DVD

Alban Berg: Lulu

  • - káté -
  • 2015. május 9.

Film

Az opera kuriózuma ezen a 2012-es felvételen, amely a berlini Staatsoper előadását rögzíti a színház ideiglenes lakhelyén, a Schiller Theaterben: az új befejezés. Berg meghalt, mielőtt a harmadik felvonást hangszerelni tudta volna, és az 1937-es bemutatót Friedrich Cerha hozta tető alá. Azóta így játszották. Most David Robert Coleman készített új – „berlininek” elnevezett – változatot a harmadik felvonásból a szerző vázlatai alapján, elhagyva az előjá­tékot és az úgynevezett „párizsi színt”. Ezt egyébként az alapműből, Frank Wedekind kétrészes Lulu-drámájából is gyakran kihagyják az előadások. A darab így kompaktabb és kevésbé hosszú, a címszereplő
femme fatale másokra és önmagára végzetes pusztító csábereje töményebben hat.

A hatás személyiségfüggő. Nagy kérdés, hogy van-e énekesnő a külső megjelenést, az intenzitást és vokalitást tekintve egyaránt kivételes követelményt támasztó szerepre. Mojca Erdmann fiatal, szép és győzi az igen nehéz szólamot. Más kérdés, hogy miféle hitelességet várnak el tőle. A rendező Andrea Breth ugyanis tőle szokatlan módon a játék realista írmagját is kiirtotta, nem meséli el a történetet, a szereplők mindvégig jelen vannak (akkor is, ha nincsenek beleírva a jelenetbe), álomszerűen vagy hektikusan mozognak, inkább csak kóvályognak egy autóroncsokkal és vas­traverzekkel szabdalt raktártérben. Stilizált rítus az egész, hogy mást ne mondjak, a végén magát Lulut szögezik föl a portréja helyett, mintha Zsótér Sándor rendezte volna. Kicsit leül az egész, különösen, ha Warlikowski ugyanabban az évben a brüsszeli La Monnaie-ben színre vitt, izgalmasan színes rendezéséhez hasonlítjuk. Zeneileg sokkal árnyaltabb a produkció, Barenboim evokatív erővel vezényel, és kivá­lóak az énekesek, főként az Alwa bitang magasságokban járó szólamát birtokló Thomas Piffka, illetve a remek Michael Volle dr. Schön és Hasfelmetsző kettős szerepében.

 

Deutsche Grammophon, Universal 2015

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.