Film

Piszkos melók

Film

Van a bűnfilmeknek ez a furcsán elégikus, némi fekete humorral fűszerezett, amerikai rokonaitól merőben eltérő hangvételű angol változata. Alapvetően az atmoszférateremtés, és nem a cselekmény kerül itt a középpontba, hosszan pepecselnek a szereplők jellemének megrajzolásával és a fordulatok sem mindig a hollywoodi sztenderdek szerint alakulnak.

A Piszkos melók ennek a típusnak már a sokadik, ám nem túl invenciózus képviselője. Ennek ellenére teljesen korrekt film, amelyben pont másfél órányi szufla van.

Adam lusta, felelőtlen tini, aki egy kiadós joyride betetőzéseként összetöri gengszter mostohaapja kocsiját. Büntetésből egy szótlan, fásult bérgyilkos (Tim Roth eszköztelenségében is kimagasló alakításában) sofőrjének kell állnia. Egy véres kimenetelű akciójuknak egy fiatal lány is szemtanúja lesz, aki megszökik előlük, így kénytelenek a nyomába eredni. Mindeközben csillognak a színészek; Jack O'Connell lehetetlenné teszi, hogy ne kedveljük meg az irritáló Adamet, Peter Mullan pedig megbízhatóan hozza a tőle megszokott felszín alatt fortyogó vadállatot. A rendező pedig e fogócska komor, feszült hangvételét a legváratlanabb helyeken töri meg némi fekete humorral. A műfaj sem vegytiszta bűnfilm, átszövik a buddy movie és a dráma elemei, ugyanakkor az egészet lehet Adam "coming of age" sztorijaként is értelmezni. Érdemes figyelni az apró, eleinte jelentéktelennek tűnő részleteket, melyek később megpecsételik a szereplők sorsát; ezekkel elég furfangosan játszik a mű.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.