"Apró dolgok, mint a szerelem" - Tóth Barnabás filmrendező

  • Iványi Zsófia
  • 2009. szeptember 10.

Film

Harmincegy éves, és 25 éve van a pályán; szerepelt egyebek mellett az Eldorádóban és a Gyerekgyilkosságokban, szinkronizált többek között a Trainspottingban, vezetett műsort, készített tévésorozat-epizódokat, írt újságot, rendezett sok rövidfilmet, és alapított színtársulatot. Tóth Barnabással első nagyjátékfilmje, a pesti mozikban most debütáló Rózsaszín sajt ürügyén beszélgettünk.

Harmincegy éves, és 25 éve van a pályán; szerepelt egyebek mellett az Eldorádóban és a Gyerekgyilkosságokban, szinkronizált többek között a Trainspottingban, vezetett műsort, készített tévésorozat-epizódokat, írt újságot, rendezett sok rövidfilmet, és alapított színtársulatot. Tóth Barnabással első nagyjátékfilmje, a pesti mozikban most debütáló Rózsaszín sajt ürügyén beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: A Rózsaszín sajtot hárman írtátok, te rendezted, és te játszod az egyik főszerepet. Nem volt nehéz ennyi mindent csinálni egyszerre?

Tóth Barnabás: De, nehéz volt, egy-két jeleneten látok is dolgokat, amik nem lettek volna olyanok, ha végig ott vagyok a kamera mögött, és figyelem, hogy mi történik. Meg így, hogy magam is játszom, nehezebb a társak alakítására odafigyelni, és nincs mindig lehetőség visszanézni a felvett anyagot. De pont a bája is ez a dolognak, valahogy személyesebb, speciálisabb lesz az egész attól, hogy az ember ott van a kamera mindkét oldalán.

MN: Melyik "beosztást" élvezted a legjobban?

TB: A rendezést. Az írás nagyon bizonytalan, megfoghatatlan, a legrejtélyesebb az összes munkafázis közül. Ha van egy jó könyv, onnantól kezdve minden sokkal egyszerűbb.

MN: A Rózsaszín sajt sztorija nagyon személyes.

TB: Arról az apa-fiú kapcsolatról akartam beszélni, amit kicsit én is átéltem, a túl szoros kapcsolatból való hirtelen kiszabadulásról, a felnőtté válásról, no meg az első szerelemről és a lányokkal való ügyetlenkedésről. Dani, akit én játszom, 20 év körüli, és akkoriban ezek a dolgok mind jellemzőek voltak rám. Az összes fikciós elemet a két forgatókönyvíró-társammal, Frank Rizzóval és Hamvas Dániellel közösen találtuk ki. A sok unalmas, valóban önéletrajzi epizódot, amivel az első verziót teletömtem, mind kiirtottuk, és próbáltuk másoknak is érdekessé és befogadhatóvá tenni a történetet.

MN: Ezek szerint apád nem is olyan súlyos, és te sem vagy akkora lúzer...

TB: Nem, szerencsére nem. Nyilván hasonlít, de el lett túlozva. Az ilyen jellegű komédiák a karakterek közti ellentétekre építenek, ezért lett a papa vagány, nagy dumás szoknyapecér, a srác meg csendes, álmodozó, romantikus zenész. Ugyanakkor szerintem egy jobb, szebb világban csak ilyen Danik járkálnának, akik ennyire hősiesek, és ennyire hisznek az eszméikben, akár csak ilyen apró dolgokban is, mint a szerelem. Rám ez sajnos nem volt jellemző, én idézőjelben normális voltam.

MN: Ezt a felnőtté válás topikot már igen sokan feldolgozták. Nem gondolod, hogy lerágott csont?

TB: Szerintem a felnőtté válás soha nem lerágott csont, mert valami olyasmi, amit mindenki átél. Lerágott csont a vérbosszú, ami minden harmadik filmben van, holott az emberek 0,1 százaléka él át ilyesmit. Ezzel szemben mindenki felnőtté válik, ez örök érvényű téma. Talán van ebben az "így jöttem" dologban valami, amitől egy kezdő filmes nem tudja kikerülni, úgy érzi, biztos terepen mozog, hogy tud erről valamit mondani. És ha hozzá tud ehhez tenni valami eredetit - esetemben talán a francia rész és a humor ilyen -, akkor működhet a film. Bennem is felmerült, hogy ez tipikus első filmes téma, de annyian kezdték így, gondoltam, én sem fogok kilógni a sorból.

MN: Hogy sikerült francia koprodukciós partnert találni?

TB: A neten. Tudtam, hogy a svájci határ közelében szeretnék forgatni, beütöttem a keresőprogramba a régió nevét és hogy "produkciós iroda", kijött egy céglista, elküldtem nekik a könyvet, és amelyik (legnagyobb meglepetésemre) lecsapott rá, azzal kötött a magyar gyártó, a FilmArt Kft. szerződést. A helyi filmiroda annak fejében, hogy ott forgattunk, alkalmaztunk munkaerőt és béreltünk dolgokat, ingyen castingolt és keresett nekünk helyszíneket. Egyszóval nagyon ki voltunk szolgálva.

MN: Több kisfilmedben is beköszön a nemzetköziség, az Autogramban például Jeanne Moreau-val szerepelsz. Azt hogy hoztad össze?

TB: Az egy franciaországi workshopon készült. Jeanne Moreau is tartott nekünk előadást, akit szép óvatosan megkörnyékeztem, hogy esetleg szerepeljen az egysnittes filmemben, ő pedig szerencsére elvállalta. Gyorsan bevilágítottuk a helyszínt, ő kb. 20 percet volt ott, ezalatt kétszer felvettük a jelenetet, és ennyi.

MN: Van példaképed?

TB: Nekem a színész-rendezők nagyon fekszenek. Elsősorban Clint Eastwood mostanában, a klasszikusok közül meg Charlie Chaplin és még talán Woody Allen. Szeretem, hogy anynyira személyes, remekül megírja, odateszi magát, aztán meg is rendezi. Lehet, hogy ennek köszönhető, hogy én is el mertem ezt vállalni az első filmnél.

MN: Érettségi után kétszer is jelentkeztél a színész szakra, de nem vettek fel.

TB: Miután nem sikerült bekerülni a színművészetire, elkezdtem a Külkereskedelmi Főiskola angol-francia szakát, de nem találtam ott a helyem. Az alatt a három év alatt, amíg vészesen a polgári lét felé közeledtem, rájöttem, hogy túlságosan vonz a filmkészítés. Kísértett a múlt: hatéves korom óta játszom, játszottam. A közgazdasági diplomával a zsebemben aztán sikerült bejutnom a producer szakra, ott meg rájöttem, hogy inkább a rendezés érdekel, úgyhogy átjelentkeztem oda, de a producer szakot sem hagytam ott, együtt végeztem el a kettőt.

MN: Gyerekként, illetve tinédzserként Bereményi Géza, Xantus János és Szabó Ildikó filmjeiben játszottál. Mennyire hatott rád, hogy kikkel forgattál?

TB: Biztosan hatott. Ekkoriban a rendezés még nem érdekelt, inkább színészi ambíciókat tápláltam. Ugyanakkor ezek a rendezők nyilván hatással voltak rám. Hogy konkrétan hol és mikor, azt nehéz megmondani. Nem hiszem, hogy ellestem volna trükköket. De a Gyerekgyilkosságokkal már mentem fesztiválokra, Cannes-ba és Genfbe. Hétfőn ültem a matekórán egy újpesti gimnáziumban, kedden meg Alain Delon mellett egy díszvacsorán. Ez nyilván hat az emberre, szívtam magamba az egészet, s nem tudtam menekülni.

A Rózsaszín sajtról írt kritikánkat lásd a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.