"Miattam jöttek" (Cesaria Evora)

Film

Évekkel ezelőtt, az óbudai hajógyári sziget felé autózván, mikor a világzenei nagyszínpad még legfeljebb körvonalazatlan álomként lebeghetett sofőröm szeme előtt...

Évekkel ezelőtt, az óbudai hajógyári sziget felé autózván, mikor a világzenei nagyszínpad még legfeljebb körvonalazatlan álomként lebeghetett sofőröm szeme előtt, M. L. T. betette a magnóba városszerte legendás autós kazettáinak egyikét, araszolt előre a dugóban, és várta a hatást. Mit szólok hozzá, és egyáltalán, hová teszem, amit hallok. Élménymegosztás és vizsga, 2 in 1. Hazudnék, ha most szó szerint idézném magamat, nincs is jelentősége, arra viszont egészen biztosan emlékszem, hogy pár perc alatt belezúgtam ebbe a zenébe. Az a napfényes melankólia, az a meleg, barna énekhang, azok a simogató, lusta ritmusok. Előjegyeztem egy másolati példányt, és próbáltam betájolni, honnan csöppent ide ez a csoda. Brazilos, találgattam, de nem egészen, valami más is van benne. Sokkal közelebb nem jutottam, szabadon engedtem a gazdát. Akkor megtudtam. Név: Cesaria Evora, stílus: morna, hely: Zöld-foki-szigetek, Atlanti-óceán. Ahonnan fölfelé Portugália, jobbra Afrika, balra Kuba, lefelé Brazília - közte persze a nagy víz, ami tudvalevőleg jól vezeti a hangot, akár kontinensek között is. "buda felé menet a Zöld-foknál kötöttünk ki.

H

Aztán eltelt pár év, a világzene betelepült a mi kis Szigetünkre, ahol 2002 nyarán sofőröm kissé elérzékenyülten jelentette be: a színpadon Cesaria Evora! A márkanévvé lett lemezcím, "a mezítlábas díva" eleven valóságként bebicegett a színpadra, és mindenkit elvarázsolt.

Újabb ugrás az időben, 2005 tavasza, Művészetek Palotája, két telt házas este. Más ez, mint a Szigeten. Ott szinte mindenki állva engedte át magán a ritmust, hullámzott, mozgott a nép, sokan sárosan és mezítláb, akárcsak az énekesnő. A hostessekkel bélelt hangversenyterem közönsége csak tapssal reagálhat, s egyáltalán, a fazonok, a frizurák, minden konszolidáltabb, sterilebb. Viszont a Szigettől eltérően nem rondít bele a szomszédos színpadok zaja a halkabb részekbe, a hangzás elsőrangú. Akárcsak a zenekar minden tagja. A legnagyobb ovációt a táncos lábú szaxofonos, a könnyű kezű gitáros és a szívbe markoló hegedűs kapja, de nem marad el mögöttük a zongorista és az ütőt nem használó dobos sem, miközben a basszusos és a morna alaphangszerének számító, ukuleléhez hasonlító cavaquinho kezelője szerényen teszi a dolgát - de persze a szem Cesariára tapad. Jószerivel egy helyben állva énekel, s ha mégis egy-két lépésre merészkedik - például hogy a színpad közepére készített asztalhoz üljön, ahol kortyolni- és füstölnivaló várja -, alig-alig emeli a lábát, az ember szurkol, meg ne botoljon a mikrofon zsinórjában.

H

Ez az egyszerű nagymamafigura a 90-es évek eleje óta beutazta a fél világot, négymillió lemezt adott el. Vajon milyen lehetett kislánykorában? "Átlagos gyerek voltam, szerettem a szabadban játszani - feleli a nyugat-afrikai ízekkel dúsított portugálból keletkezett kriolu (kreol) nyelven, amit asszisztense fordít angolra. - Nem nagyon szerettem iskolába járni, inkább a játék érdekelt. Ezért is küldött a mamám tízéves koromban katolikus iskolába. Ott aztán megtanítottak varrni meg mindenféle házimunkákra. Apácák tanítottak. Nekem eszembe se jutott, hogy apáca legyek. Nem szerettem ott lenni, ezért azt mondtam a nagymamámnak, hogy kísérteteket láttam. Azért mondtam ezt, mert a mamám nekem nem hitte el, de azt reméltem, hogy ha ő is mondja, neki majd elhiszi. Ez persze hazugság volt. Azért találtam ki a kísérteteket, hogy kikerüljek onnan, nem szerettem a bezártságot, az apácák szigorát. Három év épp elég volt. Akkoriban még nem gondoltam az éneklésre. Az csak később kezdődött. Kávéházakban, bárokban, magánlakásokban énekeltem, egy időben sok rádióműsorban is szerepeltem. Sose gondoltam volna, hogy valaha ekkora dolog lesz ebből. Szerettem énekelni, és jó, hogy meg tudtam élni belőle. Különböző helyeken léptem fel a kikötőben. Sok külföldi hallott, mindig tetszett nekik, ahogy énekeltem. Így az nem lepett meg, hogy sikert arattam külföldön, annak azonban nagyon örültem, hogy lehetőséget kaptam. De rajtam kívül is sok művész él a Zöld-foki-szigeteken, akik szintén megérdemlik, hogy megismerjék őket. Nem én voltam az első, ahogy jönnek utánam is mások."

Cesaria Evora jóvoltából ma már egy picivel többet tudhatunk a hazájáról, mint tizenöt éve. Minden életrajzi vázlat, minden mornaügyi bevezető megemlíti a portugál gyarmati sorból 1975-ben felszabadult ország szegénységét, ami elől oly sokan vándoroltak ki Európába és Amerikába. "Ma is szegény ország ez, de sok minden megváltozott. Javult a helyzet, sok a beruházás, beindult a turizmus. Tudom, hogy ebben nekem is részem van, mert sok turista, aki a Zöld-foki-szigetekre látogat, eljön, hogy a házamat megnézze. Mondják is, hogy miattam jöttek. Van, aki egyénileg, de az utazási irodák is hozzák őket, busszal. Nem zavar, szívesen fogadok bárkit, aki azért utazik ilyen messzire, hogy engem lásson."

1988 óta Cesaria Evora kilenc sor-, négy gyűjteményes és egy koncertlemezt jelentetett meg, bőven van miből válogatnia a fellépéseire. Nem maga írja a dalait - ahogy hazáját föltette az idegenforgalmi, korábban ismeretlen kiadóját (Lusafrica) pedig a zenepiaci térképre, úgy az általa énekelt dalok szerzői is csak jól járhatnak vele. "Amikor hozzálátunk egy-egy lemezhez, előttünk van egy lista különböző szerzők, régóta halottak és ma élők, fiatalok és idősebbek dalaival, ezeken végigmegyünk a produceremmel. Csak azt éneklem el, ami tetszik. Sok ajánlatot kapok, előfordul, hogy valakitől egyszerre öt-hat számot is, és van, hogy ezek közül egyet se választok ki. A legfontosabb, hogy szeressem a szövegét. Ha megtetszik a története vagy a benne megszólaló erkölcsi felfogás, eléneklem."

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.