Film

A lecke

  • 2016. január 3.

Film

A tanárnő azt tanulta, és azt is tanítja, hogy becsületesnek kell lenni. Felteszi, hogy elcsípi az osztály szarkáját, aki társait és őt is meg-megkárosítja. Ám a szarka nem dől be sem a hibák kijavítására apelláló felszólításoknak, sem a kisded fenyegetéseknek, bár a naiv pedagógus bevet mindent, amit a maga elavultan tisztességes értékrendje szerint hatékonynak vél.

A tanárnő semmire sem megy a becsületességével: előbb a férje nem fizeti be a bankkölcsönt, s neki kell megtennie – határidő-dramaturgia szerint, napokon belül –, majd az uzsorást kell kielégítenie. Az uzsorás pedig nem csak anyagi kielégítést tud elképzelni. Egyre mélyebb és mélyebb megaláztatásokat látunk ebben a filmben, a kelet-európai típusú, a társadalom működését tolvajok és függésben tartott ­károsultak összjátékaként megvalósító kapitalizmus hazánkban is tú­lontúl ismerős, lelketlen változatát. Nehéz nézni a sok nyomorúságot, s a tanárnő – valóságos bűnelkövetésig vezető – kálváriájában saját kiszolgáltatottságunkra ismerni.

A kézi kamerás realizmus jegyé­ben fogant bolgár alkotás akár a román új hullám egyik darabja is lehetne. Thrilleres feszültségét hétköznapi apróságokból hozza létre Petar Valchanov író-rendező – bár olykor egy kicsit sok is az apróságból: a balszerencsés lúzerségek ilyen mértékű halmozódása már-már a komolyság rovására megy.

A színészi játék elsősorban az elfojtott indulatokat érzékelteti. A főhős könnytelen pragmatizmusában, gépies szenvtelenségében valami össz-kelet-európai reménynélküliség nyer érvényes kifejezést – egészen a fináléig.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.