Film

Piszkos pénz

  • - kg -
  • 2014. november 30.

Film

Brooklynban sok az olyan kocsma – és ez nem valami amerikai népdal kezdete –, ahol az alvilág pénze cserél gazdát. Olajozott az összjáték: jön a behajtó a behajtott pénzzel, a borítékot a pultosnak passzolja, aki nem kérdez, hanem a pult alatti széfbe, a maffia perselyébe dobja a zsákmányt, amit zárás után egy alvilági feljebbvaló gyűjt be. Már az is nagyon életszagú, ahogy a pénz vándorútját ábrázolja a Bikanyak Amerikába utaztatott rendezője, az pedig még életszerűbb, ahogy a pulton túl zajlik az élet. Legeslegutolsó szerepében James Gandolfini nem is lehetne gandolfinisebb: abban a kocsmában alkalmazott, mely egyszer az övé volt, de a nagyobb halak elragadták tőle – most nekik dolgozik. Hatalmas drámai testtömeg az övé, amely mellett alig fér el az ugyancsak nem kispályás Tom Hardy – neki aztán nincs az arcára írva, hogy lassú észjárású, értelmileg akadályozott bikanyak-e, vagy a bamba külső érző szívet és véres kezet takar. Nő és kutya is kerül a történetbe, meg egy belga színész – egyenest a Bikanyakból. Ők a kötelező fordulatokért kellenek, és a végére tényleg összejön egy thrillernyi vér, de a nézőtéri általános jó hangulatért nem ők, hanem a két máshogy nagy testű színész mormogása, nehézkes járása és a brooklyni csaposok világfájdalma szavatol. Meg a szinte harapható, csípős helyi hideg, ami a szemnek amúgy sem kedves külvárosi helyszíneket az átlagosnál is visszataszítóbbá teszi. Ami thriller szorult a filmbe, az a mozikba kerülés záloga, s mint ilyen, nyilván kötelező elem, de ez nem a maffiózók, hanem a sértett önérzetű pultosok mozija.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.