Film

Everest

Film

Baltasar Kormákur egyszer már feldolgozta egy valószínűtlen túlélés valós történetét Dermesztő mélység címmel. Akkor egy halász próbált életben maradni a fagyos tengerben, egy egyszerű férfi vált mitikus hőssé, amint ezredszer játszotta újra az ember küzdelmét a természet ellen. Az Everest ugyanezt a receptet követi, csak mindent négyzetre emel: itt már egy egész csapat küzd az éle­té­ért, kevesebb idő jut a halál árnyékában megejtett kontemplációra, és a hegy is sokkal látványosabban kunsztozik a tengernél.

A túlélőfilmek alapvetően férfias darabok, ahol a kaland keveredhet a melodrámai témákkal: férfiak suttoghatják el utolsó szavaikat szerelmüknek vagy bajtársuknak, meditálhatnak a halál, a félelem és a szerelem mibenlétén, ám a halál közelsége megóvja őket attól, hogy szenvelgő, elpuhult széplelkeknek lássuk őket. E filmek megnyitják a melodráma műfaját a férfiközönség előtt is. Az Everest is ilyen.

Egy hagyományos rendezői választással sorban megismerjük a csapatot, akik mind egy-egy másképp bátor (olykor feleslegesen vakmerő) típust jelenítenek meg – mindegyikükről szinte már az első pillanatban tudjuk, hogy túléli-e a kalandot vagy sem. Az igazi baj az, hogy nehéz velük együtt érezni: mind pénzen vették a hőssé válást, önként tették ki magukat a veszélynek. A főhős nevetséges tökéletességéből is jócskán elvesz, hogy gyakorlatilag úri huncutsággá, extrém sporttá tette a mászást. A „férfiak küzdenek, miközben az asszonyok otthon aggódnak” típusú dráma akkor hal meg végleg, amikor a film IMAX-re kihegyezett látványorgiává fajul.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.