Film

Ártatlanok

  • 2017. március 2.

Film

Arról, hogy második világháborúban a nácik fölé kerekedő Szovjetunió nem a szabadságot óhajtotta elhozni Európába, semmi sem tanúskodott világosabban, mint a nők ellen elkövetett háborús nemi erőszak bestiális gyakorlata. Már csak azért is, mert a történelem folyamán a leigázott, letiport ellenség asszonyait volt (van) szokásban megerőszakolni, hogy a barbár, embertelen aktus lelkileg is megtörje, megalázza, méltóságuktól megfossza a legyőzötteket. Még a tömeges erőszaktevést (az ezt követő, több évtizedes, a társadalmak minden szintjén napi praxissá váló erőszaktevések előjeleként) elszenvedő Kelet-Európában is ritkán, a nyugati művészetben pedig úgyszólván sosem tematizált, embertelen gyakorlatot, annak spirituális értelmű következményeit mutatja be Anne Fontaine Lengyelországban játszódó filmje, szokatlan érzékenységgel. Az ugyanis, hogy egy apácazárda lakóit becsteleníti meg a dehumanizált fegyveres csőcselék, nem pusztán szokásos, önmagában is visszataszító kinyilvánítása a rabszolgatartói gőgnek, de kifejezetten a meghódításra kiszemelt társadalmat összetartó értékek (jelen esetben a lengyelek számára alapvető közösségképző erő, a katolicizmus) lerombolására irányuló bűntett.

Mindezt egy francia orvosnő tekintetével látjuk, aki a többszörösen összetett helyzetben egyszerre kell helytálljon nyilvános és – előbb kelletlenül, majd hivatástudatból, végül együttérző szeretetből vállalt – titkos küldetésében: egyfelől ugyanis a koncentrációs táborok túlélőit gyógyító, a szövetségesek felügyelte katonai misszió tagja, másrészt éjszakánként kijár egy kolostorba. Veszélyes utakon, rémült, sem saját testi érintettségükkel, sem az elszenvedett traumával megbirkózni nem tudó apácák szüléseit levezetni. Végül a misszió rangidős – nem mellékesen: zsidó és ateista – orvosának segítségét kell kérje a rendkívül nehéz helyzetben, ahol maga is ki van téve az utakat ellenőrző szovjet katonák étvágyának. Így már két ember is kockáztatja saját helyzetét, sőt életét, és ennek az illegális segítségnyújtásnak köszönhetően talál egymásra emberként (férfiként és nőként) az addig is napi kapcsolatban álló, ám a másikban csak a felettest/beosztottat, tapasztalatot/fegyelmezetlenséget látó kolléga.

Összetett, többszörösen rétegzett, ezer hit, hiedelem, vélelem és előítélet által meghatározott viszonyrendszereket tár fel egy-egy fél mondat, tekintet, be sem fejezett gesztus. Pontosan értjük a minden erejükkel a hitükbe kapaszkodó, de megnyugvást ott sem találó nővérek egzisztenciális válságát – akik a békességet végül az elfogadásban tudják megtalálni; az erőszaktétel traumáját szégyenként megélő elöljáró gyilkossággal egyenlő pánikreakcióját; a soát túlélt orvosban dúló, szkepticizmussal, sőt cinizmussal palástolt, számon kérő haragot – amelyből azonban valamiféle megértés lesz végül, közösség a szenvedésben. Az orvosnő minden szentimentalizmust nélkülöző könyörületességét és áldozatkészségét viszont nem csak megérteni s elfogadni tudjuk, de felismerhetjük benne az egyetlen helyes döntést is, a minden józan mérlegelést felülíró, segítő elszántságot.

Semmi naivitás, semmi humanista tanmese: pontosan felépített, megszólító erejű drámát látunk, érzékletes környezetfestéssel, realista, mégis elemelt konfliktushelyzetekkel, kidolgozott figurákkal.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.