Film

Első éjszaka

  • 2013. augusztus 25.

Film

Némi táncszerűség, némi pia, aztán a tárgyra térni gyorsan: lerángatott ruhák, különösebb öröm nélkül, az intimitás teljes mellőzésével kivitelezett közösülés.

A testhelyzetek számossága és a testnyílások variálása ellenére a nő mintha ott se lenne: zavarja valami, inkább nézi, megfigyeli a partnert, mintsem kapcsolatban van vele, nem is tud kielégülni. Az együttlét ezen fázisát drámai hanghatások közepette abszolváló férfi tehát bűntudatosan kézimunkázik, de aztán inkább dohányoznak, majd alszanak. Mindez már-már természettudományos részletességgel bemutatva. Csak a narrátor hiányzik, aki elmagyarázza, hogy a homo sapiens éppen mit és hogyan.

Később viszont már kizárólag magyarázatok következnek, amelyek, nem kevésbé aprólékosan, azt tárgyalják, hogy mitől véli magát boldogtalannak az alkalmi páros két tagja. A férfi ukrán emigráns, frusztrációja az identitásvesztésből és a sikertelen művészi törekvésekből ered. A nappal tisztes tanítónőként dolgozó nő viszont kiüresedett életéről próbál megfeledkezni esténként, mindig más karjaiban. Sírnak is, meg kiabálnak, elrohannak, visszajönnek, és még az eső is szakadni kezd.

A rendező nyilván sok Bergman-filmet látott, csak nem értett meg egyet se. A kérdés ugyanis, hogy ez a két módfelett szenvedni látszó fiatal ember esetleg maga mennyiben felelős saját zátonyra futó életéért, s hogy netán nem nekik maguknak kéne-e változtatniuk a szenvelgő önfelmentésen alapuló életvitelen, még csak fel sem merül, minden célozgatás nagyobb összefüggésekre reménytelenül privát nyafogás marad.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.