"A tánc nagyon fontos" - Alex Kapranos, Bob Hardy (Franz Ferdinand)

  • Berkecz Balázs - Szalai Attila
  • 2005. szeptember 1.

Film

A Sziget egyik legnagyobb húzóneve, a Franz Ferdinand 2001-ben alakult. Elég volt egyetlen lemezt megjelentetnie, hogy tavaly szinte minden fontosabb díjra jelöljék (Grammy, Brit Awards, MTV European Music Awards stb.), s többségüket be is söpörjék az indie-rock skót messiásai.

*

Magyar Narancs: Nagyon hirtelen, gyakorlatilag egyik napról a másikra váltatok sztárrá. Könnyen "boldogultok" vele? Milyen érzés egy ekkora fesztivál headlinerének lenni?

Alex Kapranos: Igazából nem okozott gondot. A siker remek dolog, de különösebben nem izgat, hogy egy kis klubban vagy egy nagy fesztivál headlinereként játszunk, ha a közönség örömmel fogad, és szereti a dalainkat. Persze nagyobb kihívás egy ekkora helyen megfelelni.

MN: Ha nem számítjuk a nálatok sötétebb és mélyebb dalokat író Interpolt, akkor ennek a vidám, táncos, retro-new wave vonulatnak ti voltatok az első zenekara. A lemezetek óta azonban legalább húsz hasonló zenéjű zenekar került a piacra. Mennyire veszélyezteti ez a ti pozíciótokat?

AK: Manapság rendkívül gyorsan változik a zenei világ, és ehhez alkalmazkodnunk kell. A lemezünk óta valóban átalakult a szcéna és a közönség ízlése, de nincs bennünk rossz érzés emiatt. Ha felbukkan egy hasonló gondolkodású zenekar, az arra inspirál, hogy még jobbat csináljunk. Néhányukat különben kedvelem, például a Kaiser Chiefet vagy a Bloc Partyt. Összességében nyilván változni fog a zenénk, de a stílusunk azért megmarad, azon nem változtatunk senki kedvéért.

MN: Egyébként miféle zenéket hallgattok manapság?

Bob Hardy: Sokféle zenét szeretek, rengeteg lemezem van, de utazás közben többnyire a régi kedvencek kerülnek elő, mint George Harrison vagy Penny Lee.

MN: Bob, te képzőművészeti iskolában tanultál. A zenekar mellett jut még időd ezzel foglalkozni?

BH: Nem igazán, legfeljebb a Franz Ferdinandhoz kötődő dolgok szintjén. Borítók, plakátok, videókÉ

MN: Az MTV-díjas Take Me Out klipben is benne volt a kezed?

BH: Benne, s azóta nincs megállás, hiszen készülnek újabb klipek, éppen most fejeztünk be egy videót a szeptemberi Do You Want To kislemezhez, és egy csomó koncertfelvételünk is van, amiből összeállhat egy DVD.

MN: Az első lemezeteknél gyakorlatilag egy kész produkciót vittetek a kiadóba, adott volt a zene, az imidzs, a videók. De ekkora sikerrel most nyilván egy jóval nagyobb réteg elvárásainak kell megfelelnetek az új albummal. Továbbra is teljes művészi szabadságot kaptok?

AK: Igen, abszolút. Mivel komplexen gondolkodunk a dolgainkról, az elképzelhetetlen, hogy valaki más mondja meg, hogyan nézzek ki, vagy milyen legyen a lemez hangzása, miről szóljanak a videók. Támaszaink persze vannak, mondjuk szükségünk van a technikai személyzet tanácsaira a színpadkép kialakításakor, vagy egy jelmeztervezőre, aki vázlatot készít a ruháinkhoz, amikor forgatunk, de nekünk is van egy csomó ötletünk, és a végső szó a miénk.

MN: Mit gondoltok, mi lehetett a gyors befutásotok kulcsa? Hiszen végül is nem egy felkapott műfaj képviselői voltatok.

AK: Ez nehéz kérdés. Több dolog összjátéka kellett, s főleg néhány fogós dal, mint a Take Me Out vagy a Michael. Szerintem olyan intellektuális rockzenét játszunk, amire lehet táncolni - és a tánc nagyon fontos, miközben a legtöbb rockzenekar szeret róla elfeledkezni.

MN: Felkavarta az életeteket a siker?

AK: Nem különösebben. Sokat vagyunk úton, sok emberrel találkozunk, sokan megismernek, autogramot kérnek, de körülöttünk nincs olyan hiszti, mint Michael JacksonnálÉ

MN: Jártatok már valaha Magyarországon?

AK: Nem, soha, ez az első alkalom. Sok időnk persze most sem volt, kicsit lementünk a Duna-partra sétálni. Nagyon szép ez a város, bár gondolom, ti észre sem veszitek, mint ahogy nekem sem tűnik fel, hogy milyen szép hely Edin-bourgh.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.