VERZIÓ - Film

A bűn algoritmusa

  • - barotányi -
  • 2017. december 9.

Film

Sokan ismerik Philip K. Dick Különvélemény című novellájának alapötletét, ha máshonnan nem, hát az igen hatásos Spielberg-filmből. Jelentjük, az idea kezd valóra válni, azzal a különbséggel, hogy a világ érintett rendőrségei (britek, amerikaiak, franciák és németek) egyelőre nem terveznek prekogokat alkalmazni.

Ehelyett gondosan összegyűjtenek minden elképzelhető és viszonylag könnyen elérhető adatot rólunk, szépen összeboronálva a rendőrségi nyilvántartásokban és az internetes közösségi oldalakon elérhető tartalmakat. Ha ehhez még gyártanak egy megbízhatónak látszó algoritmust, és a jövőbeli bűn­elkövetés esélyét képesek konkrét valószínűségi adatokkal is kifejezni, akkor már majdnem meg is van a tettes.

Monika Hielscher és Matthias Heeder dinamikus és látványos kép­ernyő-animációkkal illusztrálja, hogyan is követ bennünket a rendszer, hogyan tudnak meg mindent rólunk a telefonunk, a számítógépünk, sőt intelligens otthonunk segítségével. Szót kapnak az új felderítési módszerek iránt lelkesedő rendőrök ugyanúgy, mint az egészségesen szkeptikus és józanul paranoiás szakértők is. No, meg a korántsem oly feldobott gyanúsítottak, akiket a programok kockázatosnak, a jövő potenciális elkövetői­nek tekintenek (vagy áldozatnak, ami itt láthatóan egyre megy). Mire a film tengerparton skiccelgető, nem kicsit technofób rezonőrje eldörmögi a tanulságot, már mi is tudjuk, hogy legjobb, ha be sem kapcsoljuk a gépünket. Ha mégis, akkor csak óvatosan osszuk a bejegyzéseket és lájkokat, s közben vigyázzunk a szánkra és kezünkre.

November 16., 22.00, Toldi; november 18., 19.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."