Film

A nagykövet

  • - bbe -
  • 2013. április 21.

Film

A dán tévé-show-man és akcionista újságíró filmjének fő helyszíne a négymilliós Közép-afrikai Köztársaság: glóbuszunk természeti kincsekkel és szépségekkel dúsan ellátott, nem is olyan kicsiny pontja, melynek a politikán kívül semmi oka nincs arra, hogy a világ ma a "bukott államok" első soraiban tartsa nyilván.

Mads Brügger filmje e bukottság, a működésképtelen állam, sőt a banditizmus lehangoló képét adja. E nagyszerű mű minden viccessége és feszültsége nem elfedi ezt a konklúziót, hanem ellenpontozza, s határozottabb kontúrokat ad neki.

Brügger nem dokfilmesként, hanem libériai diplomataként lép fel a helyszínen, s a felvételek többségét rejtett kamerával készíti. Már ál-identitása vásárlási körülményei is egyszerre hátborzongatók és megvilágítók a nemzetközi diplomáciai szabályok takarásában működő nemzetközi alvilágra nézve; kalandjai pedig, melyek során mind feljebb vásárolja magát az államgépezetben egy gyémántbánya kiaknázásának érdekében, egyre veszélyesebb fordulatokat vesznek. (Kimenekülésének története már nem is szerepel a filmben.) Eközben Brügger, illetőleg Mr. Cortzen (az álnév Joseph Conrad A sötétség mélyén c. regényének titokzatos Kurtzére utal) pompásan adja a gyarmatosítóba oltott üzletember-kalandort, s főként annak paródiáját. Fedősztorija szerint gyufagyárat építene a pigmeus munkaerő-piaci kínálatra alapozva - ám ez alig is érdekel valakit, hisz magas állami partnerei pontosan tudják, hogy valódi célja a gyémántcsempészet. Pontosabban: úgy tudják, hogy ez a valódi célja, s ezért önfeledten és önleleplezőn próbálják meg kifosztani.

Minden ésszerű etikai aggály ellenére Brüggert ez a módszere (és tagadhatatlan bátorsága) más újságírói, dokumentarista módszerekkel elérhetetlen közelségbe viszi ahhoz, ahogy a dolgok valójában mennek.

A filmet március 22-én, pénteken 18 órakor a Toldi moziban vetítik a "Ha érteni akarod a világot" fesztiválon, utána a rendező filmes workshopot tart

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.