Film

Abszurd alak

  • Iványi Zsófia
  • 2015. október 24.

Film

Az orosz rulett lényegi eleme a vakszerencsébe vagy a gondviselésbe vetett hit. Woody Allen-filmre az utóbbi években beülni nagyjából ugyanilyen rizikó, csak itt nem egy az öthöz a jószerencse-arány. Elképzelhető, hogy erre akart utalni a mester, amikor becsempészte a filmjébe a pisztolyos élet-halál játékot: az egyik jelenetben Abe, az életunt egyetemi tanár, aki úgy vonzza az őt elsősorban szex útján megmenteni vágyó lányokat és asszonyokat, mint lámpafény a lepkéket, diákjainak élesben prezentálja azt. Egyébként a tényt, hogy Abe ki van ábrándulva az életből, nem az orosz rulettes jelenetből tudjuk, hanem a film első percétől kezdve, mikor is egy az egyben elmondják, majd a továbbiakban sokszor elismétlik. Allen valamiért semmit sem bíz a véletlenre, pedig Joaquin Phoenix még direkt méretes pocakot is eresztett, és szűk, kifakult pólókon keresztül mutogatja azt, hogy jobban hozza az alkohol- és libidóproblémákkal küszködő filozófiaprofesszort. És jól is csinálja, mi is meg akartuk volna menteni, ha elsősorban nem magunkat szerettük volna kimenekíteni a moziból. Végre eljutunk az akcióig, nevezetesen a tökéletes gyilkosságig, de ekkor már nincs az a ciánmennyiség, ami megmenthetné a filmet. Az Abszurd alak olyan, mintha egy filmiskola lelkes, ám nem túl tehetséges diákja megnézett volna pár régi Woody Allen-filmet, de csak úgy fél szemmel, mert közben nagyon elmerült A kiábrándult filozófusok fizimiskája és bölcseletei című kötetben, majd megpróbált összedobni valami hasonlót. A fizimiska jól sikerült.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.