VERZIÓ - Film

A bűn algoritmusa

  • - barotányi -
  • 2017. december 9.

Film

Sokan ismerik Philip K. Dick Különvélemény című novellájának alapötletét, ha máshonnan nem, hát az igen hatásos Spielberg-filmből. Jelentjük, az idea kezd valóra válni, azzal a különbséggel, hogy a világ érintett rendőrségei (britek, amerikaiak, franciák és németek) egyelőre nem terveznek prekogokat alkalmazni.

Ehelyett gondosan összegyűjtenek minden elképzelhető és viszonylag könnyen elérhető adatot rólunk, szépen összeboronálva a rendőrségi nyilvántartásokban és az internetes közösségi oldalakon elérhető tartalmakat. Ha ehhez még gyártanak egy megbízhatónak látszó algoritmust, és a jövőbeli bűn­elkövetés esélyét képesek konkrét valószínűségi adatokkal is kifejezni, akkor már majdnem meg is van a tettes.

Monika Hielscher és Matthias Heeder dinamikus és látványos kép­ernyő-animációkkal illusztrálja, hogyan is követ bennünket a rendszer, hogyan tudnak meg mindent rólunk a telefonunk, a számítógépünk, sőt intelligens otthonunk segítségével. Szót kapnak az új felderítési módszerek iránt lelkesedő rendőrök ugyanúgy, mint az egészségesen szkeptikus és józanul paranoiás szakértők is. No, meg a korántsem oly feldobott gyanúsítottak, akiket a programok kockázatosnak, a jövő potenciális elkövetői­nek tekintenek (vagy áldozatnak, ami itt láthatóan egyre megy). Mire a film tengerparton skiccelgető, nem kicsit technofób rezonőrje eldörmögi a tanulságot, már mi is tudjuk, hogy legjobb, ha be sem kapcsoljuk a gépünket. Ha mégis, akkor csak óvatosan osszuk a bejegyzéseket és lájkokat, s közben vigyázzunk a szánkra és kezünkre.

November 16., 22.00, Toldi; november 18., 19.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.