Film

A lecke

  • 2016. január 3.

Film

A tanárnő azt tanulta, és azt is tanítja, hogy becsületesnek kell lenni. Felteszi, hogy elcsípi az osztály szarkáját, aki társait és őt is meg-megkárosítja. Ám a szarka nem dől be sem a hibák kijavítására apelláló felszólításoknak, sem a kisded fenyegetéseknek, bár a naiv pedagógus bevet mindent, amit a maga elavultan tisztességes értékrendje szerint hatékonynak vél.

A tanárnő semmire sem megy a becsületességével: előbb a férje nem fizeti be a bankkölcsönt, s neki kell megtennie – határidő-dramaturgia szerint, napokon belül –, majd az uzsorást kell kielégítenie. Az uzsorás pedig nem csak anyagi kielégítést tud elképzelni. Egyre mélyebb és mélyebb megaláztatásokat látunk ebben a filmben, a kelet-európai típusú, a társadalom működését tolvajok és függésben tartott ­károsultak összjátékaként megvalósító kapitalizmus hazánkban is tú­lontúl ismerős, lelketlen változatát. Nehéz nézni a sok nyomorúságot, s a tanárnő – valóságos bűnelkövetésig vezető – kálváriájában saját kiszolgáltatottságunkra ismerni.

A kézi kamerás realizmus jegyé­ben fogant bolgár alkotás akár a román új hullám egyik darabja is lehetne. Thrilleres feszültségét hétköznapi apróságokból hozza létre Petar Valchanov író-rendező – bár olykor egy kicsit sok is az apróságból: a balszerencsés lúzerségek ilyen mértékű halmozódása már-már a komolyság rovására megy.

A színészi játék elsősorban az elfojtott indulatokat érzékelteti. A főhős könnytelen pragmatizmusában, gépies szenvtelenségében valami össz-kelet-európai reménynélküliség nyer érvényes kifejezést – egészen a fináléig.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.