A nép ópiuma: Kivisznek Helsinkibe (Finn csomag a Tv Dekón)

  • - tévésmaci -
  • 2007. október 11.

Film

Én Marimekkót legutóbb konkrétan egy tehénen láttam... Mielőtt rosszra merészelnének gondolni, asszem, akkor esett ez, amikor a nevezett patások oly nagy számban fordultak elő kedves fővárosunk közterein. Szó, ami szó, volt nagy harmonizálás, a minta az állattal, az egész a várossal; menten képzeltem is alá egy lepényt: dettó Marimekko. Hát, mert az olyan vidám: a Marimekko.

Én Marimekkót legutóbb konkrétan egy tehénen láttamÉ Mielőtt rosszra merészelnének gondolni, asszem, akkor esett ez, amikor a nevezett patások oly nagy számban fordultak elő kedves fővárosunk közterein. Szó, ami szó, volt nagy harmonizálás, a minta az állattal, az egész a várossal; menten képzeltem is alá egy lepényt: dettó Marimekko. Hát, mert az olyan vidám: a Marimekko.

Egy dizájnnal programszerűen foglalkozó, ám kétségkívül kereskedelmi tévécsatorna esetében fogyasztói vágyunk mindig akkor horgad erősebben, ha Mekkába mennek. S itt szóba sem jöhet más, mint Skandinávia (bár talpig Marimekkóban megnéznék akár egy puputevét - mindegy, marad a tévé; biztos iszonyú drága, ismerőseim ismernek illetékes pesti butikot). Már akkor is odavoltunk ebbéli mivoltunkban, amikor a dánokat (Arne Jacobsent, Georg Jensent, illetve a teljesen angol, de akkor épp Norvégiában rendetlenkedő Antony Gormleyt) mutatták meg itt.

Jelen "csomag" is három (két fő- és tíz al)tételből áll. A színes, szagos, szándékuk szerint szórakoztatva ismeretterjesztő tévédokumentációkat azonban ezúttal az alkotó személye is öszszeköti: Maggy Fellman (Amerikából Finnországba költözködő) művésznő kicsit bennfenteskedő, kicsit fecsegő, kicsit kékharisnyás, és ilyenformán roppant kecses, bájos (s a szükségleteknek megfelelően emelkedett) dolgozataihoz van szerencsénk. Van olyan üzletfelem, aki, ha a Művészetek Palotájában találkozna vele egy brácsaverseny szünetében, hát azonnal udvarolni kezdene - de ezt csak a filmek hangulatának könnyebb érthetővé tétele miatt mondom, különben mellékszál.

Az egyik film, mint már tán sejtik, a Marimekko, és arról is szól. Mint akaratról és képzetről, természetesen. Fölmondhatnám a leckét, hogy Armi Ratia 1951-ben alapított egy kicsike textilnyomót, és aztán Mick Jagger összes csaját miben láttuk viszont, és ugyan létezik egy csomó dolog a világon, amit jobb, ha tőlem tudnak, ám ez véletlenül pont nem az. Ám kiválóan megfelel erre a célra a javallt film. Az elragadó munka ugyan simán elmegy egy kicsit kamaszos feminista röpiratnak is, de mit tegyünk: dupla élvezet.

A másikban (Frank és Alvar) Maggynk Frank Gehry Los Angeles-i sztárépítésszel és a Juhani Pallasma nevű ugyancsak világméretű bűnsegéddel üti együtt Alvar Aalto nyomát. Leginkább azért, mert Aalto a maga megveszekedett természetességével mindükre oly rettenetesen nagy hatással volt. Hát, persze. Szerintem tök ügyesen leplezik (épp azzal, hogy teli szájjal szajkózzák) - ahogy én néztem, a film kimondatlan-kimondott főhőse, Gehry mindenben éppen az ellentéte neki. A leiratból nagyságrendekkel többet tudhatunk meg az ő (Gehry) személyiségéről (például ott van, és elmondja a magáét magáról és a maestróról; ebben a sorrendben) és munkásságáról - de ez is nagyon érdekes; bejárni például a bilbaói Guggenheimet. Sőt, hátborzongató.

De aki virtigli finn építészre vágyik, az sem marad kapatlan. Maggy (és a csatorna) tíz részből álló sorozattal "kedveskedik neki". Mondhatom, szexi mulatság, ki ne hagyják.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.