Film

A nagykövet

  • - bbe -
  • 2013. április 21.

Film

A dán tévé-show-man és akcionista újságíró filmjének fő helyszíne a négymilliós Közép-afrikai Köztársaság: glóbuszunk természeti kincsekkel és szépségekkel dúsan ellátott, nem is olyan kicsiny pontja, melynek a politikán kívül semmi oka nincs arra, hogy a világ ma a "bukott államok" első soraiban tartsa nyilván.

Mads Brügger filmje e bukottság, a működésképtelen állam, sőt a banditizmus lehangoló képét adja. E nagyszerű mű minden viccessége és feszültsége nem elfedi ezt a konklúziót, hanem ellenpontozza, s határozottabb kontúrokat ad neki.

Brügger nem dokfilmesként, hanem libériai diplomataként lép fel a helyszínen, s a felvételek többségét rejtett kamerával készíti. Már ál-identitása vásárlási körülményei is egyszerre hátborzongatók és megvilágítók a nemzetközi diplomáciai szabályok takarásában működő nemzetközi alvilágra nézve; kalandjai pedig, melyek során mind feljebb vásárolja magát az államgépezetben egy gyémántbánya kiaknázásának érdekében, egyre veszélyesebb fordulatokat vesznek. (Kimenekülésének története már nem is szerepel a filmben.) Eközben Brügger, illetőleg Mr. Cortzen (az álnév Joseph Conrad A sötétség mélyén c. regényének titokzatos Kurtzére utal) pompásan adja a gyarmatosítóba oltott üzletember-kalandort, s főként annak paródiáját. Fedősztorija szerint gyufagyárat építene a pigmeus munkaerő-piaci kínálatra alapozva - ám ez alig is érdekel valakit, hisz magas állami partnerei pontosan tudják, hogy valódi célja a gyémántcsempészet. Pontosabban: úgy tudják, hogy ez a valódi célja, s ezért önfeledten és önleleplezőn próbálják meg kifosztani.

Minden ésszerű etikai aggály ellenére Brüggert ez a módszere (és tagadhatatlan bátorsága) más újságírói, dokumentarista módszerekkel elérhetetlen közelségbe viszi ahhoz, ahogy a dolgok valójában mennek.

A filmet március 22-én, pénteken 18 órakor a Toldi moziban vetítik a "Ha érteni akarod a világot" fesztiválon, utána a rendező filmes workshopot tart

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."