"Nem érzem magam franciának" - Juliette Binoche színésznő

  • Kriston László
  • 2011. január 13.

Film

A Három szín: Kék, Az angol beteg, A rejtély, a Csokoládé, a Végzet, a Pont Neuf szerelmesei elragadó mosolyú, 46 éves sztárjával a Kairói Filmfesztiválon találkoztunk. Pesten Abbasz Kiarosztami Hiteles másolat című filmjében láthatjuk.
A Három szín: Kék, Az angol beteg, A rejtély, a Csokoládé, a Végzet, a Pont Neuf szerelmesei elragadó mosolyú, 46 éves sztárjával a Kairói Filmfesztiválon találkoztunk. Pesten Abbasz Kiarosztami Hiteles másolat című filmjében láthatjuk.

Magyar Narancs: Hogy jött öszsze Kiarosztamival?

Juliette Binoche: Többször is belebotlottam fesztiválokon, és sosem mulasztottam el szóvá tenni, hogy szeretnék filmezni vele. "Mikor?" - kérdeztem folyton. De ő mindig kitért a válasz elől. Főként azért, mert nem mert megmukkanni. Túl gyatra volt az angolja. Aztán egyszer összeszedte a bátorságát, s a legnagyobb meglepetésemre meghívott, hogy látogassam meg Teheránban. Elszörnyedtem. "Túl sok súrlódás van Franciaország és Irán között! És annyit hallani a nők sanyarú helyzetéről." De ő csak biztatott, hogy egyáltalán nem komplikált dolog elutazni hozzá. "Nézze meg a saját szemével, milyen nálunk az élet." Igaza volt. Egy ismert színésznőnek abban a kiváltságban van része, hogy saját maga győződhet meg a dolgok állásáról.

MN: Ekkor már tudta, hogy milyen filmre készülnek?

JB: Nem volt projekt, semmi konkrétum. Csak látogatóba mentem. Egy filmes diák várt a reptéren, meg egy rakás fotós. Még szerencse, hogy el volt kendőzve az arcom! Kérdőre vontam Abbaszt: "Miért csődítette oda azt a rengeteg fotóst?" Nem ő volt. A párizsi induláskor valaki kiszúrta, hogy én is a járaton vagyok, és felhívta egy teheráni újságíró haverját. Két napig maradtam, a végére egész jól összeszoktunk. Olyannyira, hogy még hallgatni is tudtunk egymás társaságában, ami bizalmat és meghittséget feltételez. Ennek a szavak nélküli összhangnak köszönhető a film ereje.

MN: Szándékosan megtévesztő mű.

JB: Abbasz 45 percig mesélt arról, mi történt vele Toscanában. Amikor a végére ért, megkérdezte: "Elhiszed, amit mondtam?" Elhittem. "Pedig egy szó sem igaz belőle." A mai napig biztos vagyok benne, hogy megtörtént vele. De abban is hiszek, hogy mégsem. Ugyanez a kettősség jellemzi a filmet. Valóság és fikció szétválasztása szerintem nevetséges. Hiszek benne, hogy minden lehetséges. Abbasz és én egyenrangú cinkostársak lettünk. A próbafolyamat során egy pillanatig sem voltam biztos benne, ki az a nő, akit játszom. Lökött? A megértéséhez jó csomó pszichológiai szakirodalmat elolvastam, hogy aztán félre kelljen dobnom az egészet.

MN: Mi a fontosabb a sikerhez: a színészi képességek vagy a jó döntések, hogy milyen filmeket vállal?

JB: Az intuíciómra hagyatkozom. Sokszor felkérnek nagy amerikai produkciókra, de muszáj nemet mondani, még akkor is, ha attól tartok, hogy nem kapok újabb szerepajánlatokat. Legközelebb Malgorzata Szumowska Sponsoring című filmjében játszom egy újságírót, aki azt vizsgálja, miért egyre gyakoribb a francia egyetemisták körében a prostitúció.

MN: Olyan nagy rendezőkkel dolgozott, mint Kieslowski, Haneke, Godard, Malle, Téchiné, Carax, Minghella vagy Boorman. Rájött a titkukra?

JB: Minél gyakorlottabb egy filmkészítő, annál lazább, annál többet enged a színésznek. Az egyetlen kivétel Haneke. ' nem enged semmit. Igazi kontrollmániás, ezért olyan szikárak a filmjei. Magam is szívesen rendeznék, de eddig anynyira lekötött a színészi munka, hogy nem jutottam hozzá.

MN: Hatott a személyiségére a népszerűség?

JB: Az emberek jó esetben is csak két-három filmedre emlékeznek, hiába forgattál negyvenet. Ha az a néhány film megérint valamit bennük, annak több köze van hozzájuk, mint hozzád. Hiszen az ő érzéseik, emlékeik, benyomásaik lépnek működésbe a film hatására. Ezért nem szoktam magamra venni, ha dicsérnek, de azt sem, ha kritizálnak. Következésképp a díjakat is máshogy kezelem, mint a kollégáim. Az Oscar-gálán sokkal izgatottabb voltam díjátadóként, mint úgynevezett "győztesként".

MN: De azért örült, amikor Az angol betegért megkapta.

JB: Lauren Bacallnak kellett volna adni.

MN: A Kairói Filmfesztiválon átvett Arany Piramis az első életműdíja. De még nincs abban a korban.

JB: Mondtam is, hogy halasszuk el a dolgot. Hívjanak fel, amikor már öreg vagyok, senkinek sem kell a munkám, a gyerekek kirepültek otthonról, és időm is van bőven. Még zsűriben sem voltam soha, mert csak néhány napra megyek fesztiválokra, aztán rohanok tovább. A festést is azért hagytam abba, mert nincs rá időm. A munkám mellett a gyerekeimmel is kell foglalkoznom, különben miért szültem őket?

MN: Változott az évek során a színészi hozzáállása?

JB: Ízisz alakja, vagy régebben, a sumer kultúrában Istáré nagyon fontos archetípus az alkotó, gyógyító, kapcsolatokat építő nők és anyák számára. A piramis gyönyörű szimbólum, a színészek jelképe is lehetne. Nagyon erős bázis kell ahhoz, hogy színészként boldogulj. Paradoxon, de ahhoz, hogy megható légy másoknak a vásznon, hogy a kamera előtt fel merd tárni a lelkedet, és megmutatni a törékenységedet, ahhoz belül igenis erősnek kell lenni. De eközben a titokzatosságodat is meg kell őrizned. A színészet olyan, mint a hagymahámozás: egyik réteget a másik után hántjuk le.

MN: Hol érzi otthon magát?

JB: Párizsban születtem, és sok helyen megfordultam a világban, de valahogy nem érzem magam franciának. Nincsenek gyökereim.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.