"Kisebb konfliktusok..." - Tinariwen

  • Bognár Tamás
  • 2005. szeptember 1.

Film

Hogy a legnagyobb sztárokat felvonultató afrikai fellépők közül miért pont a Tinariwen repetitív bluesa jelentette a legeksztatikusabb élményt nekem, azt nem tudom megmagyarázni.
Hogy a legnagyobb sztárokat felvonultató afrikai fellépők közül miért pont a Tinariwen repetitív bluesa jelentette a legeksztatikusabb élményt nekem, azt nem tudom megmagyarázni. A világzenei listákon trónoló lemezeik - a 2002-es Radio Tisdos Sessions, majd az Amassakoul -, no és az elragadtatott koncertbeszámolók alapján ugyan jó kis estére lehetett számítani, de messze felülmúlták a várakozásomat. Aztán a színpad mögött beszélgetve még kaptam egy lapáttal - más kérdés, hogy pepitában...

*

"Justin Adams jó barátunk, többször találkoztunk a Szaharában és Angliában is, vele készítettük az első albumunkat. Az úgy van, ahogy ő mondja, jól ismeri a történetünket" - helyeselt a 36 éves Abdallah, amikor megemlítettem, hogy tavaly Adams is a Szigeten járt, és elég részletesen ecsetelte a Tinariwen-sztorit. (Ugye, emlékszik rá a kedves olvasó: Adams a francia Lo'Jo zenekar producereként utazott Maliba, ahol 2001-ben részt vettek az első sivatagi fesztiválon, ami Festival of the Desert címmel azóta CD-n és DVD-n is megjelent.) "A Lo'Jo fedezett fel minket, ők vittek francia turnéra, és meggyőztek, hogy koncertezzünk, előtte semmilyen kommunikációnk nem volt a világgal. Négy éve még teljes elszigeteltségben éltünk, csak egymásnak zenéltünk" - idézte fel Abdallah, még mielőtt a zenekar megalakulásáról kérdeztem.

"A Tinariwen őse tulajdonképpen a legnagyobb dél-algériai tuareg városban, a Tamarasset oázisban alakult meg a 70-es évek végén, ahol a zenekar első számú dalszerzője, Ibrahim Ag Alhabib két másik menekülttel próbálgatta a frissen szerzett elektromos gitárját. Abban az időben még sokan idegenkedtek ettől a hangszertől, mivel nem volt a hagyományunk része. S bár Ibrahim játéka nagyon újszerűnek hatott, hiszen rengeteg amerikai zenét - Jimi Hendrixet, John Lee Hookert, James Brownt, Bob Dylant - hallgatott, és sok marokkói meg algériai elemet is átvett, a tuaregek kulturális konzervativizmusa dacára már akkor ünnepelt előadónak számított. Dalaiban ugyanis a Moussa Traoré fémjelezte mali militarista uralom, a kirekesztettség elleni hadviselés szükségessége fogalmazódott meg - a lázadó táborokban nevelő és buzdító céllal terjesztették a kazettáit, amiket a fiatalok kézről kézre adtak."

Innentől kissé összekuszálódott a diskurzus. Leginkább az izgatott, hogy milyen érzés fegyveres harcosnak és közben zenésznek lenni egyszerre, de csak ködös, kitérő válaszokat kaptam. A Maliból való menekülés fő okát Abdallah a '73-as szörnyű szárazságban látta, ami egyfelől tény, ugyanakkor elég meglepő, hogy pusztán emiatt 17 évig nem is tértek vissza. Olyasmire, hogy gitárra cserélték volna a kalasnyikovokat, nem emlékezett - ugyan ezt is Adams mondta -, majd nyomatékosította, hogy Maliban nem is volt polgárháború. HmÉ Valami azért lehetett, ha másképp nevezték is, mert rögtön hozzáfűzte: "A hadsereg és a lázadók közti harc az 1992-es békekötéssel sem ért véget, a kisebb konfliktusokat leszámítva úgy 1996-tól lehet tartós nyugalmi állapotokról beszélni."

Mint ismeretes, a mostani formájában egy líbiai katonai bázison alakult meg a Tinariwen 1985-ben, ahol tagjai fegyveres kiképzésben részesültek, és az 1990-ben kirobbanó csatározásokban be is vetették a mali hegyekben. Az együttes rangidősének, Alhabibnak állítólag 19 golyó ütötte heg van a testén, ami pont tízzel több, mint amennyivel a lövöldözős gangsta rapperek csúcstartója, 50 Cent büszkélkedhet. Nem csoda hát, hogy a zenekarvezér rezzenéstelen, zordon faarccal adta elő a legfájdalmasabb bluesokat; s bár a koncert alatt csak egyetlenegyszer, a színpadról lefelé menet mosolyogta el magát, abban azért az emberöltőnyi küzdelem mellett a remény is megcsillant. A fiatalabbak már inkább barátkoztak, így beszélgetőtársam, az akusztikus gitárt preferáló Abdallah is. ' ahhoz a generációhoz tartozik, amely ráérzett a siker ízére, s mindent megtesz, hogy a nagyérdemű jól érezze magát. "Welcome to the desert" - szajkózta unásig széles vigyorával, mint valami idétlen idegenvezető, aki túljátssza a szerepét.

Azt olvastam valahol, hogy a Tinariwen zenéje olyan, mint a karavánjuk: a nomád életformából adódóan csak a legszükségesebb dolgokat viszik magukkal. S valóban, hiába volt három kiváló énekes-szólógitáros a színpadon, egyszerre szinte sosem játszottak, hagyták - a ritmus- és basszusgitár, valamint a djembe minimális kíséretével - érvényesülni az aktuális dalszerzőt. Bevallom, így elnézve őket, egyikük sem tűnt valami vérmes katonának. "Gitárokkal többre jutunk, mint puskákkal" - idézhető Abdullah, s végtére is közös az örömünk: az egykori fegyveres karaván ma a világzenei fesztiválokat járja.

(Köszönet a tolmácsolásért Gáldi Tamásnak)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.