DVD

Alban Berg: Lulu

  • - káté -
  • 2015. május 9.

Film

Az opera kuriózuma ezen a 2012-es felvételen, amely a berlini Staatsoper előadását rögzíti a színház ideiglenes lakhelyén, a Schiller Theaterben: az új befejezés. Berg meghalt, mielőtt a harmadik felvonást hangszerelni tudta volna, és az 1937-es bemutatót Friedrich Cerha hozta tető alá. Azóta így játszották. Most David Robert Coleman készített új – „berlininek” elnevezett – változatot a harmadik felvonásból a szerző vázlatai alapján, elhagyva az előjá­tékot és az úgynevezett „párizsi színt”. Ezt egyébként az alapműből, Frank Wedekind kétrészes Lulu-drámájából is gyakran kihagyják az előadások. A darab így kompaktabb és kevésbé hosszú, a címszereplő
femme fatale másokra és önmagára végzetes pusztító csábereje töményebben hat.

A hatás személyiségfüggő. Nagy kérdés, hogy van-e énekesnő a külső megjelenést, az intenzitást és vokalitást tekintve egyaránt kivételes követelményt támasztó szerepre. Mojca Erdmann fiatal, szép és győzi az igen nehéz szólamot. Más kérdés, hogy miféle hitelességet várnak el tőle. A rendező Andrea Breth ugyanis tőle szokatlan módon a játék realista írmagját is kiirtotta, nem meséli el a történetet, a szereplők mindvégig jelen vannak (akkor is, ha nincsenek beleírva a jelenetbe), álomszerűen vagy hektikusan mozognak, inkább csak kóvályognak egy autóroncsokkal és vas­traverzekkel szabdalt raktártérben. Stilizált rítus az egész, hogy mást ne mondjak, a végén magát Lulut szögezik föl a portréja helyett, mintha Zsótér Sándor rendezte volna. Kicsit leül az egész, különösen, ha Warlikowski ugyanabban az évben a brüsszeli La Monnaie-ben színre vitt, izgalmasan színes rendezéséhez hasonlítjuk. Zeneileg sokkal árnyaltabb a produkció, Barenboim evokatív erővel vezényel, és kivá­lóak az énekesek, főként az Alwa bitang magasságokban járó szólamát birtokló Thomas Piffka, illetve a remek Michael Volle dr. Schön és Hasfelmetsző kettős szerepében.

 

Deutsche Grammophon, Universal 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.