"Én csak egy melós vagyok" (Volker Spengler színész)

  • Lõrinczy Attila
  • 2000. november 16.

Film

Magyar Narancs: Azt hallottam önről, hogy ha valaki köhög a nézőtéren, olykor abbahagyja az előadást...
Magyar Narancs: Azt hallottam önről, hogy ha valaki köhög a nézőtéren, olykor abbahagyja az előadást...a Thália Színházban Volker Spengler főszereplésével játszotta Bertold Brecht Galilei élete című drámáját, s amíg a második előadás előtt a hatalmas termetű ember a méretes libacombot fogyasztotta, módunkban állt egy kicsit elbeszélgetni vele...

Volker Spengler: Ki mondta ezt?

MN: Az egyik tolmácslány hallotta valakitől.

VS: Ez bizony igaz...

MN: Illik ilyet csinálni? Hát mondjuk az a szegény asszony mit tehet róla, hogy megfázott? Vagy akkor maradjon otthon?

VS: Ez legutóbb a premieren történt, a zárómonológ közben. Próbáltam koncentrálni, de éreztem, hogy túl halk vagyok, és akkor félbehagytam, minek beszéljek, ha nem lehet érteni. Mondtam, köhögje ki magát nyugodtan, én várhatok. Amit még nagyon utálok, azok a nézőtéren csilingelő mobilok, pláne, ha nem merik őket fölvenni. Előfordult, hogy a színpadról kellett leszólnom, kapcsolja már ki.

MN: Úgy gondolom, Brecht darabjának alapkérdése - hogy egy magányos gondolkodó milyen mértékig alkudhat meg a politikai hatalommal, megtagadja-e tanításait, s ha igen, miért - manapság kevésbé életveszélyesen merül föl, mint Galilei vagy Brecht korában. Mi az, ami napjainkban is érdekessé teszi ezt a történetet?

VS: Azért ha arra gondol, hogy a pápa csak 1992-ben rehabilitálta Galileit, a megégetett Giordano Brunót pedig a ma napig sem, ha tudjuk, hogy a Vatikán milyen elutasító álláspontot foglal el például az abortusszal kapcsolatban, vagy ha látjuk, hogy Észak-Írországban a mai napig vallásháború folyik, akkor azért nem mondhatjuk, hogy teljesen aktualitását vesztette volna a darab. A másik dolog, amit kár lenne tagadni, hogy a Galilei, mint Brecht legtöbb műve, remek szerepdarab. A Koldusopera kivételével szinte mindig egyetlen ember körül forog a történet. Az Arturo Ui, a Vágóhidak Szent Johannája, a Kurázsi, mind-mind ezzel a dramaturgiával készültek, s ezek a főszereplőknek hatalmas lehetőségek. Mi tagadás, a többiek úgy veszik körbe őket, mint a krumplit a petrezselyem.

MN: Ha már a szerepdaraboknál tartunk... A tegnapi előadás után arra gondoltam, vajon milyen lehetne ön Thomas Bernhard Világjobbítójában.

VS: Hát, azt nem biztos, hogy látni fogja. Sok pénzért nyilván eljátszanám, de magamtól nem vágyom rá... Két órán keresztül huzakodni egy házvezetőnővel, hogy hideg a tea, meleg a tea, ez engem nem érdekel. Akit én nagyon szeretek, az Beckett. Három hete tartottuk Az utolsó tekercs bemutatóját, nagyon jó munka volt, kár, hogy túl rövid a darab. Az Első szerelem szerintem Beckett egyik legszebb novellája. Azt is jó lenne színpadra tenni.

MN: George Tabori a színészettel kapcsolatban azt írja valahol: "Tizenhat évesen mind arra vágyunk, hogy kiokádjuk a lelkünket egy erkély alatt." Ötven fölött ez az ügy nyilván problematikusabbá válik.

VS: Nyilván. Ha középkorú vagy idősebb férfi színészeket megkérdeznek, azok mindig azt mondják, hogy imádnak játszani, de ez persze hazugság. Ráadásul általában úgy áll a dolog, hogy amit az ember szeret csinálni, abban nincs pénz, így aztán mindenfélét el kell vállalnia, amihez semmi köze, ez pedig idővel egyre fárasztóbb lesz... A rendezők jönnek egymás után; egyikük azt kéri, legyél színes, a másik, hogy teljesen egyszerű, az egyik, hogy tanuld meg a szöveget előre, a másik, hogy semmiképp... szóval komplett idiótáknak való foglalkozás ez, aztán közben olykor mégis örömet okoz.

MN: Önt nálunk elsősorban Fassbinder színészeként ismerik. Minden túlzás és udvariaskodás nélkül mondhatom, hogy húsz-huszonöt évvel ezelőtt Magyarországon nagyon sokunknak rengeteget jelentettek az ő filmjei, és meghatározó élményeink között tartjuk számon a mai napig. Mi a helyzet Németországban? Tizennyolc évvel Fassbinder halála után mennyire eleven az emlékezete, hat-e valami módon a szelleme, vagy csak mint valami elfelejtett emlékmű van jelen a német kultúrában?

VS: Bármerre járok a világban Spanyolországtól Olaszországon át az Egyesült Államokig, azt tapasztalom, hogy Fassbinder mindenhol fontosabb és élőbb, mint otthon. A fiatalok már azt se tudják, hogy ki volt. Ha harminc alattiakat kérdezel - akár diplomásokat is -, a legjobb esetben annyit mondanak a neve hallatán, hogy rémlik, mintha lett volna egy ilyen pasi.

MN: Az elmúlt tíz évben sokat dolgozott Christian Schlingenschieffel. Ezeket a filmeket Magyarországon nem játszották, csak az interneten olvastam róluk kritikákat. Elég mulatságos volt tapasztalni, hogy a sajtó már mint klasszikust védelmezi Fassbindert, és felháborodottan blaszfémiát kiabál...

VS: Na igen, ezek meglehetősen buja filmek. Ötöt csináltunk együtt. Mit mondjak róluk? Schlingenschief egy művész, én meg csak egy melós vagyok. Nem is melós, egy boldog dilettáns... Kicsit kevés volt ez a liba. Talán két fél adagot kellett volna kérnem, akkor jobban járok.

Lőrinczy Attila

Volker Spengler

a színészbölények kis létszámú, de jól körülhatárolható családjába tartozik; azok közé, akik évtizedek szívós építő-pusztító munkájával egy már önmagában eseményszámba menő, döbbenetes arcot és testet szerkesztenek maguknak, s így aztán játszaniuk (látszólag) már nem is igen kell. Az önmagával tökéletesen azonos, minden rosszféle mímes igyekvést nélkülöző figura a gránitfalon is átjön.

Volker Spengler Fassbinder-színész, leginkább az Amikor tizenhárom újhold volt egy évben című mozidarabból emlékezhetünk rá, melyben Elvirát, a transzvesztitát adta, de szerepelt egyebek mellett a Maria Braun házasságában, a Bolwieserben, a Veronika Voss vágyakozásában, a Berlin Alexanderplatzban. Az utóbbi években színházi működése mellett a német film legújabb fenegyerekének, Christian Schlingenschief műveinek állandó szereplője. (A Magyarországon tökéletesen ismeretlen Schlingenschief egyébként nagy előszeretettel matat a Fassbinder-hagyatékban, de az életközeli ügyektől sem riad vissza; csinált színházat hajléktalanszállón, legutóbb pedig akkor tartóztatták le, amikor Öljétek meg Helmut Kohlt! címmel szervezett művészeti akciót.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.