrierjét, hogy elismertesse a kismesterség létjogosultságát. Az ausztrál filmrendező a majdnem filmek királya, aki a nagyfiúk és komor műfaji előképek bűvöletében forgatott már majdnem westernt, majdnem gengszteresdit és így tovább: jobbféle utánzat valamennyi, készen vett patinával és némi kötelező karcossággal, Cannes és a multiplexek közé belőve. A Tripla kilences e jól bevált, míves majmolási program újabb állomása, rejtély, miért most szállt rá Johnra a kritika. Hónaljban izzadt, korrupt zsaruk kontra zsíros hajú, nem korrupt zsaruk, kipás orosz gengszterek és tetovált latinó hadurak, mi kell még ide, hogy Scorsese és Michael Mann is örökbe fogadja a jó tanuló ausztrált? Mi is, mi is? Woody Harrelson, hát persze, aki úgy rágja-köpi a forgatókönyv minden sorát, mint a mesebeli cowboy a szájában érlelt dohányt. Ugyanezt teszi Kate Winslet is, ám az ő nyakában nem zsarujelvény, hanem akkora dizájnolt Dávid-csillag lóg, hogy senki el ne téveszthesse; igen, a nagy angol színésznő épp egy orosz zsidó maffiózót játszik – alighanem ez itt a kis műfaji plusz, mert kipás gengsztert láthattunk már, de ugyanezt nőben (azta!) talán még sosem. Hillcoat azért van olyan jó filmes, hogy művészi ambíciói nem gátolják abban, hogy egy-két ütős akciójelenetet összehozzon. Jó színészek menőznek egy kicsit fegyverrel a kezükben – bűnös élvezetnek, esti második filmnek tökéletes választás.

Forgalmazza a Gamma Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.