Film

Ártatlanok

  • 2017. március 2.

Film

Arról, hogy második világháborúban a nácik fölé kerekedő Szovjetunió nem a szabadságot óhajtotta elhozni Európába, semmi sem tanúskodott világosabban, mint a nők ellen elkövetett háborús nemi erőszak bestiális gyakorlata. Már csak azért is, mert a történelem folyamán a leigázott, letiport ellenség asszonyait volt (van) szokásban megerőszakolni, hogy a barbár, embertelen aktus lelkileg is megtörje, megalázza, méltóságuktól megfossza a legyőzötteket. Még a tömeges erőszaktevést (az ezt követő, több évtizedes, a társadalmak minden szintjén napi praxissá váló erőszaktevések előjeleként) elszenvedő Kelet-Európában is ritkán, a nyugati művészetben pedig úgyszólván sosem tematizált, embertelen gyakorlatot, annak spirituális értelmű következményeit mutatja be Anne Fontaine Lengyelországban játszódó filmje, szokatlan érzékenységgel. Az ugyanis, hogy egy apácazárda lakóit becsteleníti meg a dehumanizált fegyveres csőcselék, nem pusztán szokásos, önmagában is visszataszító kinyilvánítása a rabszolgatartói gőgnek, de kifejezetten a meghódításra kiszemelt társadalmat összetartó értékek (jelen esetben a lengyelek számára alapvető közösségképző erő, a katolicizmus) lerombolására irányuló bűntett.

Mindezt egy francia orvosnő tekintetével látjuk, aki a többszörösen összetett helyzetben egyszerre kell helytálljon nyilvános és – előbb kelletlenül, majd hivatástudatból, végül együttérző szeretetből vállalt – titkos küldetésében: egyfelől ugyanis a koncentrációs táborok túlélőit gyógyító, a szövetségesek felügyelte katonai misszió tagja, másrészt éjszakánként kijár egy kolostorba. Veszélyes utakon, rémült, sem saját testi érintettségükkel, sem az elszenvedett traumával megbirkózni nem tudó apácák szüléseit levezetni. Végül a misszió rangidős – nem mellékesen: zsidó és ateista – orvosának segítségét kell kérje a rendkívül nehéz helyzetben, ahol maga is ki van téve az utakat ellenőrző szovjet katonák étvágyának. Így már két ember is kockáztatja saját helyzetét, sőt életét, és ennek az illegális segítségnyújtásnak köszönhetően talál egymásra emberként (férfiként és nőként) az addig is napi kapcsolatban álló, ám a másikban csak a felettest/beosztottat, tapasztalatot/fegyelmezetlenséget látó kolléga.

Összetett, többszörösen rétegzett, ezer hit, hiedelem, vélelem és előítélet által meghatározott viszonyrendszereket tár fel egy-egy fél mondat, tekintet, be sem fejezett gesztus. Pontosan értjük a minden erejükkel a hitükbe kapaszkodó, de megnyugvást ott sem találó nővérek egzisztenciális válságát – akik a békességet végül az elfogadásban tudják megtalálni; az erőszaktétel traumáját szégyenként megélő elöljáró gyilkossággal egyenlő pánikreakcióját; a soát túlélt orvosban dúló, szkepticizmussal, sőt cinizmussal palástolt, számon kérő haragot – amelyből azonban valamiféle megértés lesz végül, közösség a szenvedésben. Az orvosnő minden szentimentalizmust nélkülöző könyörületességét és áldozatkészségét viszont nem csak megérteni s elfogadni tudjuk, de felismerhetjük benne az egyetlen helyes döntést is, a minden józan mérlegelést felülíró, segítő elszántságot.

Semmi naivitás, semmi humanista tanmese: pontosan felépített, megszólító erejű drámát látunk, érzékletes környezetfestéssel, realista, mégis elemelt konfliktushelyzetekkel, kidolgozott figurákkal.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.