Film

A lecke

  • 2016. január 3.

Film

A tanárnő azt tanulta, és azt is tanítja, hogy becsületesnek kell lenni. Felteszi, hogy elcsípi az osztály szarkáját, aki társait és őt is meg-megkárosítja. Ám a szarka nem dől be sem a hibák kijavítására apelláló felszólításoknak, sem a kisded fenyegetéseknek, bár a naiv pedagógus bevet mindent, amit a maga elavultan tisztességes értékrendje szerint hatékonynak vél.

A tanárnő semmire sem megy a becsületességével: előbb a férje nem fizeti be a bankkölcsönt, s neki kell megtennie – határidő-dramaturgia szerint, napokon belül –, majd az uzsorást kell kielégítenie. Az uzsorás pedig nem csak anyagi kielégítést tud elképzelni. Egyre mélyebb és mélyebb megaláztatásokat látunk ebben a filmben, a kelet-európai típusú, a társadalom működését tolvajok és függésben tartott ­károsultak összjátékaként megvalósító kapitalizmus hazánkban is tú­lontúl ismerős, lelketlen változatát. Nehéz nézni a sok nyomorúságot, s a tanárnő – valóságos bűnelkövetésig vezető – kálváriájában saját kiszolgáltatottságunkra ismerni.

A kézi kamerás realizmus jegyé­ben fogant bolgár alkotás akár a román új hullám egyik darabja is lehetne. Thrilleres feszültségét hétköznapi apróságokból hozza létre Petar Valchanov író-rendező – bár olykor egy kicsit sok is az apróságból: a balszerencsés lúzerségek ilyen mértékű halmozódása már-már a komolyság rovására megy.

A színészi játék elsősorban az elfojtott indulatokat érzékelteti. A főhős könnytelen pragmatizmusában, gépies szenvtelenségében valami össz-kelet-európai reménynélküliség nyer érvényes kifejezést – egészen a fináléig.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.