Film

Első éjszaka

  • 2013. augusztus 25.

Film

Némi táncszerűség, némi pia, aztán a tárgyra térni gyorsan: lerángatott ruhák, különösebb öröm nélkül, az intimitás teljes mellőzésével kivitelezett közösülés.

A testhelyzetek számossága és a testnyílások variálása ellenére a nő mintha ott se lenne: zavarja valami, inkább nézi, megfigyeli a partnert, mintsem kapcsolatban van vele, nem is tud kielégülni. Az együttlét ezen fázisát drámai hanghatások közepette abszolváló férfi tehát bűntudatosan kézimunkázik, de aztán inkább dohányoznak, majd alszanak. Mindez már-már természettudományos részletességgel bemutatva. Csak a narrátor hiányzik, aki elmagyarázza, hogy a homo sapiens éppen mit és hogyan.

Később viszont már kizárólag magyarázatok következnek, amelyek, nem kevésbé aprólékosan, azt tárgyalják, hogy mitől véli magát boldogtalannak az alkalmi páros két tagja. A férfi ukrán emigráns, frusztrációja az identitásvesztésből és a sikertelen művészi törekvésekből ered. A nappal tisztes tanítónőként dolgozó nő viszont kiüresedett életéről próbál megfeledkezni esténként, mindig más karjaiban. Sírnak is, meg kiabálnak, elrohannak, visszajönnek, és még az eső is szakadni kezd.

A rendező nyilván sok Bergman-filmet látott, csak nem értett meg egyet se. A kérdés ugyanis, hogy ez a két módfelett szenvedni látszó fiatal ember esetleg maga mennyiben felelős saját zátonyra futó életéért, s hogy netán nem nekik maguknak kéne-e változtatniuk a szenvelgő önfelmentésen alapuló életvitelen, még csak fel sem merül, minden célozgatás nagyobb összefüggésekre reménytelenül privát nyafogás marad.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.