Dokumentumfilm

Asszonysorsok és nőszerepek az irodalomban

  • Gera Márton
  • 2015. november 1.

Film

Mit tudunk Erdős Renée-ről? És Ignácz Rózsáról? Oláh Kata dokumentumfilmjének köszönhetően most már a semminél többet.

Okos alkotás, tudja az irodalmi alapszabályt: nem az az érdekes, milyen tollal írt a nagy művész, hanem az, hogy mit. Az első részben kábé azt próbálják bemutatni, miért is mondta Babits, hogy egyszer majd olyan szeretne lenni, mint Erdős Renée. Sipos Balázs irodalomtörténész magyarázza, hogyan is viszonyult például a férfiakhoz az írónő. Menyhért Anna meg azt mondja, sokan túlértékelték Erdőst, és sokan alul… Oláh Katát pont ez érdekli leginkább, hová is kellene elhelyezni irodalmunkban a bemutatott nőket, de a végén nem oda lyukadunk ki, hogy hűha, mekkora nagy jelentőségű alkotók voltak, hanem kikerekedik valami árnyalt kép. Azt már nehezebb megérteni, miért kellett Pető Katát beöltöztetni Erdős Renée-nek, hogy sétálgasson a Duna-parton, és szavaljon. Utóbbival nincs is gond, de az elég furcsa, ahogy a távolba mered, és akkor még jön Harmath Imre, akit pedig Bródy Sándornak öltöztettek, és nagyon mérgesen néz, mert azt kell mutatnia, hogy megromlott a kapcsolata az írónővel. A második részben Török-Illyés Orsolyának jutott a feladat, hogy magára öltse Ignácz Rózsa szerepét.

Róla is hasonló igényességgel beszélnek, nota bene az egyik nyilatkozó szemérmesen még azt is elmondja, hogy Ignácz férfias női író volt. Török-Illyés Orsolya pedig elszavalja Ignácz egyik írását, amelyben arról ír, milyen kegyetlen dolog az írás, kiég tőle az ember. Valamit valamiért, ők kiégnek, mi pedig élvezkedünk.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.