"Kisebb konfliktusok..." - Tinariwen

  • Bognár Tamás
  • 2005. szeptember 1.

Film

Hogy a legnagyobb sztárokat felvonultató afrikai fellépők közül miért pont a Tinariwen repetitív bluesa jelentette a legeksztatikusabb élményt nekem, azt nem tudom megmagyarázni.
Hogy a legnagyobb sztárokat felvonultató afrikai fellépők közül miért pont a Tinariwen repetitív bluesa jelentette a legeksztatikusabb élményt nekem, azt nem tudom megmagyarázni. A világzenei listákon trónoló lemezeik - a 2002-es Radio Tisdos Sessions, majd az Amassakoul -, no és az elragadtatott koncertbeszámolók alapján ugyan jó kis estére lehetett számítani, de messze felülmúlták a várakozásomat. Aztán a színpad mögött beszélgetve még kaptam egy lapáttal - más kérdés, hogy pepitában...

*

"Justin Adams jó barátunk, többször találkoztunk a Szaharában és Angliában is, vele készítettük az első albumunkat. Az úgy van, ahogy ő mondja, jól ismeri a történetünket" - helyeselt a 36 éves Abdallah, amikor megemlítettem, hogy tavaly Adams is a Szigeten járt, és elég részletesen ecsetelte a Tinariwen-sztorit. (Ugye, emlékszik rá a kedves olvasó: Adams a francia Lo'Jo zenekar producereként utazott Maliba, ahol 2001-ben részt vettek az első sivatagi fesztiválon, ami Festival of the Desert címmel azóta CD-n és DVD-n is megjelent.) "A Lo'Jo fedezett fel minket, ők vittek francia turnéra, és meggyőztek, hogy koncertezzünk, előtte semmilyen kommunikációnk nem volt a világgal. Négy éve még teljes elszigeteltségben éltünk, csak egymásnak zenéltünk" - idézte fel Abdallah, még mielőtt a zenekar megalakulásáról kérdeztem.

"A Tinariwen őse tulajdonképpen a legnagyobb dél-algériai tuareg városban, a Tamarasset oázisban alakult meg a 70-es évek végén, ahol a zenekar első számú dalszerzője, Ibrahim Ag Alhabib két másik menekülttel próbálgatta a frissen szerzett elektromos gitárját. Abban az időben még sokan idegenkedtek ettől a hangszertől, mivel nem volt a hagyományunk része. S bár Ibrahim játéka nagyon újszerűnek hatott, hiszen rengeteg amerikai zenét - Jimi Hendrixet, John Lee Hookert, James Brownt, Bob Dylant - hallgatott, és sok marokkói meg algériai elemet is átvett, a tuaregek kulturális konzervativizmusa dacára már akkor ünnepelt előadónak számított. Dalaiban ugyanis a Moussa Traoré fémjelezte mali militarista uralom, a kirekesztettség elleni hadviselés szükségessége fogalmazódott meg - a lázadó táborokban nevelő és buzdító céllal terjesztették a kazettáit, amiket a fiatalok kézről kézre adtak."

Innentől kissé összekuszálódott a diskurzus. Leginkább az izgatott, hogy milyen érzés fegyveres harcosnak és közben zenésznek lenni egyszerre, de csak ködös, kitérő válaszokat kaptam. A Maliból való menekülés fő okát Abdallah a '73-as szörnyű szárazságban látta, ami egyfelől tény, ugyanakkor elég meglepő, hogy pusztán emiatt 17 évig nem is tértek vissza. Olyasmire, hogy gitárra cserélték volna a kalasnyikovokat, nem emlékezett - ugyan ezt is Adams mondta -, majd nyomatékosította, hogy Maliban nem is volt polgárháború. HmÉ Valami azért lehetett, ha másképp nevezték is, mert rögtön hozzáfűzte: "A hadsereg és a lázadók közti harc az 1992-es békekötéssel sem ért véget, a kisebb konfliktusokat leszámítva úgy 1996-tól lehet tartós nyugalmi állapotokról beszélni."

Mint ismeretes, a mostani formájában egy líbiai katonai bázison alakult meg a Tinariwen 1985-ben, ahol tagjai fegyveres kiképzésben részesültek, és az 1990-ben kirobbanó csatározásokban be is vetették a mali hegyekben. Az együttes rangidősének, Alhabibnak állítólag 19 golyó ütötte heg van a testén, ami pont tízzel több, mint amennyivel a lövöldözős gangsta rapperek csúcstartója, 50 Cent büszkélkedhet. Nem csoda hát, hogy a zenekarvezér rezzenéstelen, zordon faarccal adta elő a legfájdalmasabb bluesokat; s bár a koncert alatt csak egyetlenegyszer, a színpadról lefelé menet mosolyogta el magát, abban azért az emberöltőnyi küzdelem mellett a remény is megcsillant. A fiatalabbak már inkább barátkoztak, így beszélgetőtársam, az akusztikus gitárt preferáló Abdallah is. ' ahhoz a generációhoz tartozik, amely ráérzett a siker ízére, s mindent megtesz, hogy a nagyérdemű jól érezze magát. "Welcome to the desert" - szajkózta unásig széles vigyorával, mint valami idétlen idegenvezető, aki túljátssza a szerepét.

Azt olvastam valahol, hogy a Tinariwen zenéje olyan, mint a karavánjuk: a nomád életformából adódóan csak a legszükségesebb dolgokat viszik magukkal. S valóban, hiába volt három kiváló énekes-szólógitáros a színpadon, egyszerre szinte sosem játszottak, hagyták - a ritmus- és basszusgitár, valamint a djembe minimális kíséretével - érvényesülni az aktuális dalszerzőt. Bevallom, így elnézve őket, egyikük sem tűnt valami vérmes katonának. "Gitárokkal többre jutunk, mint puskákkal" - idézhető Abdullah, s végtére is közös az örömünk: az egykori fegyveres karaván ma a világzenei fesztiválokat járja.

(Köszönet a tolmácsolásért Gáldi Tamásnak)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.