A sűrűből

Andrea Serge filmrendező

Film

Az öreg halász, a tenger és egy illegális kínai bevándorló történetét dolgozta fel a dokumentumfilmekhez szokott rendező A lány és a költő című filmjében. Az olasz rendezővel az Olaszországban élő emigránsokról, az olaszokban élő előítéletekről és saját politikai preferenciáiról is szót váltottunk telefoninterjúnk alkalmával.

Magyar Narancs: Mekkora a kínai közösség Olaszországban?

Andrea Serge: A harmadik legnagyobb bevándorlóközösség az övék, a románok és a marokkóiak után ők következnek. Egyre több a társadalomba már beilleszkedett, másodgenerációs kínai, s egyre többen jönnek Kínából tanulni hozzánk.

MN: Kína is beszállt pénzzel a filmjébe?

AS: Nem, nem volt kínai pénz a filmünkben.

MN: A bevándorlók közül kikkel szemben a leghevesebb az előítélet az olaszokban?

AS: Egészen biztos, hogy más választ kap, ha a politikust, és mást, ha az utca emberét kérdezi. Tudom, mert mindkettővel volt dolgom, dokumentumfilmesként kezdtem. Az utca embere azt fogja hajtogatni, hogy hát igen, a bevándorlókkal csak a baj van, mert elveszik a munkahelyeket, szóval előjön a régről ismert duma, de ha tovább faggatja őket, hogy személy szerint mi a bajotok a bevándorlókkal, akkor konkrét példát nem nagyon tudnak felhozni, legfeljebb a híreket idézik, és az azokban szereplő politikusokat. A legtöbb esetben kiderül, hogy mindig a szomszédnak vagy a szomszéd szomszédjának van valami baja, de magának a megkérdezettnek semmi. A mi takarítónőnk bangladesi, és nem is kívánhatnánk jobbat nála, de hallom, hogy a szomszédnak gondjai vannak a bejárónőjével. Ismerős lemez, nem? Nézze, én benne élek a római multikulti sűrűjében, s elmondhatom, úgy élünk, mint ahogy a békés szomszédok szoktak; csak nagy ritkán ugrunk egymásnak. De mivel politikailag az emigránskártya könnyű haszonnal kecsegtet, s igény mindig van rá, ezért a politikusok rendre ki is játsszák.

MN: A szomszéd szomszédja ma kiben találja meg a bűnbakot?

AS: A változatosságra nem lehet panaszunk, fel kell kötnie a gatyáját annak, aki lépést akar tartani a mindennapi rasszizmussal. Utáltuk a románokat, aztán utáltuk a cigányokat, aztán jöttek a nagyvárosokba özönlő afrikaiak, de a kínaiakat is elő-elővesszük, és hát ne feledkezzünk meg a muszlimokról sem. Szeptember 11. után ők kapták a bokszzsák szerepét. Manapság viszont már arról folyik a diskurzus, és ez jó jel, hogy járjon-e az olasz állampolgárság minden itt született gyermeknek, függetlenül attól, hogy milyen állampolgárságúak a szülei.

MN: Ön szerint az olasz pártok közül kik képviselik a legtisztességesebben a bevándorlók ügyét?

AS: Nézze, engem a valóság érdekel, a maga komplexitásában, és nem a pártpolitika. Nem azért készítek filmeket, hogy bármelyik pártot is reklámozzam.

MN: Mégis érdekelne, hogy melyik párt áll a legközelebb a szívéhez!

AS: Egy balos párt, a Sinistra Ecologia Liberta, velük tudok a legtöbb dologban azonosulni. De a filmemnek semmi köze a pártokhoz.

MN: És Beppe Grillo?

AS: Szerencsétlennek nagy zűrzavar uralkodik a fejében. A populáris demagógia, amivel operál, úgy pukkad ki, mint a lufi. De mondom, a filmemnek semmi köze a pártokhoz.

A lány és a költő


A nagy fesztiválsikerre való tekintettel alighanem már készül a második rész, A lány és a költő II: Bepi visszatér címmel, melyben nem az illegálisan robotoló kínai lány olaszországi megpróbáltatásai folytatódnak az első részben megismert, lassan szemerkélő, lírai módon (aki embermesét mond, annak tíz fekvőtámasz!), hanem Bepi, az olaszba szakadt horvát halász eszmél magára a rengeteg kínai lakta Kínában - hogy hogyan (isteni beavatkozás? az első rész vége csak álom volt? mindegy, csak támogatás legyen?), azon még dolgoznak a forgatókönyvírók. Premier jövőre a velencei filmfesztiválon - az ökumenikus zsűri díja már behűtve. Addig meg gyönyörködjünk a gyermeke jobb jövőjéért rabszolgasorban pultoskodó, szomorú szemű Li történetében, mert van min ellágyulni: lagúnák, törékeny nők, Chioggia - ennél mívesebb embermese (10 fekvőtámasz!) az elmúlt hetekben nem érkezett hozzánk a filmforgalmazás kiszámíthatatlan vándorútjain. Olyan jólesően rosszul alakulnak a sorsok, olyan bajtársian osztják meg gondjaikat a kiskocsma olasz halászai, oly enyhet adó a jó szó és a jó olasz grappa, az esőcseppek meg úgy mossák el a szívet meg-megülő búbánatot, Rade Serbedzija tekintete pedig oly atyaian pihen meg Tao Zhao sok bántást elviselt ábrázatán - kell-e ennél több, jobb s emberibb (5 fekvőtámasz) rohanó s technicizált világunkban!

Forgalmazza a Vertigo Média

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.