Film

Annabelle

  • Szabó Ádám
  • 2014. november 30.

Film

A bevett és jól lerágott horrorklisék olyanok, mint a démonok vagy maga az ördög: borzasztó nehéz kiirtani őket, és egy idő után már inkább fárasztók, mint rémisztők.

Itt van például az Annabelle, a ronda játékbaba. A legrémisztőbb akkor lenne, mikor legelőször meglátjuk – hiszen ki akarna egy ilyen borzadállyal egy szobában aludni –, azonban a plakáttól kezdve az előzetesig volt már időnk hozzászokni. Maradna tehát a feszültségkeltés, a misztikus történések és a fokozódó paranoia – az tehát, amit a Démonok között tavaly profi módon szállított. Az a mozi sem volt több tisztességesen elkészített iparosmunkánál, ám egy vérszegény szezonban az is elég lehetett a mennybemenetelhez. Ha netán az Annabelle maradna az idei legfélelmetesebb horror, minden bizonnyal ideje lenne lehúzni a rolót e műfaj ablakán.

Percre pontosan kiszámított padlódeszka-nyikorgás helyett gyerek­sírásból és gügyögésből kapunk bőven, de inkább csak tessék-lássék módon. Nincs felépített, fokozódó feszültség, és a démoni baba múltja-mibenléte is elkent lábjegyzet marad a háttérben. Persze a megszokott figurák a paptól a fiatal házaspáron át a kedves szomszédig mind felvonulnak, csak hogy még jobban emlékeztessenek minket azokra a hajdan látott jobb mozikra, amelyekből a film lopni próbál.
A kamera az első 15 percben ugyanúgy felejtődik a szobában, mint a fináléban, a hegedűk ugyanazon az oktávon rínak fel minden kulcsfontosságúnak tartott pillanatban, mi pedig ugyanúgy csak a szemöldökünket ráncoljuk – mert látjuk-halljuk, mikor is kellene megijednünk, csak épp nem tesszük.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."