Apja lánya (Anjelica Huston színésznõ)

  • Kriston László
  • 2005. március 31.

Film

Az Addams Family, a Svindlerek, a Boszorkányok, a Rejtélyes manhattani haláleset, az Agnes Browne és A Prizzik becsülete Oscar-díjas sztárja a berlini filmfesztiválra kísérte el Wes Anderson Édes vízi élet címû filmjét, ami egy hete megy a hazai mozikban.

Magyar Narancs: John Huston lányaként Wunderkind-életben volt része, mint Wes Anderson hõseinek az Okostojásban, a Tenenbaum, a háziátokban és az Édes vízi életben.

Anjelica Huston: A csodagyerek és a retardált gyerek kombinációjáról szólt a fiatalságom. Írországban nõttem fel, a délnyugati partvidéken, angolok lakta környéken. De a szüleim amerikaiak voltak, ezért eléggé elütöttem a többi gyerektõl. Nyolcéves koromtól házitanítók foglalkoztak velem, majd néhány évig egy ír zárdában tanultam, de nem bentlakásos növendékként. Miután a szüleim elváltak, Londonba költöztünk. Amikor itt beírattak egy francia líceumba (evangélikus leánygimnáziumba - K. L.), alapjában véve még eléggé együgyû kis szerzet voltam. Nem csoda, hogy a nõvérek két évig tartottak vissza az elsõ osztályban, miközben az óvodából folyamatosan érkezett az utánpótlás. Azzal fenyegettek, hogy harmadjára is végig kell járnom az elsõ évfolyamot, mire anyám végre rájött, hogy ki kell menekítenie engem ebbõl a nem éppen rózsás helyzetbõl. Gyerekkoromban tehát váltakoztak az idõszakok, amikor vagy különlegesnek, vagy szimplán hülyének éreztem magam.

MN: Az Édes vízi életben viszont ön az expedíció értelmi szerzõje: az agy a dolgok mögött.

AH: Pontosan ez bûvölt el annyira! Tekintetbe véve, hogy sokáig kész idióta voltam, az, hogy ma egy rendezõ szuperagynak képes elképzelni engem egy történetben, rendkívül vonzó számomra! Az is nagyon tetszett, hogy újra velem akart dolgozni a Tenenbaum után. Tudja, hogy van ez, amikor nagyon kedvelünk valakit: óriási öröm, ha tudjuk, hogy az illetõ viszontszeret minket.

MN: Wes Anderson az új hollywoodi generáció egyik rajongott auteur-je.

AH: Pontosan tudja, látja, milyen világot akar létrehozni. Mindig rajzokat, fotókat küld a színészeinek. Nagyon tetszik az ilyen munkametódus, csapongó folyamat, rém izgalmas. Csodás belépni ebbe a világba, félig-meddig fantázia, afféle emelkedett realitás. Szeretem, ahogy a filmjei kinéznek.

MN: Jelenlegi férje mexikói származású szobrász, aki szintén szerepel a filmben egy rövid epizód erejéig.

AH: Habár egyfolytában panaszkodott, hogy a kamera nem mutatja elég sokáig, azért felismerhetõ az ezredes szerepében, egy közelképben látható. Az volt a legkeményebb napom, amikor az õ jelenetét forgattuk. Beköltözött a lakókocsimba, és úgy elfoglalta az egész öltözõmet, szétteregetve a jelmezét meg a hozzá tartozó katonai kitüntetéseket, hogy alig fértem tõle. Nem tudom, hogy bárki akarja-e foglalkoztatni színészként, de ha igen, akkor azt tanácsolom, hogy külön öltözõt adjanak neki!

MN: Élvezetesebb vígjátékot forgatni, mint drámát?

AH: Nyilvánvalóan mókásabb egy komédia készítése, de be kell vallanom, hogy a legjobban a Svindlerek forgatásán éreztem magam - s ennek semmi köze a komédia és tragédia mûfajához. A Svindlerek rendhagyó dráma, aminek a mélyén egy piszkos titok lapul. Az ilyen filmek mindig lázba hoznak. Ami annyira csodálatossá teszi ezt a filmet, az a dialóg. Ütõs kis párbeszédekkel írták tele a filmet. Az ilyet mindig nagy élvezet elõadni.

MN: Kétszer kirándult a filmrendezés területére (Bastard Out of California, Agnes Browne). Úgy hallottam, nem múló szenvedélyrõl van szó.

AH: Igen, éppen most fejeztem be egy filmet a CBS-nek, pont az Édes vízi élet forgatása után rendeztem.

MN: Ezzel apja, John Huston rendezõ örökébe lépett, aki olyan klasszikus filmek alkotója, mint A máltai sólyom, a Moulin Rouge, a Moby Dick és a Kallódó emberek. Hogyan hatott önre az õ rendezõi ízlése és életfelfogása?

AH: Nagyon vakmerõ ember volt. Nagy formátumú vezetõ és igazi keresõ. Sokféle szituációban volt alkalmam megfigyelni. Mindig nagyon idegesít, ha azt hallom, hogy Hemingway-szerûnek titulálják. Idõnként nagyon követelõzõ tudott lenni, és ez olyasvalami, amivel sok problémám akadt. A család minden emberi élet alapja, és a családi dinamikák nagyon fontosak az egyén számára - hogyan kezelik a szülõk a gyermekeiket, mik a csemeték reakciói, hogyan dolgozza fel a nehézségeket a gyerek, amikkel kiskorában kell szembenéznie.

MN: Mit gondol az Elefántvadász címû filmrõl, amely az Afrika királynõje forgatásának körülményeit eleveníti fel, és elég kedvezõtlen színben egy szeszélyes John Hustont mutat be. Tetszett, ahogy Clint Eastwood megformálta az apját?

AH: Úgy vélem, Clint -akivel késõbb együtt dolgoztam a Véres munkában - megtett minden tõle telhetõt, a film egy másik probléma miatt kétes. Peter Viertel (az Afrika királynõje forgatókönyvírója - K. L.) az Elefántvadászt olyan koncepcióra fûzte fel, amivel nem tudok egyetérteni: olyan személynek írja le az apámat, mint akit jobban érdekel az elefánt megölése, mint saját filmjének az elkészítése. Nem hiszem, hogy ez így lett volna. Tudja, nagyon nehéz egy harmadik ember szemszögén keresztül látni olyasvalakit, akit nagyon közelrõl ismer az ember. Nem hiszem, hogy egyáltalán sikerült neki legalább elégségesen megragadnia apám karakterét.

Kriston László

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.