"A tánc nagyon fontos" - Alex Kapranos, Bob Hardy (Franz Ferdinand)

  • Berkecz Balázs - Szalai Attila
  • 2005.09.01 00:00

Film

A Sziget egyik legnagyobb húzóneve, a Franz Ferdinand 2001-ben alakult. Elég volt egyetlen lemezt megjelentetnie, hogy tavaly szinte minden fontosabb díjra jelöljék (Grammy, Brit Awards, MTV European Music Awards stb.), s többségüket be is söpörjék az indie-rock skót messiásai.

*

Magyar Narancs: Nagyon hirtelen, gyakorlatilag egyik napról a másikra váltatok sztárrá. Könnyen "boldogultok" vele? Milyen érzés egy ekkora fesztivál headlinerének lenni?

Alex Kapranos: Igazából nem okozott gondot. A siker remek dolog, de különösebben nem izgat, hogy egy kis klubban vagy egy nagy fesztivál headlinereként játszunk, ha a közönség örömmel fogad, és szereti a dalainkat. Persze nagyobb kihívás egy ekkora helyen megfelelni.

MN: Ha nem számítjuk a nálatok sötétebb és mélyebb dalokat író Interpolt, akkor ennek a vidám, táncos, retro-new wave vonulatnak ti voltatok az első zenekara. A lemezetek óta azonban legalább húsz hasonló zenéjű zenekar került a piacra. Mennyire veszélyezteti ez a ti pozíciótokat?

AK: Manapság rendkívül gyorsan változik a zenei világ, és ehhez alkalmazkodnunk kell. A lemezünk óta valóban átalakult a szcéna és a közönség ízlése, de nincs bennünk rossz érzés emiatt. Ha felbukkan egy hasonló gondolkodású zenekar, az arra inspirál, hogy még jobbat csináljunk. Néhányukat különben kedvelem, például a Kaiser Chiefet vagy a Bloc Partyt. Összességében nyilván változni fog a zenénk, de a stílusunk azért megmarad, azon nem változtatunk senki kedvéért.

MN: Egyébként miféle zenéket hallgattok manapság?

Bob Hardy: Sokféle zenét szeretek, rengeteg lemezem van, de utazás közben többnyire a régi kedvencek kerülnek elő, mint George Harrison vagy Penny Lee.

MN: Bob, te képzőművészeti iskolában tanultál. A zenekar mellett jut még időd ezzel foglalkozni?

BH: Nem igazán, legfeljebb a Franz Ferdinandhoz kötődő dolgok szintjén. Borítók, plakátok, videókÉ

MN: Az MTV-díjas Take Me Out klipben is benne volt a kezed?

BH: Benne, s azóta nincs megállás, hiszen készülnek újabb klipek, éppen most fejeztünk be egy videót a szeptemberi Do You Want To kislemezhez, és egy csomó koncertfelvételünk is van, amiből összeállhat egy DVD.

MN: Az első lemezeteknél gyakorlatilag egy kész produkciót vittetek a kiadóba, adott volt a zene, az imidzs, a videók. De ekkora sikerrel most nyilván egy jóval nagyobb réteg elvárásainak kell megfelelnetek az új albummal. Továbbra is teljes művészi szabadságot kaptok?

AK: Igen, abszolút. Mivel komplexen gondolkodunk a dolgainkról, az elképzelhetetlen, hogy valaki más mondja meg, hogyan nézzek ki, vagy milyen legyen a lemez hangzása, miről szóljanak a videók. Támaszaink persze vannak, mondjuk szükségünk van a technikai személyzet tanácsaira a színpadkép kialakításakor, vagy egy jelmeztervezőre, aki vázlatot készít a ruháinkhoz, amikor forgatunk, de nekünk is van egy csomó ötletünk, és a végső szó a miénk.

MN: Mit gondoltok, mi lehetett a gyors befutásotok kulcsa? Hiszen végül is nem egy felkapott műfaj képviselői voltatok.

AK: Ez nehéz kérdés. Több dolog összjátéka kellett, s főleg néhány fogós dal, mint a Take Me Out vagy a Michael. Szerintem olyan intellektuális rockzenét játszunk, amire lehet táncolni - és a tánc nagyon fontos, miközben a legtöbb rockzenekar szeret róla elfeledkezni.

MN: Felkavarta az életeteket a siker?

AK: Nem különösebben. Sokat vagyunk úton, sok emberrel találkozunk, sokan megismernek, autogramot kérnek, de körülöttünk nincs olyan hiszti, mint Michael JacksonnálÉ

MN: Jártatok már valaha Magyarországon?

AK: Nem, soha, ez az első alkalom. Sok időnk persze most sem volt, kicsit lementünk a Duna-partra sétálni. Nagyon szép ez a város, bár gondolom, ti észre sem veszitek, mint ahogy nekem sem tűnik fel, hogy milyen szép hely Edin-bourgh.

Neked ajánljuk

Elveszve az éjszakában

  • Bacsadi Zsófia

Igen szerencsétlenül végződik egy kis színházi társulat éjszakája, amikor a takarítónő hamarabb hazamegy, és magával viszi az öltöző kulcsát.

Tuti Tati

Hatalmas a tülekedés Wes Anderson új filmjében, a korábbiaknál is nagyobb, pedig már A Grand Budapest Hotelben is annyi volt a sztár, a szín, a szimmetria – ó, az a híres andersoni szimmetria és keretezés! –, hogy alig látszott ki a sztori.

Elég ez?

  • Puskás Panni

A Kabarét az 1976-os magyar bemutatója (Ódry Színpad) óta közel negyvenszer mutatták be a hazai színházak. És vannak rendezők, ilyen az ősbemutatót jegyző Szinetár Miklós, de Alföldi Róbert és Bozsik Yvette is, akiket az anyag nem hagy nyugodni, és többször is színpadra állítják.

Újrarendezés

  • Erdei Krisztina

Az idei Fotóhónapról néhány hete még alig volt elérhető információ. A kivételt épp a ki­emelt eseményről, a kanadai Margaret Watkins kiállításáról szóló hír jelentette.

Hamis minden ízében

  • A szerk.

Október 23-án elfogtunk egy marslakót, körbeálltuk, és megkérdeztük tőle, mi jó honfiak: no, szemüveges barátunk (kicsinyded, szemüveges ürge volt, mondhatni nyüzüge), mit ünneplünk mi itt ma ilyen nagy sokadalomban?

0:1

  • A szerk.

Múlt pénteken a Kúria elkaszálta a kormány legújabb propagandamutatványának, a „gyermekvédelmi népszavazásnak” az egyik kérdését, azt, amelyik arról kérdezte volna az ország polgárait, támogatják-e, hogy „kiskorú gyermekek számára is elérhetőek legyenek nem­átalakító kezelések”.

Sokan, mégis kevesen

  • Lannert Judit

A két pedagógus-szakszervezet négy pontban foglalta össze a napokban legfőbb követeléseit, ezek közt szerepel a pedagógusok bérének emelése és a munkaterheinek csökkentése is.

Postatiszta nemzeti vagyon

Pár hete derült ki, hogy az állam 42 milliárd forintért vette át a Bélyegmúzeumot a Magyar Postától. Arról nem esett szó, hogy miért ennyiért és miért most, de arról sem, hogy a valóságban mi is az a Bélyegmúzeum, és milyen értéket képvisel.

„Az államnak van életvédelmi kötelezettsége”

  • Bányai György
Vajon bíróság elé citálható-e az állam akkor, ha nem tesz semmit a járvány megfékezése érdekében? Vagy ha épp túlzott agilisságával, lezárásaival és tiltásaival okoz elkerülhető károkat? És ki lehet a felperes? Maga az állampolgár? Vagy egy másik állam?

Lépegetve, lopakodva

  • Molnár Róbert

Szlovákia csendben elviselte, hogy hosszú éveken át támogatások érkezzenek Magyarországról az országba különféle csatornákon, ám a magyar állam nagyszabású termőföldvásárlási terveit már nem hagyták szó nélkül.

„Véletlenül rátalálnak”

Operatőrből lett filmrendező, de amikor elhagyta Ceaușescu Romániáját, mindent újra kellett kezdenie. Ausztráliába települve oktatóként folytatta, most pedig új filmmel jelentkezett: az Éjjeli őrjáratot a héten mutatják be a mozik.