tévésmaci

A szálláskereső sas

Film

Amikor Sztupa és Troché egy szép napon arra ébredtek, hogy eltűntek a kövek, nem éreztek semmi meglepetésfélét. Csak konstatálták a szikár tényt, hogy ahol eddig kő volt, most szivacs van - nem az az egészen puha, inkább olyan kemény vagy félkemény, de mégiscsak szivacs. Némi érzéketlenségre valló reakciójukkal ugyan messze nem voltak egyedül, hiszen az emberek rezzenéstelen képpel siettek reggel a munkába, de azért voltak, akik mégis elcsodálkoztak. Budai polgárok tömegei markolászták például a rakpart kő mellvédjét; az besüppedt kicsit a kezük alatt, de amint elengedték, kirúgta magát, s állt biztosan. A sziklák helyére természetes, úgynevezett élő szivacs került, a kőből készült műtárgyak viszont leginkább a háztartásban használt szivacsot tartalmaztak - inkább konyhait, mintsem fürdőszobait. Mindez kicsit a dolgok színét is megváltoztatta, aminek elsősorban a gyerekek örültek, Dózsa György szobra például sárga lett, csak a hátán volt némi sötétzöld dörzsfelület. A furcsa esetet először egy kereskedelmi rádió mondta be, bár némi hezitálás után, mert a betelefonálós műsor vezetője először azt hitte, hogy a hallgató, aki értesítette e váratlan fejleményről, nos, az tegnap este esetleg a pohár fenekére nézett, s most kótyagosan hazafelé támolyogva valami zenés szórakozóhelyről rossz tréfák kiagyalásával múlatja a tántorgás keserveit, vagy mindközönségesen hallucinál. Szerencsére volt annyi esze, hogy kiküldje a slapajt csekkolni a dolgot, ami annál is kézenfekvőbb lépés volt, mert a stúdió közelében volt egy kőbánya. Tíz perc múlva, tehát hajnali negyed hatkor a szemüveges kis küldönc azzal tért vissza, hogy az emberek hátizsákban hordják haza a fejtőből a szivacsot. Szerencsére a katasztrófaelhárítás szóvivője rövidesen közleményt adott ki, mely szerint kétségkívül szokatlan esetről van szó, de katasztrófáról sem jogi, sem tudományos értelemben nem lehet beszélni. A közleményt eljuttatta a távirati irodának, majd sietett a tévébe. Siessünk mi is, hátha még elkapjuk.

Pénteken (14-én) egy kicsit és egy nagyon túlértékelt filmet ad le egymás után a ViaSat3: este fél tíz előtt kezd A tökéletes trükk, s utána jön, még éjfél előtt a Hetedik - találják ki, melyik a melyik. Annyit segítek, hogy én a Film Mánián hét után kezdett, Titkok szigete című dán-svéd marhaság után kiszállok, s csak éjjel egykor térek vissza az m2-re, mert élek-halok a szovjet filmekért (nem volt ez mindig így), s ki nem hagynám az 1978-as Ugrás a tetőrőlt sem.

Szombaton a Duna régiségkereskedésébe megérkezik délután Zsan Mari, és elénekli Monte Cristo áriáját, vagyis az első felét. Nyolckor a Fem3-on a Napok romjai vagy valami más, még egyszer sem volt az, amit a rádióújság lehozott. Ezért inkább azt ajánlom önöknek, hogy a Film+-on 22.15-kor kezdődő Szellemkutyát nézzék meg, de mivel úgyis látták már, vegyék úgy, hogy nem szóltam.

Vasárnap a gengszterfilmek beljebb is emlegetett szezonjának hála, az RTL Klub éjfélre előszedi A halál keresztútján című filmet, melynek alkotói később nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeimet. Negyed tízkor az éppen Fellini késői korszakát toló Duna-retróbazár a Ginger és Fredet vetíti, de nem nekem - hisz a Casanova után én már csak elkötelezettségből néztem a filmjeit, lévén e kései szakasz nem sok jót hozott, inkább csak nosztalgiát és krokodilkönnyeket. A Film Mánián adott Grindhouse - Halálbiztos című dolgozatot viszont sokan szeretik. Ha ez az, amiben a kaszkadőrt csajok üldözik kocsival, akkor én is. Ha nem az, akkor nem.

Hétfőn adásszünetet tart minden vén komcsi.

Kedden nem tart, mert a Nagyítás lesz a Duna ószerészetében, Amarcord meg a Film Mánián, továbbá The Blues Brothers a Story4-en. Az m1 ráadásul elkezdi nyomatni a vérciki Borgiákat (a nagyanyám Porzsáknak ejti, mit tesz az élettapasztalat).

Szerdán hétfő.

Csütörtökön csütörtök. Hacsak valakit nem érdekel A tizedes meg a többiek, amit a Duna turkálójában találtam. A Film Mánia meg egyben lenyom két "ment. Ámen. Tévézni meg szerfelett ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.