Arzénlepény

  • - ts -
  • 2005. április 28.

Film

Az úri betörő mint vizuális élmény afféle atavisztikus emlékként nekünk (csupán életkori kérdés: tapasztaltabb honfitársainknak) is megvan. A hetvenes évek elején ment a "nagy sikerű" tévésorozat, melyben Georges Descriéres domborított a frakkos szarka szerepében. Az élet királya volt ő, asszonyok, nyakékek tapadtak a kezéhez, s ha szorult a hurok, hamar odébb-állt. Személyében egy érett, lefegyverző mosolyú profit tisztelhettünk. Ki gondolta volna, hogy lesz ez még így se...

Salomé hőse egy izgága, bár ügyes kezű amatőr. Hovatovább egy lúzer, ami olyannyira ellentmond a kollektív emlékezet általánosságainak, hogy akár pártolan-dó merészségről is beszélhetnénk. Egy jellemzőibe gyepesedett, avítt hős leráncigálása talapzatáról mindenkor szimpatikus szándék, hisz a bajnokot legtöbbször csak egy hajszál választja el a balektól. Ám ilyesmiről ezúttal szó sincs. Jelen Lupinünk úgy született vesztes, hogy a rendező épp az ellenkezőjéről kíván meggyőzni, ti. hogy milyen tökös csávó is ez az Arséne.

Általános filmes gyakorlat a bölcsőnél kezdeni, ha szereplőnk "késztermék". Mutassuk be a tyúktolvajokat már csirkefogó korukban! Láttunk már nagy ívű mesét Meyer Lansky, Robin Hood, Butch Cassidy, de még Billy kölyök tanulóéveiről is. Most is a pendelyes korú Lupinnel találkozunk először, de pályakezdő bukdácsolása a nagyvonalú tizenöt éves ugrás (így végül harminc évet ölelünk fel) után is szembeötlő. Ha ez azt jelentené, hogy az úri betörő romantikus státusa nem takarhat mást, mint magát az örökifjúságot, rendben van, hozzá fogható, felnőni képtelen retardálttal régen találkoztunk kosztümös kalandfilmben. Fess zsúrfiúként látjuk viszont a nehéz gyerekkor után, épp egy komplett luxushajónyi nő ékszereit lopná el a nyomorult, de mielőtt csendben távozna, lebukik, és távolról sem méltóságteljesen kénytelen távozni. Márpedig akinek méltósága nincsen, hogy is lehetne úri betörő?

S e nemesség, kifinomultság kérdésköréhez kell sorolnunk újsütetű Lupinünk nőügyeit is, ami szintén perdöntő. Kétségtelen, hogy Szajhát lehetne rekeszteni a különböző rendű és rangú női fő- és mellékszereplőkkel, mint ahogy az is nyilvánvaló, hogy többségük a hőst segítendő lép föl. A baj csupán annyi, hogy szerencsétlen minden szituációban rá is szorul az efféle segedelemre, ami aligha elegáns dolog: épp csak nem kér kölcsön tőlük. Nos, az elegancia hiánya pedig egyértelmű alkalmatlansági bizonyítvány. Ki látott már slampos szélhámost? De mindez érvényes a szerelmek tekintetében. Lupin úgy veszkődik a szerfelett gyanús Cagliostro grófnőért, hogy közben, mint egykor Fülig Jimmy Piszkos Fred kapcsán, feszt azon tipródik, hogy most "kavarja, vagy ne kavarja". Ám e gyötrődés alatt folyamatosan teszi a dolga maradék részét, vigyorog és lop, betör, történelmi legendák díszletei közt, egyre több sikerrel. Így legjobb esetben is csak félmunkát végez...

Ugyanakkor kézségesen elhiszem, hogy a tizenkettedik Lupin-regény csupa effélét tartalmaz, ám abban mégis kételkedem, hogy anno a szerző (Maurice Leblanc) ne tudta volna eldönteni, hogy a nyertest vagy a vesztest akarja ábrázolni. Továbbá az is nyilvánvaló, hogy nehéz mit kezdeni a francia legendatár egyre lendületesebben előrángatott, alapjáraton is inkább nevetséges masztodonjaival (legutóbb a Belphégorba tört majsztrónk bicskája). Ráadásul ennek is lett mára egyfajta eszközrendszere, melyből úgy látszik, elhagyhatatlan lett, hogy letűnt századok francia kalandorai újmódi távol-keleti koreográfia szerint csépeljék egymást, mely gyakorlat sokadszorra már kifejezetten snasszul hat. A magnetikus nevek kasszarázó erejének persze nyilván nehéz ellenállni. Ám épp az ilyen elszánások igénylik a legtöbb kurázsit, ami még csak hagyján, de a legtöbb alázatot is: elsősorban a végiggondoltság tekintetében. Vidocq-on és néhány hasonszőrűn, havi rendszerességű d'Artagnanon, Púposon egy ideje már túl vagyunk, de sok jóra aligha számíthatunk, San Antonio felügyelőt (jön, jön egy-két héten belül) már megelőzte rossz híre, Fantomas még sunnyog valahol a susnyásban, Mumus-Mumust a magunk részéről várjuk nagyon, de mi lesz Pardaillan lovaggal, Surcouffal és Scaramouche-sal, a különös komédiással?

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.