Interjú

"A tegnap lázadói a ma talpnyalói"

Stephen Frears filmrendező

Film

Cambridge-i jogi doktori diplomával, színházi, televíziós tapasztalatokkal lett "mindenevő" filmrendező, aki magas szociális érzékenységű rétegfilmektől hollywoodi tingli-tangliig csinált már mindenfélét. Mely mindenféléért az Európai Filmakadémia idén életműdíjjal tüntette ki - ebből az alkalomból beszéltünk Az én szép kis mosodám, a Veszedelmes viszonyok, a Méregzsák, a Gyönyörű mocsokságok vagy épp A királynő alkotójával.


Magyar Narancs: Az angol film egyik megújítójaként indult. Jelent ez magának ma még bármit is?

Stephen Frears: A múlt mindig vegyes érzelmeket kelt bennem. Igazán soha nem szerettem besorolódni sehová, mindig kilógtam a sorból. Britnek túl kozmopolita vagyok, kozmopolitának túl angolszász. Mondjuk inkább úgy, hogy az én filmes ébredésem egybeesett a New British Cinemával.

MN: Érez még közösséget Ken Loachcsal vagy Mike Leigh-jel, akik ma is a társadalmi alulnézet, a periférián élők filmesei?

SF: Ők bizonyos értelemben megmaradtak idealistáknak. Még hisznek az osztályharc esélyeiben, a munkásosztály paradicsomi állapotában. Engem ez, minden elismerésemmel együtt, őszintén szólva nem tart már fogva.

MN: Hűtlen lett egykori önmagához?

SF: Egyedül a feleségemnek esküdtem hűséget. Nem kell olyan véresen komolyan venni magunkat. Mindazonáltal Londonban élek, a brit királyságban, az elszigeteltség és a kontinenshez tartozás ezernyi ellentmondásában. Elkerülhetetlen, hogy a társadalmi klíma beszűrődjön, átszínezze a történeteimet. Persze, hogy égető kérdés, miből élünk, milyen szemmel tekintenek a színes bőrűekre, a bevándorlókra, a homoszexuálisokra. Mégsem azzal a szándékkal indítom a filmjeimet, hogy na most akkor társadalomkritikát gyakorolok. Nincs meg bennem az a görcs, hogy mindenáron átnyomjak valami üzenetet. Szégyen ide vagy oda, engem a szórakoztatás érdekel.

MN: A Veszedelmes viszonyok óta javarészt amerikai vizeken evez.

SF: Tegyük hozzá, angolszász és európai munícióval, Shakespeare-en, de legalábbis a brit színjátszáson edzett alkotókkal.

MN: Mint Christopher Hampton?

SF: Például, de John Malkovichot is közéjük sorolom.

MN: Úgy hírlik, Malkovichcsal kemény csatái voltak, eleinte nehezen értettek szót.

SF: Furcsa apa-fiú kapcsolat a miénk. Már az első találkozásánál közölte velem, hogy az apjára emlékeztetem őt. John a tekintélyelvűség ellen harcol.

MN: Magának fontos a tekintély?

SF: A kamerák mögött igen, amúgy fütyülök rá.

MN: Mintha a női sorsok jobban izgatnák már jó ideje. A Gyönyörű mocsokságoktól a Chéri − Egy kurtizán szerelmén vagy A királynőn át a Tamara Drewe-ig...

SF: A nők jobban megélnek mindent, képlékenyebbek, jobban formálhatók külsőleg-belsőleg.

MN: A királynőben a Buckingham-palota lakóinak szemszögéből láttatja a brit monarchia válságát. Nem tartott attól, hogy elfogultsággal vádolják emiatt?

SF: Nehéz elmagyarázni olyasvalakinek, aki nem brit, hogy nekünk, hű vagy hűtlen alattvalóknak mit jelent a királyság intézménye. Mindazzal együtt, hogy munkáspárti családból származom, és világnézetemnél fogva sem vagyok a monarchikus elvek feltétlen híve, az emberi motivációkra akartam helyezni a hangsúlyt. Nevezetesen annak a megértésére és megértetésére, hogy milyen kompromisszumok, politikai alkuk, kontrasztok árnyékolják be a királynő uralkodását. II. Erzsébet egy személyben anyakirálynő és magányos asszony. Valamiféle egyensúlyra, érzelmi és értelmi kiegyenlítődésre törekedtem, amikor a hollywoodi sztárként felmagasztalt Diana áldozati portréja mellé állítottam II. Erzsébet hűvösnek, ridegnek tartott önkorlátozó lényét. A britek dicsőségére legyen mondva, hogy egyfelől hű alattvalók, akik biztonságot, az énképük megerősítését várják a királyság intézményétől, másfelől lélekben nyitottak a változásokra.

MN: Ugyanitt rokonszenvesnek festi le Tony Blairt.

SF: Nem feledkezhetünk meg arról a tényről, hogy Blairt elsöprő többséggel választották meg miniszterelnöknek. Mint kiderült, a be nem váltott ígéretek embere volt. Amit rokonszenvesnek értelmez, amögött valójában egy síró kisgyerek áll, aki a királynő "szoknyája mögött" a Munkáspárt nagy reménységéből konzervatív politikussá vált. Mint ahogy valaha Churchill a lányának tekintette II. Erzsébetet, úgy Blair engedelmes fiúként viszonyult a királynőhöz. Igazi nagy drámai ütközetek színtere az angoloknak a monarchia, függetlenül attól, hogy ki kinek a pártján áll, kivel szimpatizál a brit királyi családban.

MN: Népszerűbb alkotó lett a szigetországban, amióta ehhez a témához nyúlt?

SF: A szalonképes válaszom erre az, hogy teszek rá.

MN: Még akkor is, ha olyasmiket mondanak magáról, hogy az egykori nonkonformista rendező hagyománytisztelővé vált?

SF: A tapasztalat mondatja velem, hogy a tegnap lázadói a ma talpnyalói. Sem lázadónak, sem talpnyalónak nem álltam. Az angol monarchia minden látszatvalóságával, felszíni csillogásával együtt demokratikus intézmény a véleményalkotás szabadságával. Ha úgy tetszik, ebben az értelemben hagyománytisztelő vagyok.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.