Film

A naplemente ragyogása

  • 2018. július 14.

Film

Sok, talán megválaszolhatatlan, ám valóságos kérdés, nemcsak a művészet, az ábrázolás, de egyáltalán a kifejezés, a kommunikáció mibenlétét érintő dilemma merül föl a történetben, amelyben a látását elvesztő fotográfus a vakok számára filmes audiokommentárokat fogalmazó fiatal nőt próbálja rávezetni, hogy a felszínes benyomásokon túl hogyan értse s értesse meg a látványként elé táruló képek, ekként a világ valódi természetét. A film magának az átadásnak, a megformálásnak a kudarcra ítéltségét akarja átadni és megformálni.

Kár, hogy a filozofikus gondolatokhoz egy nézhetetlenségig teátrális formát rendel a forszírozott pátoszhoz más filmjeiben is kínos reflektálatlansággal vonzódó filmrendezőnő. Meglehet, Kavasze Naomi – a világ legnevesebb filmfesztiváljainak állandó meghívottja – sikerének épp ez a mindent eluraló, humortalan melankólia a titka: a nyugati közönség szeret mély értelmű példázatot belelátni az örökké a sírás és az összeomlás határán önmagukkal meg a világ elrontott voltával vívódó hősök látványos szenvedésébe, rejtett tanítást felfedezni a fellengzős banalitásokban, és senkit nem zavar, hogy a felvetett problematika hatásvadász, egyúttal életidegen jelenetekké folyik szét. Áll például a saját életének árnyaival küzdő Hősnő és a már megvakult Hős a tengerparti fény­áradatban, s ekkor a Nagy Fotóművész elhajítja, mit elhajítja: felcsapó zene kíséretében a hullámok közé veti kameráját (amely az ő szíve, mint azt korábban, ugyancsak zenei aláfestéssel, kijelentette). Pofám leszakad.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."