rés a présen

A nemzeti helyett a tematikus

Buglya Zsófia, a Szemrevaló Filmfesztivál kurátora

  • rés a présen
  • 2015. október 24.

Film

rés a présen: Hányadik Szemrevalót rendezitek idén, és te mikor kapcsolódtál be a szervezésébe?

Buglya Zsófia: A Szemrevaló mint az osztrák, svájci és német filmek szemléje 2012 óta létezik, előtte sokáig a Goethe Intézet filmhete futott ezen a néven. Úgy kerültem a szervezői csapatba, hogy anno – akkor épp szabadúszó fordítóként – elmentem a Goethébe egy állásinterjúra. Nem vettek fel, de mivel filmes és germanista vagyok, pár nappal később megkerestek, hogy volna-e kedvem részt venni a filmhetük újragondolásában, illetve egy új fesztivál kitalálásában, immár az Osztrák Kulturális Fórum és a svájci nagykövetség munkatársaival közösen. Azóta a negyedik kiadásnál tart a rendezvény, és idén a Művész mozi mellett már három vidéki városban, Szegeden, Debrecenben és Pécsett is lesznek vetítések. A nyitány Budapesten lesz szeptember 24-én, és fokozatosan lép be a többi helyszín.

rap: Mi volt a fesztivál kezdetekor a fő irány?

BZS: A három ország filmheteinek fúzióját a nyelvközösség és a koprodukciók, illetve az alkotói keresztkapcsolatok nagy száma indokolta. Ma, amikor egyrészt úgymond bárki készíthet filmet a nemzeti struktúráktól függetlenül, másrészt az európai filmet egy nagyobb rendszer, az uniós támogatási rendszer élteti, erőltetett is a filmekről csak a nemzetek kategóriájában beszélni. Ezért ha valaki megnézi a Szemrevaló programját, azt láthatja, hogy a nemzeti helyett a tematikus, illetve a műfaji összefüggéseken van a hangsúly. Újdonság az előző évekhez képest, hogy idén az új filmek mellett egy történeti szekció is helyet kap a műsorban: hat filmmel emlékezünk Rainer Werner Fassbinderre, aki idén lenne 70 éves.

rap: Milyen filmek szerepelnek idén a válogatásban?

BZS: Kiemelt témáink a migráció és a másság, azaz a tolerancia kérdése, amely nemcsak a Fassbinder-életmű révén kerül a program középpontjába. Több kortárs dokumentum- és játékfilmet is vetítünk ehhez kapcsolódóan, köztük a svájci melegmozgalom történetét felelevenítő A Kör című alkotást. Külön szekciót szentelünk a sodródó ifjúságnak is, ebben szerepel a nyitófilm, az Ezüst Medve díjjal kitüntetett Victoria, amely néhány fiatal berlini ámokfutását beszéli el. Törekedtünk a sokféleségre, de nem állítom, hogy a program a német nyelvterület filmgyártását reprezentálja, hiszen a filmpiacot domináló szórakoztató filmekből csak ízelítőt adunk. Ilyen a Vámpír a díványon című osztrák vígjáték, amelyben Tobias Moretti egy vámpírt alakít, aki Freudhoz megy el analízisre.

rap: Van-e személyes ajánlatod?

BZS: Amit szerintem zeneszeretőknek nem szabad kihagyni, az a B-Movie: Nyugat-Berlin hangjai, 1979–1989, amely a korabeli alternatív zenei szcénát mutatja be sok archív felvétellel, Nick Cave-vel, az Ärztével vagy a Toten Hosennel. Én a linzi Crossing Europe-on láttam a filmet, és végig nem tudtam eldönteni, hogy egy áldokut látok-e – most sem tudnám megmondani, mi ez. Az mindenesetre elég meggyőző volt, amikor a főszereplő Mark Reeder a vetítés után bejött a terembe, és pont olyan volt, mint a felvételeken, csupán harminc évvel öregebb kiadásban. Szívesen kiemelném még az Ulrich Seidl és a Rosszfiúk című dokumentumfilmet, amelyből nemcsak az derül ki, hogyan rendezi újra a kamera számára Seidl a valóságot, hanem az is, hogy hogyan rendez, amikor a színpadra dolgozik.

rap: Hogyan zajlanak a vetítések?

BZS: A filmek a délutáni–esti műsorsávban, kivétel nélkül eredeti nyelven mennek, ami persze nem a német nyelv kizárólagosságát jelenti, hiszen a szereplők nemegyszer angolul, franciául vagy máshogy beszélnek. Az érthetőséget a filmek többségénél angol felirat és magyar tolmácsolás, néhány filmnél magyar felirat biztosítja.

rap: Lesznek kísérő programok?

BZS: Közönségtalálkozók lesznek. Szeptember 26-án itt lesz Anna Thommen, az Új világ című svájci film rendezője, aki egy integrációs gimnáziumi osztály portréját készítette el. 29-én és 1-jén találkozik a közönséggel a már említett B-Movie egyik rendezője, Klaus Maeck. Az osztrák David Ruehm, a Vámpír a díványon rendezője pedig október 2-án érkezik. A Fassbinder-program keretében a Művészben plakátkiállítás látható, és a Fassbinder – Szeretni feltételek nélkül című dán dokumentumfilmet követően Mundruczó Kornéllal és Stőhr Lóránttal beszélgetünk a rendezőről.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.