Film

Piszkos pénz

  • - kg -
  • 2014. november 30.

Film

Brooklynban sok az olyan kocsma – és ez nem valami amerikai népdal kezdete –, ahol az alvilág pénze cserél gazdát. Olajozott az összjáték: jön a behajtó a behajtott pénzzel, a borítékot a pultosnak passzolja, aki nem kérdez, hanem a pult alatti széfbe, a maffia perselyébe dobja a zsákmányt, amit zárás után egy alvilági feljebbvaló gyűjt be. Már az is nagyon életszagú, ahogy a pénz vándorútját ábrázolja a Bikanyak Amerikába utaztatott rendezője, az pedig még életszerűbb, ahogy a pulton túl zajlik az élet. Legeslegutolsó szerepében James Gandolfini nem is lehetne gandolfinisebb: abban a kocsmában alkalmazott, mely egyszer az övé volt, de a nagyobb halak elragadták tőle – most nekik dolgozik. Hatalmas drámai testtömeg az övé, amely mellett alig fér el az ugyancsak nem kispályás Tom Hardy – neki aztán nincs az arcára írva, hogy lassú észjárású, értelmileg akadályozott bikanyak-e, vagy a bamba külső érző szívet és véres kezet takar. Nő és kutya is kerül a történetbe, meg egy belga színész – egyenest a Bikanyakból. Ők a kötelező fordulatokért kellenek, és a végére tényleg összejön egy thrillernyi vér, de a nézőtéri általános jó hangulatért nem ők, hanem a két máshogy nagy testű színész mormogása, nehézkes járása és a brooklyni csaposok világfájdalma szavatol. Meg a szinte harapható, csípős helyi hideg, ami a szemnek amúgy sem kedves külvárosi helyszíneket az átlagosnál is visszataszítóbbá teszi. Ami thriller szorult a filmbe, az a mozikba kerülés záloga, s mint ilyen, nyilván kötelező elem, de ez nem a maffiózók, hanem a sértett önérzetű pultosok mozija.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."