Dokumentumfilm

Asszonysorsok és nőszerepek az irodalomban

  • Gera Márton
  • 2015. november 1.

Film

Mit tudunk Erdős Renée-ről? És Ignácz Rózsáról? Oláh Kata dokumentumfilmjének köszönhetően most már a semminél többet.

Okos alkotás, tudja az irodalmi alapszabályt: nem az az érdekes, milyen tollal írt a nagy művész, hanem az, hogy mit. Az első részben kábé azt próbálják bemutatni, miért is mondta Babits, hogy egyszer majd olyan szeretne lenni, mint Erdős Renée. Sipos Balázs irodalomtörténész magyarázza, hogyan is viszonyult például a férfiakhoz az írónő. Menyhért Anna meg azt mondja, sokan túlértékelték Erdőst, és sokan alul… Oláh Katát pont ez érdekli leginkább, hová is kellene elhelyezni irodalmunkban a bemutatott nőket, de a végén nem oda lyukadunk ki, hogy hűha, mekkora nagy jelentőségű alkotók voltak, hanem kikerekedik valami árnyalt kép. Azt már nehezebb megérteni, miért kellett Pető Katát beöltöztetni Erdős Renée-nek, hogy sétálgasson a Duna-parton, és szavaljon. Utóbbival nincs is gond, de az elég furcsa, ahogy a távolba mered, és akkor még jön Harmath Imre, akit pedig Bródy Sándornak öltöztettek, és nagyon mérgesen néz, mert azt kell mutatnia, hogy megromlott a kapcsolata az írónővel. A második részben Török-Illyés Orsolyának jutott a feladat, hogy magára öltse Ignácz Rózsa szerepét.

Róla is hasonló igényességgel beszélnek, nota bene az egyik nyilatkozó szemérmesen még azt is elmondja, hogy Ignácz férfias női író volt. Török-Illyés Orsolya pedig elszavalja Ignácz egyik írását, amelyben arról ír, milyen kegyetlen dolog az írás, kiég tőle az ember. Valamit valamiért, ők kiégnek, mi pedig élvezkedünk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.