tévésmaci

A szálláskereső sas

Film

Amikor Sztupa és Troché egy szép napon arra ébredtek, hogy eltűntek a kövek, nem éreztek semmi meglepetésfélét. Csak konstatálták a szikár tényt, hogy ahol eddig kő volt, most szivacs van - nem az az egészen puha, inkább olyan kemény vagy félkemény, de mégiscsak szivacs. Némi érzéketlenségre valló reakciójukkal ugyan messze nem voltak egyedül, hiszen az emberek rezzenéstelen képpel siettek reggel a munkába, de azért voltak, akik mégis elcsodálkoztak. Budai polgárok tömegei markolászták például a rakpart kő mellvédjét; az besüppedt kicsit a kezük alatt, de amint elengedték, kirúgta magát, s állt biztosan. A sziklák helyére természetes, úgynevezett élő szivacs került, a kőből készült műtárgyak viszont leginkább a háztartásban használt szivacsot tartalmaztak - inkább konyhait, mintsem fürdőszobait. Mindez kicsit a dolgok színét is megváltoztatta, aminek elsősorban a gyerekek örültek, Dózsa György szobra például sárga lett, csak a hátán volt némi sötétzöld dörzsfelület. A furcsa esetet először egy kereskedelmi rádió mondta be, bár némi hezitálás után, mert a betelefonálós műsor vezetője először azt hitte, hogy a hallgató, aki értesítette e váratlan fejleményről, nos, az tegnap este esetleg a pohár fenekére nézett, s most kótyagosan hazafelé támolyogva valami zenés szórakozóhelyről rossz tréfák kiagyalásával múlatja a tántorgás keserveit, vagy mindközönségesen hallucinál. Szerencsére volt annyi esze, hogy kiküldje a slapajt csekkolni a dolgot, ami annál is kézenfekvőbb lépés volt, mert a stúdió közelében volt egy kőbánya. Tíz perc múlva, tehát hajnali negyed hatkor a szemüveges kis küldönc azzal tért vissza, hogy az emberek hátizsákban hordják haza a fejtőből a szivacsot. Szerencsére a katasztrófaelhárítás szóvivője rövidesen közleményt adott ki, mely szerint kétségkívül szokatlan esetről van szó, de katasztrófáról sem jogi, sem tudományos értelemben nem lehet beszélni. A közleményt eljuttatta a távirati irodának, majd sietett a tévébe. Siessünk mi is, hátha még elkapjuk.

Pénteken (14-én) egy kicsit és egy nagyon túlértékelt filmet ad le egymás után a ViaSat3: este fél tíz előtt kezd A tökéletes trükk, s utána jön, még éjfél előtt a Hetedik - találják ki, melyik a melyik. Annyit segítek, hogy én a Film Mánián hét után kezdett, Titkok szigete című dán-svéd marhaság után kiszállok, s csak éjjel egykor térek vissza az m2-re, mert élek-halok a szovjet filmekért (nem volt ez mindig így), s ki nem hagynám az 1978-as Ugrás a tetőrőlt sem.

Szombaton a Duna régiségkereskedésébe megérkezik délután Zsan Mari, és elénekli Monte Cristo áriáját, vagyis az első felét. Nyolckor a Fem3-on a Napok romjai vagy valami más, még egyszer sem volt az, amit a rádióújság lehozott. Ezért inkább azt ajánlom önöknek, hogy a Film+-on 22.15-kor kezdődő Szellemkutyát nézzék meg, de mivel úgyis látták már, vegyék úgy, hogy nem szóltam.

Vasárnap a gengszterfilmek beljebb is emlegetett szezonjának hála, az RTL Klub éjfélre előszedi A halál keresztútján című filmet, melynek alkotói később nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeimet. Negyed tízkor az éppen Fellini késői korszakát toló Duna-retróbazár a Ginger és Fredet vetíti, de nem nekem - hisz a Casanova után én már csak elkötelezettségből néztem a filmjeit, lévén e kései szakasz nem sok jót hozott, inkább csak nosztalgiát és krokodilkönnyeket. A Film Mánián adott Grindhouse - Halálbiztos című dolgozatot viszont sokan szeretik. Ha ez az, amiben a kaszkadőrt csajok üldözik kocsival, akkor én is. Ha nem az, akkor nem.

Hétfőn adásszünetet tart minden vén komcsi.

Kedden nem tart, mert a Nagyítás lesz a Duna ószerészetében, Amarcord meg a Film Mánián, továbbá The Blues Brothers a Story4-en. Az m1 ráadásul elkezdi nyomatni a vérciki Borgiákat (a nagyanyám Porzsáknak ejti, mit tesz az élettapasztalat).

Szerdán hétfő.

Csütörtökön csütörtök. Hacsak valakit nem érdekel A tizedes meg a többiek, amit a Duna turkálójában találtam. A Film Mánia meg egyben lenyom két "ment. Ámen. Tévézni meg szerfelett ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.