"A főváros ezzel értelmezheti önmagát" - Szabó György, a Trafó ügyvezető igazgatója

  • Sisso
  • 2011. január 13.

Film

Budapest egyik legjelentősebb kortárs művészeti befogadó központja, a Trafó műsorán a kortárs táncelőadásokon kívül egyre több független színházi előadás is szerepel. Szabó György igazgatót a dunaPart - Kortárs Előadó-művészeti Platform apropóján erről is kérdeztük.

Magyar Narancs: Az idei dunaParton a fellépők többsége az épp veszélyeztetett független kategóriába tartozik. Milyen elvárásaitok vannak a rendezvénnyel szemben?

Szabó György: 2008 után azért rendezzük meg idén másodszor a platformot, mert a független kategória olyan intézményen kívüli, gazdátlan terület, amelynek a megmutatkozását itthon és nemzetközi szinten is segíteni kell, érdemes. Most a Műhely Alapítvánnyal próbáltunk meg egy olyan háromnapos programsorozatot összerakni, amelynek húsz produkciója megfelel a nemzetközi mércének is. A fő cél most, hogy a január 20-22. között Magyarországra látogató neves szakembereknek, menedzsereknek, színház- és fesztiváligazgatóknak megmutassuk az elmúlt évek legjobb magyar független produkcióit: 8 színházi és 11 táncelőadást.

MN: Kikre bíztátok az előzetes válogatást?

SZGY: Hatfős szakmai testület válogatott előzetesen: olyan szakemberek, akik elég kritikusak, próbálnak kilépni a magyar közegből, ismerik a külföldi mezőnyt, és tudják, mi az, ami az embereket külföldön is érdekelheti. Kritikusak akkor is, amikor csak a Trafóba jönnek előadást nézni. Mondhatom úgy is, hogy trafós szemüvegen keresztül vizsgálták meg ezeket a produkciókat.

MN: Ez mit jelent?

SZGY: A kritika a Trafó esetében bátrabb, kevésbé elnéző, amit ma már ugyan erénynek tartunk, de korábban sokszor rosszul esett. Számunkra fontos a dunaPart, nemcsak azért, hogy a külföldi piacra kiléphessenek a társulatok, és így a megélhetési perspektívájuk is kitáguljon, hanem hogy deklarálni tudjuk, hogy abban a szférában, amit most próbálnak ellehetetleníteni, léteznek nemzetközi értékek. Jártam például egy angol fesztiválon tavaly augusztusban, ahol feltették a kérdést: hogy lehet a magyar független szcéna ilyen erős? Ekkor szembesültem igazából azzal, hogy egy ilyen platform mennyire fontos.

MN: Miért és kiknek fontosak ma szerinted a független társulatok?

SZGY: A Trafónak azért fontos, hogy ezek az alkotóközösségek tudjanak létezni, mert nincsen saját társulata, és ezekből a művészekből táplálkozik. Fontos kell, hogy legyen egy magára adó fővárosnak is, mert ezzel képes önmagát értelmezni, pozicionálni. Egy ilyen rendezvényen keresztül azt is képes megérteni, hogy mit jelent az a szó, hogy metropolis, sőt azt is, hogy kozmopolitizmus, bár ez utóbbit sokan manapság negatív tartalmúnak igyekeznek láttatni. Egy ország a világ jelentős fesztiváljain keresztül olcsón és hatásosan kommunikálhat, bizonyíthatja nyitottságát, pluralizmusát. Az állampolgárnak meg azért fontos, mert büszke lehet a sikerekre, amikben az általa befizetett adó is benne van.

MN: Kortárs színházról, illetve táncról beszélünk. Miért épp ezek a műfajok?

SZGY: A színház nagyon húzós most külföldön, ha nem is tudunk róla sokan. Mundruczó Kornél, Bodó Viktor és Pintér Béla munkái komoly sikereket aratnak Európa-szerte, Frenák Pálnak most épp Belgiumot sikerült besöpörnie, új területet hódított meg magának. Egyre több meghívást kap a Maladype és a többiek is, amelyekről itthon még kevesebbet beszélnek, például Fehér Ferenc vagy Ladjánszki Márta. Meg kell említeni Schilling Árpádot is, aki belekerült most a prágai Quadriennale programjába. Úgy tűnik, több olyan új színházi csapat is van, akiknek jó lehetőségeik nyílnak a jövőben, és a táncban is kezd megerősödni egy új generáció.

MN: Változtat-e mindez a Trafó profilján?

SZGY: Nem lehetünk érzéketlenek a megváltozott hazai helyzettel kapcsolatban. Egyrészt figyelembe kell venni, hogy a hazai társulatok anyagi helyzete megrendült, másfelől értékátrendeződés történt a műfajok között.

MN: Ez miben érzékelhető?

SZGY: A hivatalos színházi struktúra óhatatlanul a kommercializálódás felé sodródik. Míg régebben egy négyszáz nézőt befogadó színház nyugodtan futtathatott művészi repertoárt, ez a mai világban egyre kevésbé tartható. Egyre kevesebb embert érdekel a művészet, mert gyökeresen megváltoztak az életfeltételek. Nap mint nap szembe kell nézni egzisztenciális kihívásokkal, és ha a színház ezeket a kérdéseket boncolgatja, reflektál erre a helyzetre, egyre kevésbé népszerű. Az alternatív színházak lassan átkerülnek kisebb helyszínekre. Budapesten ezek a folyamatok megkérdőjelezhetetlenek. A független szcénát ezért nem gyengíteni, hanem éppen megerősíteni kell. Ha kivonják a pénzt erről a területről, annak az lesz az egyenes következménye, hogy a kvalifikált munkaerő elmenekül. A függetlenség lényege, hogy az alkotó maximalizálni tudja az alkotás feltételrendszereit, és kompromisszumok nélkül gyűjtheti azokat az alkotótársakat, akikkel a legjobban, legpontosabban ki tudja fejezni magát. A nagy repertoárrendszerben viszont az elemek jó része kötött. Mondok egy példát: amikor Jeles András a Katona József Színházban rendez, biztosan nem úgy működik, mint a saját csapatával, amely érti minden szemvillanását. Abban igazat adok Vidnyánszky Attilának, hogy ha valaki át akar lépni egy másik rendszerbe, akkor legyen rá lehetősége, ám ne legyen ez kényszer a számára. Van, aki nem akar bevonulni egy nagyobb intézménybe.

MN: Szerinted mi vár a függetlenekre?

SZGY: Remélem, hogy a főváros kialakít valamiféle stratégiát, bár erről még nem mondott semmit. A függetleneknek az LMP-nek köszönhetően törvény garantálja, hogy megkapják annak nyolc százalékát, amit a kőszínházak, és kiírják majd a működési pályázatot is. De most nagyon alacsony költségvetéssel működnek, nagy a kapkodás, a tehetetlenség. Idén a dunaPartnak fesztiváljelleget szeretnénk adni. Nemcsak nemzetközi megmutatkozás lesz, hanem szeretnénk, hogy a hazai nézők is ismerkedjenek meg ezekkel a társulatokkal, mert olyan értékek születtek itt, amelyek irányt adnak a jövőre nézve is. Egy dolog nagyon kezd bejönni most, mégpedig az improvizáció - a színházban és a táncban egyaránt. Nem véletlen, hogy a Momentán Társulat rezidenciáján lesz a fesztiválklub. Legalább száz külföldi szakembert várunk Ausztráliától Európáig, és nagy dolog, hogy több európai hálózat itt tartja majd a találkozóját ezekben a napokban. Az előadások és prezentációk nyomán remélhetőleg együttműködések, koprodukciós lehetőségek merülnek majd fel.

MN: Kik a legesélyesebb társulatok?

SZGY: A HOPPart mindenképpen, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió, a Bloom!, a Tünet Együttes... De nem is sorolnám tovább a teljes programot.

MN: Hogyan alakulnak a Trafó hosszabb távú tervei?

SZGY: Idén tavasztól intenzívebb a színházi programunk; ősztől kevesebb lesz a külföldi produkció, és a magyarok közül is előtérbe kerülnek a független színház képviselői. Több lesz az újcirkuszi előadás, hiszen a válság idején ez a műfaj nagyon fontos. Magyarországon persze ennek a művészeti ágnak sem egyszerű a helyzete, nincsen piaca, és ha megszületik valami, azt azonnal elviszik külföldre. Döntő változást hozhat az AGORA program, egy EU-s projekt beindulása: tizennégymilliárdot invesztáltak vidéki épületekbe, hogy azok be tudjanak fogadni előadásokat, és lesz talán öt-hat, amelyik intellektuálisabb, Trafó-kompatibilisebb lesz.

MN: Jelenleg úgy tűnik, a kultúrpolitikának nem igazán fontos a kortárs művészet fennmaradása.

SZGY: Külföldön is hasonló tendenciák vannak, bár van egy komoly eltérés a hazai és a nemzetközi színházi finanszírozás között. Egyfelől tagadhatatlan, hogy van egy kis kifulladás a kortárs művészeti folyamatokban, nagyon nehéz új dolgokat megfogalmazni, és sok minden integrálódott a nagyobb rendszerekbe - ahogy például nálunk a Nemzeti Színháznak kortárs arculata lett. Viszont máshol nagyon tudatosan invesztálnak a független területekbe, és nagyobb pénzekről is van szó - de jelentősebb a közönség is, vagyis van rá igény.

MN: Mit szólsz ahhoz, hogy a Petőfi Csarnokot, ahol valaha kezdted a kortárstánc-szervező pályafutásodat, integrálni akarják a Trafóba?

SZGY: A főváros rossz anyagi helyzetben van, és próbálja a legkevésbé fájó módon megoldani a helyzetet. De ez egy hosszabb folyamat lesz, amelyben több lépcsőben dolgozzák ki a megoldást. Egyértelmű, hogy a PeCsában a zenei terület kap nagyobb hangsúlyt, amit mi nem tudunk befogadni - viszont az a piacképes. Van egy kötelező előírás: ha bezársz egy iskolát, akkor biztosítani kell az oda járóknak, hogy máshol megkapják ugyanazt a szolgáltatást. A Trafóban ez nem valósulhat meg teljesen.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.