"A név rólunk szól" (Ross Godfrey, Morcheeba)

  • Bognár Tamás
  • 1998. február 26.

Film

David Byrne után nemrég George Michael állta a vacsorát, egy kis közös munkára apellálva. Ozzy Osbourne-ról is azt hallani, nem álcázza magát, ha Morcheeba-koncertre készül. Most pedig mindenki a márciusi Big Calmra vár. Nem kell ízekre szedni a Morcheeba zenéjét, hogy kiderüljön, miért. A fekete soulénekesnő és a fehér testvérpár triója semmi újat nem talált fel. Megszokott hip-hop-ütemek, pszichedélia, Ry Cooder-ízű gitártémák, Milest idéző trombita, a széles hangszerparkban Hammond orgona, fuvola, szitár. Az új lemez a country és a reggae felé nyit. De lehet bármilyen eklektikus is a körítés, nem vonja el a figyelmet a dalokról, amelyek jó részét a huszonegy éves Ross Godfrey írja.
David Byrne után nemrég George Michael állta a vacsorát, egy kis közös munkára apellálva. Ozzy Osbourne-ról is azt hallani, nem álcázza magát, ha Morcheeba-koncertre készül. Most pedig mindenki a márciusi Big Calmra vár. Nem kell ízekre szedni a Morcheeba zenéjét, hogy kiderüljön, miért. A fekete soulénekesnő és a fehér testvérpár triója semmi újat nem talált fel. Megszokott hip-hop-ütemek, pszichedélia, Ry Cooder-ízű gitártémák, Milest idéző trombita, a széles hangszerparkban Hammond orgona, fuvola, szitár. Az új lemez a country és a reggae felé nyit. De lehet bármilyen eklektikus is a körítés, nem vonja el a figyelmet a dalokról, amelyek jó részét a huszonegy éves Ross Godfrey írja.

Magyar Narancs: Az előző lemezeteket (Who Can You Trust? - a szerk.) a triphopszcéna egyik legjelentősebbjeként tartják számon. A folytatásnál nem nyomasztott az ebből adódó elvárás?

Ross Godfrey: Cseppet sem. Magunknak zenélünk, emellett csak egy a lényeg: anyánknak tetsszen.

MN: Az idei album a Big Calm címet kapta. A tiéd ez a nagy nyugalom?

RG: Nem, inkább az apokalipszis csendje. Vagy mondjuk egy pusztító házibuli utáni nyugalom, amikor végre az utolsó embert is kiseperted a lakásból.

MN: Az anyag egészére még csak-csak rá lehet fogni, hogy kiegyensúlyozott, de speciel épp a címadó szám elég zaklatott.

RG: Valójában egyáltalán nem vagyok higgadt. A cím képletes. Nyugalom a teljes káosz előtt.

MN: A számok végéről hiányoznak a két-három perces, elszállt, instrumentális részek. Egyetértesz azzal, hogy populárisabbak lettetek?

RG: Igen, de azért ez mégsem egy popprodukció. Vannak fogós dallamaink és szép vokális részek, ennyiben tényleg könnyen befogadható.

MN: Kevés zenekar készített ennyi stílus mixeléséből lemezt. Játszadoztok a hangszereléssel, vagy tényleg otthon vagytok ennyi műfajban?

RG: Ennél sokkal többen. Elég fárasztó lenne, ha a végtelenségig egy hip-hop-ütemet ismételgetnénk valami nyávogó szintihanggal. Én az összes stílust szeretem, és játszani is akarom.

MN: Számomra azok a lemez legszebb pillanatai, amikor szimfonikus zenekar hallható. Mennyire jellemző a klasszikus zene iránti érdeklődésed?

RG: Habár régen tanultam, nem jutottam el odáig, hogy kottát írjak vagy olvassak. Hallgatok néha Mozartot vagy Bachot, de idővel megunom. Minden hang a helyén van.

MN: És mit hallgatsz a maiak közül?

RG: Semmit. Csak a régieket. Hendrix a kedvencem. Aztán Cat Stevens..., ismered?

MN: Hogyne, ő játssza a Harold és Maud című film zenéjét.

RG: Egyik kedvenc filmem. A mostaniak közül csak egy-két countryt szeretek. Ez lesz az új irány.

MN: Ismered a Ween countrylemezét?

RG: Persze. Briliáns, nem? A Fluffy mindent ver. A tornácra hugyozó kutya balladája.

MN: A bátyád azt mondta, zene nélkül nincs értelme az életének, inkább felkötné magát.

RG: Szánalmas, nem? De valahol én is így vagyok ezzel. Az összes művészet közül ez a legfontosabb. Az érzelemközlés legfőbb eszköze. Még ha nem beszéled is a nyelvet, sokkal jobban megérted, hogy miről dumál Mick Jagger, mint bármelyik politikus.

MN: A Friction című számotok erős politikai tudatosságra vall. Várható, hogy több aktuálpolitikai szöveg is születik?

RG: Nem tudom. Azt a dalt egy fiúról írtuk, aki Brixtonban belehalt a rendőrök ütlegelésébe. Volt egy komoly megmozdulás, házak is kiégtek, de ez a gyerek ártatlan volt. Az eset helyszíne csak pár száz méterre van a lakásomtól és a stúdiónktól, így közelről érintett.

MN: Az előző album a Moog Islanddel kezdődik, a gyógyító zene szigetén megtalált békével. A Big Calm a Sea című dallal indul. Tergerpart, korlátok nélküli élet, ilyenek. Nem csorbul ez a harmónia, ha látod, hogy a sok nyomorult fuldoklik közben?

RG: Én ebben nem tudok segíteni. Ezzel mindenkinek egyedül kell megküzdenie. Attól, hogy elmondom, mennyire elégedett vagyok az életemmel, mások még nem lesznek jobban. Ezzel tisztában vagyok. Én nem tudom őket kihúzni a partra. De bátoríthatom őket, nem? Szerintem a biztatásnál nem tehetsz többet. Manapság nem bátorítják egymást az emberek. Legfeljebb a tanulásra a gyerekeket.

MN: Egy korábbi interjúban azt mondtad, hogy két tényező inspirálta az első albumot. Az egyik a sivár fiatalságod. Beszélnél erről?

RG: Nem szívesen. Nem foglalkoztat ez a dolog.

MN: És a másik?

RG: A kellemes emlékekre gondolsz?

MN: Amennyiben az egyenlő a kábítószerekkel. Legalábbis azt állítottad, a drog volt a másik.

RG: Nem drogozom. Az az ördög műve.

MN: Bővebben?

RG: Ha csak jól akarod érezni magad, akkor előbb-utóbb ráunsz, vagy meghalsz. Spiritualitást keresni veszélyesebb. Még akkor is, ha olyan természetes dolgokkal kezdesz, mint például a varázsgomba. Egy fokig járhatnak megvilágosító élményekkel, de egy csomó nem kívánt helyzetbe kerülsz, hiszen illegálisak. És nem eredményeznek tiszta tudatot. Azt hiszed, felfedheted a misztériumokat, de csak összezavarodsz, megbolondulsz. Nézd meg Lee Perryt!

MN: Ja. Közben meg úgy hívják a zenekarodat, hogy Morcheeba. (A more angolul többet, a cheeba a spanyol szlengben marihuanát jelent - a szerk.) Azok után, amit mondtál, nem érzel egy kis felelősséget?

RG: Csak magamért. Senki másért. Nem fogok semmiféle keresztes hadjáratot vezetni.

MN: Egy ilyen név akkor is direkt reklám.

RG: Ez a név rólunk szól. Soha senkinek nem mondjuk, hogy szívjon.

MN: Az Engedd látnom című dalban visszatér az előző album címadó kérdése. Tudod már, hogy Kiben bízhatsz?

RG: Nem tudom. Bízom a lemeztársaságban, hogy rendesen elvégzi a munkáját, de nem bízom benne emberileg. A barátaimban megbízom emberileg, de nem hinném, hogy egy munkát elvégeznének nekem. Így különböző területekre kioszthatom a bizalmamat, de arra még várnom kell, akiben teljesen megbízom.

MN: És mi a helyzet a belsőddel? A Morcheeba többi tagja a nagy spirituális tanácsadónak köszönget a lemezborítón.

RG: Szervezett formában nem gyakorlom a vallást, de én is hívő vagyok.

MN: Szóval a belső hangodban megbízol.

RG: Igen, teljesen. Csak ő nem bízik bennem.

Bognár Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.