Dokumentumfilm

Asszonysorsok és nőszerepek az irodalomban

  • Gera Márton
  • 2015. november 1.

Film

Mit tudunk Erdős Renée-ről? És Ignácz Rózsáról? Oláh Kata dokumentumfilmjének köszönhetően most már a semminél többet.

Okos alkotás, tudja az irodalmi alapszabályt: nem az az érdekes, milyen tollal írt a nagy művész, hanem az, hogy mit. Az első részben kábé azt próbálják bemutatni, miért is mondta Babits, hogy egyszer majd olyan szeretne lenni, mint Erdős Renée. Sipos Balázs irodalomtörténész magyarázza, hogyan is viszonyult például a férfiakhoz az írónő. Menyhért Anna meg azt mondja, sokan túlértékelték Erdőst, és sokan alul… Oláh Katát pont ez érdekli leginkább, hová is kellene elhelyezni irodalmunkban a bemutatott nőket, de a végén nem oda lyukadunk ki, hogy hűha, mekkora nagy jelentőségű alkotók voltak, hanem kikerekedik valami árnyalt kép. Azt már nehezebb megérteni, miért kellett Pető Katát beöltöztetni Erdős Renée-nek, hogy sétálgasson a Duna-parton, és szavaljon. Utóbbival nincs is gond, de az elég furcsa, ahogy a távolba mered, és akkor még jön Harmath Imre, akit pedig Bródy Sándornak öltöztettek, és nagyon mérgesen néz, mert azt kell mutatnia, hogy megromlott a kapcsolata az írónővel. A második részben Török-Illyés Orsolyának jutott a feladat, hogy magára öltse Ignácz Rózsa szerepét.

Róla is hasonló igényességgel beszélnek, nota bene az egyik nyilatkozó szemérmesen még azt is elmondja, hogy Ignácz férfias női író volt. Török-Illyés Orsolya pedig elszavalja Ignácz egyik írását, amelyben arról ír, milyen kegyetlen dolog az írás, kiég tőle az ember. Valamit valamiért, ők kiégnek, mi pedig élvezkedünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.