"A név rólunk szól" (Ross Godfrey, Morcheeba)

  • Bognár Tamás
  • 1998. február 26.

Film

David Byrne után nemrég George Michael állta a vacsorát, egy kis közös munkára apellálva. Ozzy Osbourne-ról is azt hallani, nem álcázza magát, ha Morcheeba-koncertre készül. Most pedig mindenki a márciusi Big Calmra vár. Nem kell ízekre szedni a Morcheeba zenéjét, hogy kiderüljön, miért. A fekete soulénekesnő és a fehér testvérpár triója semmi újat nem talált fel. Megszokott hip-hop-ütemek, pszichedélia, Ry Cooder-ízű gitártémák, Milest idéző trombita, a széles hangszerparkban Hammond orgona, fuvola, szitár. Az új lemez a country és a reggae felé nyit. De lehet bármilyen eklektikus is a körítés, nem vonja el a figyelmet a dalokról, amelyek jó részét a huszonegy éves Ross Godfrey írja.
David Byrne után nemrég George Michael állta a vacsorát, egy kis közös munkára apellálva. Ozzy Osbourne-ról is azt hallani, nem álcázza magát, ha Morcheeba-koncertre készül. Most pedig mindenki a márciusi Big Calmra vár. Nem kell ízekre szedni a Morcheeba zenéjét, hogy kiderüljön, miért. A fekete soulénekesnő és a fehér testvérpár triója semmi újat nem talált fel. Megszokott hip-hop-ütemek, pszichedélia, Ry Cooder-ízű gitártémák, Milest idéző trombita, a széles hangszerparkban Hammond orgona, fuvola, szitár. Az új lemez a country és a reggae felé nyit. De lehet bármilyen eklektikus is a körítés, nem vonja el a figyelmet a dalokról, amelyek jó részét a huszonegy éves Ross Godfrey írja.

Magyar Narancs: Az előző lemezeteket (Who Can You Trust? - a szerk.) a triphopszcéna egyik legjelentősebbjeként tartják számon. A folytatásnál nem nyomasztott az ebből adódó elvárás?

Ross Godfrey: Cseppet sem. Magunknak zenélünk, emellett csak egy a lényeg: anyánknak tetsszen.

MN: Az idei album a Big Calm címet kapta. A tiéd ez a nagy nyugalom?

RG: Nem, inkább az apokalipszis csendje. Vagy mondjuk egy pusztító házibuli utáni nyugalom, amikor végre az utolsó embert is kiseperted a lakásból.

MN: Az anyag egészére még csak-csak rá lehet fogni, hogy kiegyensúlyozott, de speciel épp a címadó szám elég zaklatott.

RG: Valójában egyáltalán nem vagyok higgadt. A cím képletes. Nyugalom a teljes káosz előtt.

MN: A számok végéről hiányoznak a két-három perces, elszállt, instrumentális részek. Egyetértesz azzal, hogy populárisabbak lettetek?

RG: Igen, de azért ez mégsem egy popprodukció. Vannak fogós dallamaink és szép vokális részek, ennyiben tényleg könnyen befogadható.

MN: Kevés zenekar készített ennyi stílus mixeléséből lemezt. Játszadoztok a hangszereléssel, vagy tényleg otthon vagytok ennyi műfajban?

RG: Ennél sokkal többen. Elég fárasztó lenne, ha a végtelenségig egy hip-hop-ütemet ismételgetnénk valami nyávogó szintihanggal. Én az összes stílust szeretem, és játszani is akarom.

MN: Számomra azok a lemez legszebb pillanatai, amikor szimfonikus zenekar hallható. Mennyire jellemző a klasszikus zene iránti érdeklődésed?

RG: Habár régen tanultam, nem jutottam el odáig, hogy kottát írjak vagy olvassak. Hallgatok néha Mozartot vagy Bachot, de idővel megunom. Minden hang a helyén van.

MN: És mit hallgatsz a maiak közül?

RG: Semmit. Csak a régieket. Hendrix a kedvencem. Aztán Cat Stevens..., ismered?

MN: Hogyne, ő játssza a Harold és Maud című film zenéjét.

RG: Egyik kedvenc filmem. A mostaniak közül csak egy-két countryt szeretek. Ez lesz az új irány.

MN: Ismered a Ween countrylemezét?

RG: Persze. Briliáns, nem? A Fluffy mindent ver. A tornácra hugyozó kutya balladája.

MN: A bátyád azt mondta, zene nélkül nincs értelme az életének, inkább felkötné magát.

RG: Szánalmas, nem? De valahol én is így vagyok ezzel. Az összes művészet közül ez a legfontosabb. Az érzelemközlés legfőbb eszköze. Még ha nem beszéled is a nyelvet, sokkal jobban megérted, hogy miről dumál Mick Jagger, mint bármelyik politikus.

MN: A Friction című számotok erős politikai tudatosságra vall. Várható, hogy több aktuálpolitikai szöveg is születik?

RG: Nem tudom. Azt a dalt egy fiúról írtuk, aki Brixtonban belehalt a rendőrök ütlegelésébe. Volt egy komoly megmozdulás, házak is kiégtek, de ez a gyerek ártatlan volt. Az eset helyszíne csak pár száz méterre van a lakásomtól és a stúdiónktól, így közelről érintett.

MN: Az előző album a Moog Islanddel kezdődik, a gyógyító zene szigetén megtalált békével. A Big Calm a Sea című dallal indul. Tergerpart, korlátok nélküli élet, ilyenek. Nem csorbul ez a harmónia, ha látod, hogy a sok nyomorult fuldoklik közben?

RG: Én ebben nem tudok segíteni. Ezzel mindenkinek egyedül kell megküzdenie. Attól, hogy elmondom, mennyire elégedett vagyok az életemmel, mások még nem lesznek jobban. Ezzel tisztában vagyok. Én nem tudom őket kihúzni a partra. De bátoríthatom őket, nem? Szerintem a biztatásnál nem tehetsz többet. Manapság nem bátorítják egymást az emberek. Legfeljebb a tanulásra a gyerekeket.

MN: Egy korábbi interjúban azt mondtad, hogy két tényező inspirálta az első albumot. Az egyik a sivár fiatalságod. Beszélnél erről?

RG: Nem szívesen. Nem foglalkoztat ez a dolog.

MN: És a másik?

RG: A kellemes emlékekre gondolsz?

MN: Amennyiben az egyenlő a kábítószerekkel. Legalábbis azt állítottad, a drog volt a másik.

RG: Nem drogozom. Az az ördög műve.

MN: Bővebben?

RG: Ha csak jól akarod érezni magad, akkor előbb-utóbb ráunsz, vagy meghalsz. Spiritualitást keresni veszélyesebb. Még akkor is, ha olyan természetes dolgokkal kezdesz, mint például a varázsgomba. Egy fokig járhatnak megvilágosító élményekkel, de egy csomó nem kívánt helyzetbe kerülsz, hiszen illegálisak. És nem eredményeznek tiszta tudatot. Azt hiszed, felfedheted a misztériumokat, de csak összezavarodsz, megbolondulsz. Nézd meg Lee Perryt!

MN: Ja. Közben meg úgy hívják a zenekarodat, hogy Morcheeba. (A more angolul többet, a cheeba a spanyol szlengben marihuanát jelent - a szerk.) Azok után, amit mondtál, nem érzel egy kis felelősséget?

RG: Csak magamért. Senki másért. Nem fogok semmiféle keresztes hadjáratot vezetni.

MN: Egy ilyen név akkor is direkt reklám.

RG: Ez a név rólunk szól. Soha senkinek nem mondjuk, hogy szívjon.

MN: Az Engedd látnom című dalban visszatér az előző album címadó kérdése. Tudod már, hogy Kiben bízhatsz?

RG: Nem tudom. Bízom a lemeztársaságban, hogy rendesen elvégzi a munkáját, de nem bízom benne emberileg. A barátaimban megbízom emberileg, de nem hinném, hogy egy munkát elvégeznének nekem. Így különböző területekre kioszthatom a bizalmamat, de arra még várnom kell, akiben teljesen megbízom.

MN: És mi a helyzet a belsőddel? A Morcheeba többi tagja a nagy spirituális tanácsadónak köszönget a lemezborítón.

RG: Szervezett formában nem gyakorlom a vallást, de én is hívő vagyok.

MN: Szóval a belső hangodban megbízol.

RG: Igen, teljesen. Csak ő nem bízik bennem.

Bognár Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.