Dokumentumfilm

Asszonysorsok és nőszerepek az irodalomban

  • Gera Márton
  • 2015. november 1.

Film

Mit tudunk Erdős Renée-ről? És Ignácz Rózsáról? Oláh Kata dokumentumfilmjének köszönhetően most már a semminél többet.

Okos alkotás, tudja az irodalmi alapszabályt: nem az az érdekes, milyen tollal írt a nagy művész, hanem az, hogy mit. Az első részben kábé azt próbálják bemutatni, miért is mondta Babits, hogy egyszer majd olyan szeretne lenni, mint Erdős Renée. Sipos Balázs irodalomtörténész magyarázza, hogyan is viszonyult például a férfiakhoz az írónő. Menyhért Anna meg azt mondja, sokan túlértékelték Erdőst, és sokan alul… Oláh Katát pont ez érdekli leginkább, hová is kellene elhelyezni irodalmunkban a bemutatott nőket, de a végén nem oda lyukadunk ki, hogy hűha, mekkora nagy jelentőségű alkotók voltak, hanem kikerekedik valami árnyalt kép. Azt már nehezebb megérteni, miért kellett Pető Katát beöltöztetni Erdős Renée-nek, hogy sétálgasson a Duna-parton, és szavaljon. Utóbbival nincs is gond, de az elég furcsa, ahogy a távolba mered, és akkor még jön Harmath Imre, akit pedig Bródy Sándornak öltöztettek, és nagyon mérgesen néz, mert azt kell mutatnia, hogy megromlott a kapcsolata az írónővel. A második részben Török-Illyés Orsolyának jutott a feladat, hogy magára öltse Ignácz Rózsa szerepét.

Róla is hasonló igényességgel beszélnek, nota bene az egyik nyilatkozó szemérmesen még azt is elmondja, hogy Ignácz férfias női író volt. Török-Illyés Orsolya pedig elszavalja Ignácz egyik írását, amelyben arról ír, milyen kegyetlen dolog az írás, kiég tőle az ember. Valamit valamiért, ők kiégnek, mi pedig élvezkedünk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.