A rákérdezés gesztusai (Solymosi Bálint költő, prózaíró)

  • Jánossy Lajos
  • 2000. november 16.

Film

Jánossy Lajos: A napokban jelent meg
Detonáta című prózaköteted, amelybe ´94 és ´98 közötti írásaidat gyűjtötted össze. Olvasásakor megerősödött az a korábbi benyomásom, hogy a lírikus éned nagyon erős. Ezt még felerősíti az elbeszélések alanyisága, illetve ehhez az elbeszélői énhez olykor közeledő, máskor attól távolodó, folytonosan kérdező, analizáló pozíciók mozgatása. Mitől függ, hogy a témából vers lesz vagy próza?

Solymosi Bálint: Van bennem egy alapvető zenei hangoltság, ami meghatározza a nyelvhez való viszonyomat. A költészetben a klasszikus harmóniákat használom. Azt mondanám, ha verset írok, akkor klasszikus vagyok. Nagyon hagyományos versírónak tartom magam, hajlok arra, hogy valami szép, klasszikus tempót betartsak. A prózanyelv számomra azt jelenti, hogy valaminek valamilyen formában meg kell felelni. A prózai diskurzusban a nyelv eleve tartalmaz olyan kliséket, amiket, ha a fene fenét eszik, akkor is használnod kell. Még a legelvetemültebb esetekben is észrevesszük a felmerülő toposzokat. A nyolcvanas években a prózának ez a nyelvi megelőzöttsége sokak számára problematikussá vált, így erősödött föl az ironikus nyelvhasználat, a szövegirodalom, amely ezt a hagyományt vonta kétségbe. Ehhez viszont nekem semmi közöm nem volt. A bizalmatlanságom jóval alapvetőbb volt, semhogy az iróniát használjam, az elvetemültségemről most nem is beszélve. A verssel ellentétben a próza írásakor tehát nem tartok be semmit. Ezen nem a szerkesztés és a megmunkáltság elmaradását értem, hanem azt, hogy közvetlen viszonyrendszert építek ki a köznyelv, a prózanyelv és a zenei hallásom között, míg a versben nincs közvetlen átjárhatóság.

JL: Írás közben hogyan működött az emlékezeted? Van egy olyan nézet, mely szerint a személyiség integritásának egyetlen garanciája, hogy újra és újra nekifeszülünk a saját történetünk elmondásának. Nekem viszont visszatérő élményem, hogy úgy érzem, mintha meghasadt volna az idő, képtelen vagyok egyetlen folyamat részének látni a mostani és a tíz évvel ezelőtti önmagamat.

SB: Bennem eleve föl sem merült az újramondás gondolata. Sem az a kérdés, hogy mi a történet, hogy mi történik. Bizalmatlanná váltam az emberi viszonylatokban és bizonytalanná bármiféle elmesélhetőséggel szemben. Ezért visszakerestem egy origót, ami semmiféleképpen sem irodalmi, hanem mondjuk úgy, hogy egzisztenciális, amivel a létezés újrafelfedezésére utalok. A gondolat maradt meg, a rákérdezés gesztusa, hogy mi miért történt. Arra gondolok, hogy az elmúlt tíz évben olyan változás történt a világban, amit ha válasznak tekintek, akkor úgy érzékelem, hogy elfelejtődött az eredeti kérdés. Tehát az lett az igazi kérdés, hogy ez a világállapot mire válasz. Talán ez az indukciója a Detonáta című kötetnek. Az egyik írásnak a végén van egy Duchamp-idézet. Nagyjából arról szól, hogy két dologra kell törekednünk: egyrészt, hogy az emlékezetet felejtsük el, másrészt, hogy a megismételhetőségnek is legyen vége, semmi ne legyen megismételhető. Erre kell törekedjünk mind művészileg, mind egzisztenciálisan. Az ő esetében ráadásul ez a kettő nem választható külön. Ennek az esszénovellának a végén én azt mondom, hogy erre már nem kell törekedni, mert ez van.

JL: Duchamp kijelentése Nietzsche-parafrázis, egy nietzschei gondolat radikalizálása, ad absurdum vitele: a horizont nélküli, adatoló emlékezet megfojtja és szétszórja az individuumot. Ennek a megfogalmazásnak a maga idejében hihetetlen kritikai ereje volt, ehhez képest a világ, és erre Duchamp valószínűleg álmában sem gondolt, paradox módon beteljesítette azt. Az internet a végtelenségig tágítja a múlt horizontját, tehát felszámolja a jelen és a múlt organikus egymásrautaltságát. Nincs felejtés, következésképp nincs emlékezet.

SB: Így értem én a keresést és választ, hogy azóta van egy válasz erre, hiszen mindez megtörtént. Nincs emlékezet, és semmi sem ismételhető, mert a tömeggyártás világában a megismételhetőség fogalma kizáródik, nem lesz kérdés. Az olyan állatszelídítő gépekkel, mint az internet és a mobil, az emlékezet ellen indult agresszív hadjárat.

JL: Az életünkben óhatatlanul szerepek alakulnak ki. Így van ez az irodalomban is. Ezeknek eleinte urai vagyunk, aztán a fejünkre nőhetnek, és korlátozhatják a szabadságunkat. Mindenkinek van saját mitológiája. Mennyire érzel a sajátoddal szemben megfelelési kényszert?

SB: Én állati szabadnak érzem magam, ugyanis amikor elkezdtem írni - nem kezdtem el írni. Soha nem akartam író lenni, amennyiben a szón konvencionális társadalmi szerepet értünk. Biztos voltam benne, hogy a szabadságomat korlátozza bármilyen beskatulyázás. Persze ez már létveszélyes, mert egy felnőtt embernek el kellene fogadnia, hogy ír, tehát író. A kötetemnek, ha van erénye, az, hogy a magánmitológiának és közhelyszerű történetmondásnak egyaránt ellenáll. Ez utólagos megállapítás, mert nem volt szándékom ezek ellenében dolgozni. Az életemben kényszerűségek vannak, akarat és szándék híján volnék.

JL: Ha valaki folyamatosan oppozícióban van, ráadásul ez az autonómia magánmitológiájának is része, amit akarva-akaratlan ismételten igazol, akkor nem vész-e el a párbeszéd lehetősége? Elkerülhető-e, hogy a világ mint egynemű rossz jelenjen meg?

SB: Az ellenállás lehetőségét én nem ebben a racionális, civilizációs negativizmusban és oppozícióban találom meg. Az ellenállásra mint elemi emberi élvezetre gondolok, arra a szerepre, amit játszik abban, hogy valamilyen világot teremtsek magam körül, viszonylatok alakuljanak ki. Ezek nem társadalmi és társadalompolitikai kérdések. Arról beszélek, hogy őrző-védők legyünk a mindig fennálló ellenében. Én még azt gondolom, hogy kialakulhatnak normális viszonyok a másik emberrel. Az idő térré vált: te ott vagy, én meg itt. Ami ezt a két státust eddig összekapcsolta, az emberi időtartam volt, az érzés, hogy oda fogok érni hozzád, ennek az izgalma, ami kitöltötte az embert. Az idő telése. Ennek az izgalomnak az esélyét vesztjük el egyre látványosabban.

Jánossy Lajos

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.