Dokumentumfilm

Amanda Knox

  • Gera Márton
  • 2016. november 13.

Film

„Esetleg egy bárány bőrébe bújt pszichopata vagyok” – valami ilyesmit mond Aman­da Knox, miközben belenéz a kamerába, majd néhány másodpercig csöndben marad, hogy megpróbálhassuk megfejteni, kihez is van szerencsénk. Így kezdődik a Netflix true crime dokuja, ami e manapság trendi műfaj segítségével próbálja rekonstruálni, hogy mi is történt 2007 novemberében, amikor perugiai szobájában meggyilkolták a brit diáklányt, Meredith Kerchert. Ez volt az évtized bűnügye Olaszországban, hangzik el a filmben, és alighanem igaz is, lévén kész cirkusz vette körül az esetet, és a hangulat csak aztán hágott a tetőfokára, hogy a rendőrség a lány barátnőjét és annak újdonsült olasz szerelmét vádolta gyilkossággal. Eztán már nem is meglepő a barátnő személye, ő Amanda Knox.

Ül velünk szemben, a szürke háttér előtt ez a lány – akiről mára kimondta az olasz bíróság, hogy ártatlan, ám sokan továbbra is kételkednek ebben –, és elkezdi mesélni a maga történetét, ami merőben más, mint amit a bulvársajtó anno felállított „Foxy Knoxyról”.

Kinek higgyünk, melyik verzió az igaz; valóban egy femme fatale-ról van szó, aki lemészárolta a barátnőjét, vagy ő az ártatlan bárány, aki csupán rosszkor volt rossz helyen?

Tipikus doku a műfaj szokásos elemeivel, és az a legnagyobb hibája, hogy nem is akar több lenni. Végigmegy az ügyön, felmondja a különös részleteket, felmutatja, hogy lám-lám, az olasz zsaruk is hibáznak, és kész: nem akar mélyebben kutakodni. Kár, mert soha nem fogjuk megtudni, valójában mi is történt azon az estén Perugiában.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.