Apja lánya (Anjelica Huston színésznõ)

  • Kriston László
  • 2005. március 31.

Film

Az Addams Family, a Svindlerek, a Boszorkányok, a Rejtélyes manhattani haláleset, az Agnes Browne és A Prizzik becsülete Oscar-díjas sztárja a berlini filmfesztiválra kísérte el Wes Anderson Édes vízi élet címû filmjét, ami egy hete megy a hazai mozikban.

Magyar Narancs: John Huston lányaként Wunderkind-életben volt része, mint Wes Anderson hõseinek az Okostojásban, a Tenenbaum, a háziátokban és az Édes vízi életben.

Anjelica Huston: A csodagyerek és a retardált gyerek kombinációjáról szólt a fiatalságom. Írországban nõttem fel, a délnyugati partvidéken, angolok lakta környéken. De a szüleim amerikaiak voltak, ezért eléggé elütöttem a többi gyerektõl. Nyolcéves koromtól házitanítók foglalkoztak velem, majd néhány évig egy ír zárdában tanultam, de nem bentlakásos növendékként. Miután a szüleim elváltak, Londonba költöztünk. Amikor itt beírattak egy francia líceumba (evangélikus leánygimnáziumba - K. L.), alapjában véve még eléggé együgyû kis szerzet voltam. Nem csoda, hogy a nõvérek két évig tartottak vissza az elsõ osztályban, miközben az óvodából folyamatosan érkezett az utánpótlás. Azzal fenyegettek, hogy harmadjára is végig kell járnom az elsõ évfolyamot, mire anyám végre rájött, hogy ki kell menekítenie engem ebbõl a nem éppen rózsás helyzetbõl. Gyerekkoromban tehát váltakoztak az idõszakok, amikor vagy különlegesnek, vagy szimplán hülyének éreztem magam.

MN: Az Édes vízi életben viszont ön az expedíció értelmi szerzõje: az agy a dolgok mögött.

AH: Pontosan ez bûvölt el annyira! Tekintetbe véve, hogy sokáig kész idióta voltam, az, hogy ma egy rendezõ szuperagynak képes elképzelni engem egy történetben, rendkívül vonzó számomra! Az is nagyon tetszett, hogy újra velem akart dolgozni a Tenenbaum után. Tudja, hogy van ez, amikor nagyon kedvelünk valakit: óriási öröm, ha tudjuk, hogy az illetõ viszontszeret minket.

MN: Wes Anderson az új hollywoodi generáció egyik rajongott auteur-je.

AH: Pontosan tudja, látja, milyen világot akar létrehozni. Mindig rajzokat, fotókat küld a színészeinek. Nagyon tetszik az ilyen munkametódus, csapongó folyamat, rém izgalmas. Csodás belépni ebbe a világba, félig-meddig fantázia, afféle emelkedett realitás. Szeretem, ahogy a filmjei kinéznek.

MN: Jelenlegi férje mexikói származású szobrász, aki szintén szerepel a filmben egy rövid epizód erejéig.

AH: Habár egyfolytában panaszkodott, hogy a kamera nem mutatja elég sokáig, azért felismerhetõ az ezredes szerepében, egy közelképben látható. Az volt a legkeményebb napom, amikor az õ jelenetét forgattuk. Beköltözött a lakókocsimba, és úgy elfoglalta az egész öltözõmet, szétteregetve a jelmezét meg a hozzá tartozó katonai kitüntetéseket, hogy alig fértem tõle. Nem tudom, hogy bárki akarja-e foglalkoztatni színészként, de ha igen, akkor azt tanácsolom, hogy külön öltözõt adjanak neki!

MN: Élvezetesebb vígjátékot forgatni, mint drámát?

AH: Nyilvánvalóan mókásabb egy komédia készítése, de be kell vallanom, hogy a legjobban a Svindlerek forgatásán éreztem magam - s ennek semmi köze a komédia és tragédia mûfajához. A Svindlerek rendhagyó dráma, aminek a mélyén egy piszkos titok lapul. Az ilyen filmek mindig lázba hoznak. Ami annyira csodálatossá teszi ezt a filmet, az a dialóg. Ütõs kis párbeszédekkel írták tele a filmet. Az ilyet mindig nagy élvezet elõadni.

MN: Kétszer kirándult a filmrendezés területére (Bastard Out of California, Agnes Browne). Úgy hallottam, nem múló szenvedélyrõl van szó.

AH: Igen, éppen most fejeztem be egy filmet a CBS-nek, pont az Édes vízi élet forgatása után rendeztem.

MN: Ezzel apja, John Huston rendezõ örökébe lépett, aki olyan klasszikus filmek alkotója, mint A máltai sólyom, a Moulin Rouge, a Moby Dick és a Kallódó emberek. Hogyan hatott önre az õ rendezõi ízlése és életfelfogása?

AH: Nagyon vakmerõ ember volt. Nagy formátumú vezetõ és igazi keresõ. Sokféle szituációban volt alkalmam megfigyelni. Mindig nagyon idegesít, ha azt hallom, hogy Hemingway-szerûnek titulálják. Idõnként nagyon követelõzõ tudott lenni, és ez olyasvalami, amivel sok problémám akadt. A család minden emberi élet alapja, és a családi dinamikák nagyon fontosak az egyén számára - hogyan kezelik a szülõk a gyermekeiket, mik a csemeték reakciói, hogyan dolgozza fel a nehézségeket a gyerek, amikkel kiskorában kell szembenéznie.

MN: Mit gondol az Elefántvadász címû filmrõl, amely az Afrika királynõje forgatásának körülményeit eleveníti fel, és elég kedvezõtlen színben egy szeszélyes John Hustont mutat be. Tetszett, ahogy Clint Eastwood megformálta az apját?

AH: Úgy vélem, Clint -akivel késõbb együtt dolgoztam a Véres munkában - megtett minden tõle telhetõt, a film egy másik probléma miatt kétes. Peter Viertel (az Afrika királynõje forgatókönyvírója - K. L.) az Elefántvadászt olyan koncepcióra fûzte fel, amivel nem tudok egyetérteni: olyan személynek írja le az apámat, mint akit jobban érdekel az elefánt megölése, mint saját filmjének az elkészítése. Nem hiszem, hogy ez így lett volna. Tudja, nagyon nehéz egy harmadik ember szemszögén keresztül látni olyasvalakit, akit nagyon közelrõl ismer az ember. Nem hiszem, hogy egyáltalán sikerült neki legalább elégségesen megragadnia apám karakterét.

Kriston László

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.