Film

A nyár királyai

Film

Felnőni általában nehéz, ám egy saját, erdő közepén álló, szülők nélküli faházban nyilván könnyebb - pláne a filmeken. A tizenöt éves Joe, Patrick és Baggio megelégelve a szülők nyűgét s nyilait, nekivág a rengetegnek; hátizsákkal, kalapáccsal, szokványos, de életszerű konfliktusokkal és sok humorral.

Jordan Vogt-Roberts első filmje nem akar világot váltani, s nagy dolgokat kimondani, viszont el tudja kerülni a giccset és a fárasztó közhelyességet, noha a saját szabályaik szerint élni próbáló, barátságot próbára tevő és szerelmi háromszögbe keveredő tinifiúk kalandjait nemegyszer láttuk már. Magyarul versenyben van egy zsúfolásig megtelt pályán úgy, hogy nincs semmi újdonság, csupán ügyes atmoszférateremtés, fiús nosztalgiázás, szerethető és szórakoztató figurák - főként Biaggio ijesztően fura alakja tűnik telitalálatnak.

A film - montázstechnikára alapozott - képi világa érzékletes és ötletes, a kifejezetten szép és hoszszú tájképeket jól egyensúlyozza a valós események és a fantázia elegye. Már épp ott tartunk, hogy a mágikus realizmus kifejezést keresgéljük, de szerencsére ez nem az, csak emlékeztet rá. A filmet folyamatosan végigkísérő irónia, s a megbicsaklásmentes arányérzék végül is fenntartások nélkül élvezhetővé teszi az előadást. Így van ez még akkor is, ha tudjuk jól, hogy amit láttunk, nem sokkal több, mint ami a vasárnap délutáni családi tévéfilm skatulyájába belefér. Ellenben mindenkor jó nézni: felnövés közben, előtt, után.

Forgalmazza a JIL Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.