"A főváros ezzel értelmezheti önmagát" - Szabó György, a Trafó ügyvezető igazgatója

  • Sisso
  • 2011. január 13.

Film

Budapest egyik legjelentősebb kortárs művészeti befogadó központja, a Trafó műsorán a kortárs táncelőadásokon kívül egyre több független színházi előadás is szerepel. Szabó György igazgatót a dunaPart - Kortárs Előadó-művészeti Platform apropóján erről is kérdeztük.

Magyar Narancs: Az idei dunaParton a fellépők többsége az épp veszélyeztetett független kategóriába tartozik. Milyen elvárásaitok vannak a rendezvénnyel szemben?

Szabó György: 2008 után azért rendezzük meg idén másodszor a platformot, mert a független kategória olyan intézményen kívüli, gazdátlan terület, amelynek a megmutatkozását itthon és nemzetközi szinten is segíteni kell, érdemes. Most a Műhely Alapítvánnyal próbáltunk meg egy olyan háromnapos programsorozatot összerakni, amelynek húsz produkciója megfelel a nemzetközi mércének is. A fő cél most, hogy a január 20-22. között Magyarországra látogató neves szakembereknek, menedzsereknek, színház- és fesztiváligazgatóknak megmutassuk az elmúlt évek legjobb magyar független produkcióit: 8 színházi és 11 táncelőadást.

MN: Kikre bíztátok az előzetes válogatást?

SZGY: Hatfős szakmai testület válogatott előzetesen: olyan szakemberek, akik elég kritikusak, próbálnak kilépni a magyar közegből, ismerik a külföldi mezőnyt, és tudják, mi az, ami az embereket külföldön is érdekelheti. Kritikusak akkor is, amikor csak a Trafóba jönnek előadást nézni. Mondhatom úgy is, hogy trafós szemüvegen keresztül vizsgálták meg ezeket a produkciókat.

MN: Ez mit jelent?

SZGY: A kritika a Trafó esetében bátrabb, kevésbé elnéző, amit ma már ugyan erénynek tartunk, de korábban sokszor rosszul esett. Számunkra fontos a dunaPart, nemcsak azért, hogy a külföldi piacra kiléphessenek a társulatok, és így a megélhetési perspektívájuk is kitáguljon, hanem hogy deklarálni tudjuk, hogy abban a szférában, amit most próbálnak ellehetetleníteni, léteznek nemzetközi értékek. Jártam például egy angol fesztiválon tavaly augusztusban, ahol feltették a kérdést: hogy lehet a magyar független szcéna ilyen erős? Ekkor szembesültem igazából azzal, hogy egy ilyen platform mennyire fontos.

MN: Miért és kiknek fontosak ma szerinted a független társulatok?

SZGY: A Trafónak azért fontos, hogy ezek az alkotóközösségek tudjanak létezni, mert nincsen saját társulata, és ezekből a művészekből táplálkozik. Fontos kell, hogy legyen egy magára adó fővárosnak is, mert ezzel képes önmagát értelmezni, pozicionálni. Egy ilyen rendezvényen keresztül azt is képes megérteni, hogy mit jelent az a szó, hogy metropolis, sőt azt is, hogy kozmopolitizmus, bár ez utóbbit sokan manapság negatív tartalmúnak igyekeznek láttatni. Egy ország a világ jelentős fesztiváljain keresztül olcsón és hatásosan kommunikálhat, bizonyíthatja nyitottságát, pluralizmusát. Az állampolgárnak meg azért fontos, mert büszke lehet a sikerekre, amikben az általa befizetett adó is benne van.

MN: Kortárs színházról, illetve táncról beszélünk. Miért épp ezek a műfajok?

SZGY: A színház nagyon húzós most külföldön, ha nem is tudunk róla sokan. Mundruczó Kornél, Bodó Viktor és Pintér Béla munkái komoly sikereket aratnak Európa-szerte, Frenák Pálnak most épp Belgiumot sikerült besöpörnie, új területet hódított meg magának. Egyre több meghívást kap a Maladype és a többiek is, amelyekről itthon még kevesebbet beszélnek, például Fehér Ferenc vagy Ladjánszki Márta. Meg kell említeni Schilling Árpádot is, aki belekerült most a prágai Quadriennale programjába. Úgy tűnik, több olyan új színházi csapat is van, akiknek jó lehetőségeik nyílnak a jövőben, és a táncban is kezd megerősödni egy új generáció.

MN: Változtat-e mindez a Trafó profilján?

SZGY: Nem lehetünk érzéketlenek a megváltozott hazai helyzettel kapcsolatban. Egyrészt figyelembe kell venni, hogy a hazai társulatok anyagi helyzete megrendült, másfelől értékátrendeződés történt a műfajok között.

MN: Ez miben érzékelhető?

SZGY: A hivatalos színházi struktúra óhatatlanul a kommercializálódás felé sodródik. Míg régebben egy négyszáz nézőt befogadó színház nyugodtan futtathatott művészi repertoárt, ez a mai világban egyre kevésbé tartható. Egyre kevesebb embert érdekel a művészet, mert gyökeresen megváltoztak az életfeltételek. Nap mint nap szembe kell nézni egzisztenciális kihívásokkal, és ha a színház ezeket a kérdéseket boncolgatja, reflektál erre a helyzetre, egyre kevésbé népszerű. Az alternatív színházak lassan átkerülnek kisebb helyszínekre. Budapesten ezek a folyamatok megkérdőjelezhetetlenek. A független szcénát ezért nem gyengíteni, hanem éppen megerősíteni kell. Ha kivonják a pénzt erről a területről, annak az lesz az egyenes következménye, hogy a kvalifikált munkaerő elmenekül. A függetlenség lényege, hogy az alkotó maximalizálni tudja az alkotás feltételrendszereit, és kompromisszumok nélkül gyűjtheti azokat az alkotótársakat, akikkel a legjobban, legpontosabban ki tudja fejezni magát. A nagy repertoárrendszerben viszont az elemek jó része kötött. Mondok egy példát: amikor Jeles András a Katona József Színházban rendez, biztosan nem úgy működik, mint a saját csapatával, amely érti minden szemvillanását. Abban igazat adok Vidnyánszky Attilának, hogy ha valaki át akar lépni egy másik rendszerbe, akkor legyen rá lehetősége, ám ne legyen ez kényszer a számára. Van, aki nem akar bevonulni egy nagyobb intézménybe.

MN: Szerinted mi vár a függetlenekre?

SZGY: Remélem, hogy a főváros kialakít valamiféle stratégiát, bár erről még nem mondott semmit. A függetleneknek az LMP-nek köszönhetően törvény garantálja, hogy megkapják annak nyolc százalékát, amit a kőszínházak, és kiírják majd a működési pályázatot is. De most nagyon alacsony költségvetéssel működnek, nagy a kapkodás, a tehetetlenség. Idén a dunaPartnak fesztiváljelleget szeretnénk adni. Nemcsak nemzetközi megmutatkozás lesz, hanem szeretnénk, hogy a hazai nézők is ismerkedjenek meg ezekkel a társulatokkal, mert olyan értékek születtek itt, amelyek irányt adnak a jövőre nézve is. Egy dolog nagyon kezd bejönni most, mégpedig az improvizáció - a színházban és a táncban egyaránt. Nem véletlen, hogy a Momentán Társulat rezidenciáján lesz a fesztiválklub. Legalább száz külföldi szakembert várunk Ausztráliától Európáig, és nagy dolog, hogy több európai hálózat itt tartja majd a találkozóját ezekben a napokban. Az előadások és prezentációk nyomán remélhetőleg együttműködések, koprodukciós lehetőségek merülnek majd fel.

MN: Kik a legesélyesebb társulatok?

SZGY: A HOPPart mindenképpen, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió, a Bloom!, a Tünet Együttes... De nem is sorolnám tovább a teljes programot.

MN: Hogyan alakulnak a Trafó hosszabb távú tervei?

SZGY: Idén tavasztól intenzívebb a színházi programunk; ősztől kevesebb lesz a külföldi produkció, és a magyarok közül is előtérbe kerülnek a független színház képviselői. Több lesz az újcirkuszi előadás, hiszen a válság idején ez a műfaj nagyon fontos. Magyarországon persze ennek a művészeti ágnak sem egyszerű a helyzete, nincsen piaca, és ha megszületik valami, azt azonnal elviszik külföldre. Döntő változást hozhat az AGORA program, egy EU-s projekt beindulása: tizennégymilliárdot invesztáltak vidéki épületekbe, hogy azok be tudjanak fogadni előadásokat, és lesz talán öt-hat, amelyik intellektuálisabb, Trafó-kompatibilisebb lesz.

MN: Jelenleg úgy tűnik, a kultúrpolitikának nem igazán fontos a kortárs művészet fennmaradása.

SZGY: Külföldön is hasonló tendenciák vannak, bár van egy komoly eltérés a hazai és a nemzetközi színházi finanszírozás között. Egyfelől tagadhatatlan, hogy van egy kis kifulladás a kortárs művészeti folyamatokban, nagyon nehéz új dolgokat megfogalmazni, és sok minden integrálódott a nagyobb rendszerekbe - ahogy például nálunk a Nemzeti Színháznak kortárs arculata lett. Viszont máshol nagyon tudatosan invesztálnak a független területekbe, és nagyobb pénzekről is van szó - de jelentősebb a közönség is, vagyis van rá igény.

MN: Mit szólsz ahhoz, hogy a Petőfi Csarnokot, ahol valaha kezdted a kortárstánc-szervező pályafutásodat, integrálni akarják a Trafóba?

SZGY: A főváros rossz anyagi helyzetben van, és próbálja a legkevésbé fájó módon megoldani a helyzetet. De ez egy hosszabb folyamat lesz, amelyben több lépcsőben dolgozzák ki a megoldást. Egyértelmű, hogy a PeCsában a zenei terület kap nagyobb hangsúlyt, amit mi nem tudunk befogadni - viszont az a piacképes. Van egy kötelező előírás: ha bezársz egy iskolát, akkor biztosítani kell az oda járóknak, hogy máshol megkapják ugyanazt a szolgáltatást. A Trafóban ez nem valósulhat meg teljesen.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”