tévésmaci

A szálláskereső sas

Film

Amikor Sztupa és Troché egy szép napon arra ébredtek, hogy eltűntek a kövek, nem éreztek semmi meglepetésfélét. Csak konstatálták a szikár tényt, hogy ahol eddig kő volt, most szivacs van - nem az az egészen puha, inkább olyan kemény vagy félkemény, de mégiscsak szivacs. Némi érzéketlenségre valló reakciójukkal ugyan messze nem voltak egyedül, hiszen az emberek rezzenéstelen képpel siettek reggel a munkába, de azért voltak, akik mégis elcsodálkoztak. Budai polgárok tömegei markolászták például a rakpart kő mellvédjét; az besüppedt kicsit a kezük alatt, de amint elengedték, kirúgta magát, s állt biztosan. A sziklák helyére természetes, úgynevezett élő szivacs került, a kőből készült műtárgyak viszont leginkább a háztartásban használt szivacsot tartalmaztak - inkább konyhait, mintsem fürdőszobait. Mindez kicsit a dolgok színét is megváltoztatta, aminek elsősorban a gyerekek örültek, Dózsa György szobra például sárga lett, csak a hátán volt némi sötétzöld dörzsfelület. A furcsa esetet először egy kereskedelmi rádió mondta be, bár némi hezitálás után, mert a betelefonálós műsor vezetője először azt hitte, hogy a hallgató, aki értesítette e váratlan fejleményről, nos, az tegnap este esetleg a pohár fenekére nézett, s most kótyagosan hazafelé támolyogva valami zenés szórakozóhelyről rossz tréfák kiagyalásával múlatja a tántorgás keserveit, vagy mindközönségesen hallucinál. Szerencsére volt annyi esze, hogy kiküldje a slapajt csekkolni a dolgot, ami annál is kézenfekvőbb lépés volt, mert a stúdió közelében volt egy kőbánya. Tíz perc múlva, tehát hajnali negyed hatkor a szemüveges kis küldönc azzal tért vissza, hogy az emberek hátizsákban hordják haza a fejtőből a szivacsot. Szerencsére a katasztrófaelhárítás szóvivője rövidesen közleményt adott ki, mely szerint kétségkívül szokatlan esetről van szó, de katasztrófáról sem jogi, sem tudományos értelemben nem lehet beszélni. A közleményt eljuttatta a távirati irodának, majd sietett a tévébe. Siessünk mi is, hátha még elkapjuk.

Pénteken (14-én) egy kicsit és egy nagyon túlértékelt filmet ad le egymás után a ViaSat3: este fél tíz előtt kezd A tökéletes trükk, s utána jön, még éjfél előtt a Hetedik - találják ki, melyik a melyik. Annyit segítek, hogy én a Film Mánián hét után kezdett, Titkok szigete című dán-svéd marhaság után kiszállok, s csak éjjel egykor térek vissza az m2-re, mert élek-halok a szovjet filmekért (nem volt ez mindig így), s ki nem hagynám az 1978-as Ugrás a tetőrőlt sem.

Szombaton a Duna régiségkereskedésébe megérkezik délután Zsan Mari, és elénekli Monte Cristo áriáját, vagyis az első felét. Nyolckor a Fem3-on a Napok romjai vagy valami más, még egyszer sem volt az, amit a rádióújság lehozott. Ezért inkább azt ajánlom önöknek, hogy a Film+-on 22.15-kor kezdődő Szellemkutyát nézzék meg, de mivel úgyis látták már, vegyék úgy, hogy nem szóltam.

Vasárnap a gengszterfilmek beljebb is emlegetett szezonjának hála, az RTL Klub éjfélre előszedi A halál keresztútján című filmet, melynek alkotói később nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeimet. Negyed tízkor az éppen Fellini késői korszakát toló Duna-retróbazár a Ginger és Fredet vetíti, de nem nekem - hisz a Casanova után én már csak elkötelezettségből néztem a filmjeit, lévén e kései szakasz nem sok jót hozott, inkább csak nosztalgiát és krokodilkönnyeket. A Film Mánián adott Grindhouse - Halálbiztos című dolgozatot viszont sokan szeretik. Ha ez az, amiben a kaszkadőrt csajok üldözik kocsival, akkor én is. Ha nem az, akkor nem.

Hétfőn adásszünetet tart minden vén komcsi.

Kedden nem tart, mert a Nagyítás lesz a Duna ószerészetében, Amarcord meg a Film Mánián, továbbá The Blues Brothers a Story4-en. Az m1 ráadásul elkezdi nyomatni a vérciki Borgiákat (a nagyanyám Porzsáknak ejti, mit tesz az élettapasztalat).

Szerdán hétfő.

Csütörtökön csütörtök. Hacsak valakit nem érdekel A tizedes meg a többiek, amit a Duna turkálójában találtam. A Film Mánia meg egyben lenyom két "ment. Ámen. Tévézni meg szerfelett ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.