Film

Everest

Film

Baltasar Kormákur egyszer már feldolgozta egy valószínűtlen túlélés valós történetét Dermesztő mélység címmel. Akkor egy halász próbált életben maradni a fagyos tengerben, egy egyszerű férfi vált mitikus hőssé, amint ezredszer játszotta újra az ember küzdelmét a természet ellen. Az Everest ugyanezt a receptet követi, csak mindent négyzetre emel: itt már egy egész csapat küzd az éle­té­ért, kevesebb idő jut a halál árnyékában megejtett kontemplációra, és a hegy is sokkal látványosabban kunsztozik a tengernél.

A túlélőfilmek alapvetően férfias darabok, ahol a kaland keveredhet a melodrámai témákkal: férfiak suttoghatják el utolsó szavaikat szerelmüknek vagy bajtársuknak, meditálhatnak a halál, a félelem és a szerelem mibenlétén, ám a halál közelsége megóvja őket attól, hogy szenvelgő, elpuhult széplelkeknek lássuk őket. E filmek megnyitják a melodráma műfaját a férfiközönség előtt is. Az Everest is ilyen.

Egy hagyományos rendezői választással sorban megismerjük a csapatot, akik mind egy-egy másképp bátor (olykor feleslegesen vakmerő) típust jelenítenek meg – mindegyikükről szinte már az első pillanatban tudjuk, hogy túléli-e a kalandot vagy sem. Az igazi baj az, hogy nehéz velük együtt érezni: mind pénzen vették a hőssé válást, önként tették ki magukat a veszélynek. A főhős nevetséges tökéletességéből is jócskán elvesz, hogy gyakorlatilag úri huncutsággá, extrém sporttá tette a mászást. A „férfiak küzdenek, miközben az asszonyok otthon aggódnak” típusú dráma akkor hal meg végleg, amikor a film IMAX-re kihegyezett látványorgiává fajul.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.