Film

Piszkos melók

Film

Van a bűnfilmeknek ez a furcsán elégikus, némi fekete humorral fűszerezett, amerikai rokonaitól merőben eltérő hangvételű angol változata. Alapvetően az atmoszférateremtés, és nem a cselekmény kerül itt a középpontba, hosszan pepecselnek a szereplők jellemének megrajzolásával és a fordulatok sem mindig a hollywoodi sztenderdek szerint alakulnak.

A Piszkos melók ennek a típusnak már a sokadik, ám nem túl invenciózus képviselője. Ennek ellenére teljesen korrekt film, amelyben pont másfél órányi szufla van.

Adam lusta, felelőtlen tini, aki egy kiadós joyride betetőzéseként összetöri gengszter mostohaapja kocsiját. Büntetésből egy szótlan, fásult bérgyilkos (Tim Roth eszköztelenségében is kimagasló alakításában) sofőrjének kell állnia. Egy véres kimenetelű akciójuknak egy fiatal lány is szemtanúja lesz, aki megszökik előlük, így kénytelenek a nyomába eredni. Mindeközben csillognak a színészek; Jack O'Connell lehetetlenné teszi, hogy ne kedveljük meg az irritáló Adamet, Peter Mullan pedig megbízhatóan hozza a tőle megszokott felszín alatt fortyogó vadállatot. A rendező pedig e fogócska komor, feszült hangvételét a legváratlanabb helyeken töri meg némi fekete humorral. A műfaj sem vegytiszta bűnfilm, átszövik a buddy movie és a dráma elemei, ugyanakkor az egészet lehet Adam "coming of age" sztorijaként is értelmezni. Érdemes figyelni az apró, eleinte jelentéktelennek tűnő részleteket, melyek később megpecsételik a szereplők sorsát; ezekkel elég furfangosan játszik a mű.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.