"Én csak egy melós vagyok" (Volker Spengler színész)

  • Lõrinczy Attila
  • 2000. november 16.

Film

Magyar Narancs: Azt hallottam önről, hogy ha valaki köhög a nézőtéren, olykor abbahagyja az előadást...
Magyar Narancs: Azt hallottam önről, hogy ha valaki köhög a nézőtéren, olykor abbahagyja az előadást...a Thália Színházban Volker Spengler főszereplésével játszotta Bertold Brecht Galilei élete című drámáját, s amíg a második előadás előtt a hatalmas termetű ember a méretes libacombot fogyasztotta, módunkban állt egy kicsit elbeszélgetni vele...

Volker Spengler: Ki mondta ezt?

MN: Az egyik tolmácslány hallotta valakitől.

VS: Ez bizony igaz...

MN: Illik ilyet csinálni? Hát mondjuk az a szegény asszony mit tehet róla, hogy megfázott? Vagy akkor maradjon otthon?

VS: Ez legutóbb a premieren történt, a zárómonológ közben. Próbáltam koncentrálni, de éreztem, hogy túl halk vagyok, és akkor félbehagytam, minek beszéljek, ha nem lehet érteni. Mondtam, köhögje ki magát nyugodtan, én várhatok. Amit még nagyon utálok, azok a nézőtéren csilingelő mobilok, pláne, ha nem merik őket fölvenni. Előfordult, hogy a színpadról kellett leszólnom, kapcsolja már ki.

MN: Úgy gondolom, Brecht darabjának alapkérdése - hogy egy magányos gondolkodó milyen mértékig alkudhat meg a politikai hatalommal, megtagadja-e tanításait, s ha igen, miért - manapság kevésbé életveszélyesen merül föl, mint Galilei vagy Brecht korában. Mi az, ami napjainkban is érdekessé teszi ezt a történetet?

VS: Azért ha arra gondol, hogy a pápa csak 1992-ben rehabilitálta Galileit, a megégetett Giordano Brunót pedig a ma napig sem, ha tudjuk, hogy a Vatikán milyen elutasító álláspontot foglal el például az abortusszal kapcsolatban, vagy ha látjuk, hogy Észak-Írországban a mai napig vallásháború folyik, akkor azért nem mondhatjuk, hogy teljesen aktualitását vesztette volna a darab. A másik dolog, amit kár lenne tagadni, hogy a Galilei, mint Brecht legtöbb műve, remek szerepdarab. A Koldusopera kivételével szinte mindig egyetlen ember körül forog a történet. Az Arturo Ui, a Vágóhidak Szent Johannája, a Kurázsi, mind-mind ezzel a dramaturgiával készültek, s ezek a főszereplőknek hatalmas lehetőségek. Mi tagadás, a többiek úgy veszik körbe őket, mint a krumplit a petrezselyem.

MN: Ha már a szerepdaraboknál tartunk... A tegnapi előadás után arra gondoltam, vajon milyen lehetne ön Thomas Bernhard Világjobbítójában.

VS: Hát, azt nem biztos, hogy látni fogja. Sok pénzért nyilván eljátszanám, de magamtól nem vágyom rá... Két órán keresztül huzakodni egy házvezetőnővel, hogy hideg a tea, meleg a tea, ez engem nem érdekel. Akit én nagyon szeretek, az Beckett. Három hete tartottuk Az utolsó tekercs bemutatóját, nagyon jó munka volt, kár, hogy túl rövid a darab. Az Első szerelem szerintem Beckett egyik legszebb novellája. Azt is jó lenne színpadra tenni.

MN: George Tabori a színészettel kapcsolatban azt írja valahol: "Tizenhat évesen mind arra vágyunk, hogy kiokádjuk a lelkünket egy erkély alatt." Ötven fölött ez az ügy nyilván problematikusabbá válik.

VS: Nyilván. Ha középkorú vagy idősebb férfi színészeket megkérdeznek, azok mindig azt mondják, hogy imádnak játszani, de ez persze hazugság. Ráadásul általában úgy áll a dolog, hogy amit az ember szeret csinálni, abban nincs pénz, így aztán mindenfélét el kell vállalnia, amihez semmi köze, ez pedig idővel egyre fárasztóbb lesz... A rendezők jönnek egymás után; egyikük azt kéri, legyél színes, a másik, hogy teljesen egyszerű, az egyik, hogy tanuld meg a szöveget előre, a másik, hogy semmiképp... szóval komplett idiótáknak való foglalkozás ez, aztán közben olykor mégis örömet okoz.

MN: Önt nálunk elsősorban Fassbinder színészeként ismerik. Minden túlzás és udvariaskodás nélkül mondhatom, hogy húsz-huszonöt évvel ezelőtt Magyarországon nagyon sokunknak rengeteget jelentettek az ő filmjei, és meghatározó élményeink között tartjuk számon a mai napig. Mi a helyzet Németországban? Tizennyolc évvel Fassbinder halála után mennyire eleven az emlékezete, hat-e valami módon a szelleme, vagy csak mint valami elfelejtett emlékmű van jelen a német kultúrában?

VS: Bármerre járok a világban Spanyolországtól Olaszországon át az Egyesült Államokig, azt tapasztalom, hogy Fassbinder mindenhol fontosabb és élőbb, mint otthon. A fiatalok már azt se tudják, hogy ki volt. Ha harminc alattiakat kérdezel - akár diplomásokat is -, a legjobb esetben annyit mondanak a neve hallatán, hogy rémlik, mintha lett volna egy ilyen pasi.

MN: Az elmúlt tíz évben sokat dolgozott Christian Schlingenschieffel. Ezeket a filmeket Magyarországon nem játszották, csak az interneten olvastam róluk kritikákat. Elég mulatságos volt tapasztalni, hogy a sajtó már mint klasszikust védelmezi Fassbindert, és felháborodottan blaszfémiát kiabál...

VS: Na igen, ezek meglehetősen buja filmek. Ötöt csináltunk együtt. Mit mondjak róluk? Schlingenschief egy művész, én meg csak egy melós vagyok. Nem is melós, egy boldog dilettáns... Kicsit kevés volt ez a liba. Talán két fél adagot kellett volna kérnem, akkor jobban járok.

Lőrinczy Attila

Volker Spengler

a színészbölények kis létszámú, de jól körülhatárolható családjába tartozik; azok közé, akik évtizedek szívós építő-pusztító munkájával egy már önmagában eseményszámba menő, döbbenetes arcot és testet szerkesztenek maguknak, s így aztán játszaniuk (látszólag) már nem is igen kell. Az önmagával tökéletesen azonos, minden rosszféle mímes igyekvést nélkülöző figura a gránitfalon is átjön.

Volker Spengler Fassbinder-színész, leginkább az Amikor tizenhárom újhold volt egy évben című mozidarabból emlékezhetünk rá, melyben Elvirát, a transzvesztitát adta, de szerepelt egyebek mellett a Maria Braun házasságában, a Bolwieserben, a Veronika Voss vágyakozásában, a Berlin Alexanderplatzban. Az utóbbi években színházi működése mellett a német film legújabb fenegyerekének, Christian Schlingenschief műveinek állandó szereplője. (A Magyarországon tökéletesen ismeretlen Schlingenschief egyébként nagy előszeretettel matat a Fassbinder-hagyatékban, de az életközeli ügyektől sem riad vissza; csinált színházat hajléktalanszállón, legutóbb pedig akkor tartóztatták le, amikor Öljétek meg Helmut Kohlt! címmel szervezett művészeti akciót.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.