Film

Everest

Film

Baltasar Kormákur egyszer már feldolgozta egy valószínűtlen túlélés valós történetét Dermesztő mélység címmel. Akkor egy halász próbált életben maradni a fagyos tengerben, egy egyszerű férfi vált mitikus hőssé, amint ezredszer játszotta újra az ember küzdelmét a természet ellen. Az Everest ugyanezt a receptet követi, csak mindent négyzetre emel: itt már egy egész csapat küzd az éle­té­ért, kevesebb idő jut a halál árnyékában megejtett kontemplációra, és a hegy is sokkal látványosabban kunsztozik a tengernél.

A túlélőfilmek alapvetően férfias darabok, ahol a kaland keveredhet a melodrámai témákkal: férfiak suttoghatják el utolsó szavaikat szerelmüknek vagy bajtársuknak, meditálhatnak a halál, a félelem és a szerelem mibenlétén, ám a halál közelsége megóvja őket attól, hogy szenvelgő, elpuhult széplelkeknek lássuk őket. E filmek megnyitják a melodráma műfaját a férfiközönség előtt is. Az Everest is ilyen.

Egy hagyományos rendezői választással sorban megismerjük a csapatot, akik mind egy-egy másképp bátor (olykor feleslegesen vakmerő) típust jelenítenek meg – mindegyikükről szinte már az első pillanatban tudjuk, hogy túléli-e a kalandot vagy sem. Az igazi baj az, hogy nehéz velük együtt érezni: mind pénzen vették a hőssé válást, önként tették ki magukat a veszélynek. A főhős nevetséges tökéletességéből is jócskán elvesz, hogy gyakorlatilag úri huncutsággá, extrém sporttá tette a mászást. A „férfiak küzdenek, miközben az asszonyok otthon aggódnak” típusú dráma akkor hal meg végleg, amikor a film IMAX-re kihegyezett látványorgiává fajul.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.