Film

Piszkos melók

Film

Van a bűnfilmeknek ez a furcsán elégikus, némi fekete humorral fűszerezett, amerikai rokonaitól merőben eltérő hangvételű angol változata. Alapvetően az atmoszférateremtés, és nem a cselekmény kerül itt a középpontba, hosszan pepecselnek a szereplők jellemének megrajzolásával és a fordulatok sem mindig a hollywoodi sztenderdek szerint alakulnak.

A Piszkos melók ennek a típusnak már a sokadik, ám nem túl invenciózus képviselője. Ennek ellenére teljesen korrekt film, amelyben pont másfél órányi szufla van.

Adam lusta, felelőtlen tini, aki egy kiadós joyride betetőzéseként összetöri gengszter mostohaapja kocsiját. Büntetésből egy szótlan, fásult bérgyilkos (Tim Roth eszköztelenségében is kimagasló alakításában) sofőrjének kell állnia. Egy véres kimenetelű akciójuknak egy fiatal lány is szemtanúja lesz, aki megszökik előlük, így kénytelenek a nyomába eredni. Mindeközben csillognak a színészek; Jack O'Connell lehetetlenné teszi, hogy ne kedveljük meg az irritáló Adamet, Peter Mullan pedig megbízhatóan hozza a tőle megszokott felszín alatt fortyogó vadállatot. A rendező pedig e fogócska komor, feszült hangvételét a legváratlanabb helyeken töri meg némi fekete humorral. A műfaj sem vegytiszta bűnfilm, átszövik a buddy movie és a dráma elemei, ugyanakkor az egészet lehet Adam "coming of age" sztorijaként is értelmezni. Érdemes figyelni az apró, eleinte jelentéktelennek tűnő részleteket, melyek később megpecsételik a szereplők sorsát; ezekkel elég furfangosan játszik a mű.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.