rés a présen

A nemzeti helyett a tematikus

Buglya Zsófia, a Szemrevaló Filmfesztivál kurátora

  • rés a présen
  • 2015. október 24.

Film

rés a présen: Hányadik Szemrevalót rendezitek idén, és te mikor kapcsolódtál be a szervezésébe?

Buglya Zsófia: A Szemrevaló mint az osztrák, svájci és német filmek szemléje 2012 óta létezik, előtte sokáig a Goethe Intézet filmhete futott ezen a néven. Úgy kerültem a szervezői csapatba, hogy anno – akkor épp szabadúszó fordítóként – elmentem a Goethébe egy állásinterjúra. Nem vettek fel, de mivel filmes és germanista vagyok, pár nappal később megkerestek, hogy volna-e kedvem részt venni a filmhetük újragondolásában, illetve egy új fesztivál kitalálásában, immár az Osztrák Kulturális Fórum és a svájci nagykövetség munkatársaival közösen. Azóta a negyedik kiadásnál tart a rendezvény, és idén a Művész mozi mellett már három vidéki városban, Szegeden, Debrecenben és Pécsett is lesznek vetítések. A nyitány Budapesten lesz szeptember 24-én, és fokozatosan lép be a többi helyszín.

rap: Mi volt a fesztivál kezdetekor a fő irány?

BZS: A három ország filmheteinek fúzióját a nyelvközösség és a koprodukciók, illetve az alkotói keresztkapcsolatok nagy száma indokolta. Ma, amikor egyrészt úgymond bárki készíthet filmet a nemzeti struktúráktól függetlenül, másrészt az európai filmet egy nagyobb rendszer, az uniós támogatási rendszer élteti, erőltetett is a filmekről csak a nemzetek kategóriájában beszélni. Ezért ha valaki megnézi a Szemrevaló programját, azt láthatja, hogy a nemzeti helyett a tematikus, illetve a műfaji összefüggéseken van a hangsúly. Újdonság az előző évekhez képest, hogy idén az új filmek mellett egy történeti szekció is helyet kap a műsorban: hat filmmel emlékezünk Rainer Werner Fassbinderre, aki idén lenne 70 éves.

rap: Milyen filmek szerepelnek idén a válogatásban?

BZS: Kiemelt témáink a migráció és a másság, azaz a tolerancia kérdése, amely nemcsak a Fassbinder-életmű révén kerül a program középpontjába. Több kortárs dokumentum- és játékfilmet is vetítünk ehhez kapcsolódóan, köztük a svájci melegmozgalom történetét felelevenítő A Kör című alkotást. Külön szekciót szentelünk a sodródó ifjúságnak is, ebben szerepel a nyitófilm, az Ezüst Medve díjjal kitüntetett Victoria, amely néhány fiatal berlini ámokfutását beszéli el. Törekedtünk a sokféleségre, de nem állítom, hogy a program a német nyelvterület filmgyártását reprezentálja, hiszen a filmpiacot domináló szórakoztató filmekből csak ízelítőt adunk. Ilyen a Vámpír a díványon című osztrák vígjáték, amelyben Tobias Moretti egy vámpírt alakít, aki Freudhoz megy el analízisre.

rap: Van-e személyes ajánlatod?

BZS: Amit szerintem zeneszeretőknek nem szabad kihagyni, az a B-Movie: Nyugat-Berlin hangjai, 1979–1989, amely a korabeli alternatív zenei szcénát mutatja be sok archív felvétellel, Nick Cave-vel, az Ärztével vagy a Toten Hosennel. Én a linzi Crossing Europe-on láttam a filmet, és végig nem tudtam eldönteni, hogy egy áldokut látok-e – most sem tudnám megmondani, mi ez. Az mindenesetre elég meggyőző volt, amikor a főszereplő Mark Reeder a vetítés után bejött a terembe, és pont olyan volt, mint a felvételeken, csupán harminc évvel öregebb kiadásban. Szívesen kiemelném még az Ulrich Seidl és a Rosszfiúk című dokumentumfilmet, amelyből nemcsak az derül ki, hogyan rendezi újra a kamera számára Seidl a valóságot, hanem az is, hogy hogyan rendez, amikor a színpadra dolgozik.

rap: Hogyan zajlanak a vetítések?

BZS: A filmek a délutáni–esti műsorsávban, kivétel nélkül eredeti nyelven mennek, ami persze nem a német nyelv kizárólagosságát jelenti, hiszen a szereplők nemegyszer angolul, franciául vagy máshogy beszélnek. Az érthetőséget a filmek többségénél angol felirat és magyar tolmácsolás, néhány filmnél magyar felirat biztosítja.

rap: Lesznek kísérő programok?

BZS: Közönségtalálkozók lesznek. Szeptember 26-án itt lesz Anna Thommen, az Új világ című svájci film rendezője, aki egy integrációs gimnáziumi osztály portréját készítette el. 29-én és 1-jén találkozik a közönséggel a már említett B-Movie egyik rendezője, Klaus Maeck. Az osztrák David Ruehm, a Vámpír a díványon rendezője pedig október 2-án érkezik. A Fassbinder-program keretében a Művészben plakátkiállítás látható, és a Fassbinder – Szeretni feltételek nélkül című dán dokumentumfilmet követően Mundruczó Kornéllal és Stőhr Lóránttal beszélgetünk a rendezőről.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?