Dokumentumfilm

Mi ez a cirkusz?

  • - urfi -
  • 2017. március 2.

Film

Szenvedés és kockázat – akárhányszor próbálunk a cirkusz lényegéig ásni, mindig ezekbe ütközünk. Az artisták embertelen fizikai munkája és a sérülés valós, állandó veszélye adják a cirkusz egyediségét, hitelét és vonzerejét. A Recirquel újcirkuszi társulatot bemutató film sok eszközt használ, de azok a legerősebb pillanatok, amikor a fájdalom és a félelem hétköznapjait tudja megmutatni. Amikor a fiatal artisták közvetlen egyszerűséggel beszélnek arról, hogyan kopik el a bőr, hogyan vág húsba a drót és milyen érzés, amikor lezuhansz öt méter magasból, és csak a biztonsági felelős reflexein múlik, hogy túléled.

Halász Glória lendületes, legtöbbször klipszerű dokumentumfilmjéből nem sok derül ki az újcirkuszról mint műfajról, inkább csak utalásokat hallunk, hogy itt a történetmesélés a lényeg, vagy hogy milyen ellentmondásos a hagyományos cirkusz viszonya ehhez az egyre divatosabb irányzathoz. Pedig a Művészetek Palotájában működő, államilag dúsan támogatott Recirquel egyik fő törekvése éppen a tradicionális magyar cirkusz megújítása, vagy másfelől: az újcirkusz meghonosítása lenne. Meg persze a világhírnév, amelynek az alcím szerint már a kapujában állnak – ami túlzás, bár szerencsére tényleg egyre többet lépnek fel külföldön.

A középpontban hat nagyon fiatal artista áll, akik megnyerően mesélnek az életükről. Egyikük azon a vidéki tanyán, amelyet szabadidejében építget, másikuk 90 éves mestere oldalán (utóbbi még ennyi idősen is bemutat egy trükköt, bájos jelenet). Kár, hogy a társulatvezetőn kívül senkinek nem írják ki a teljes nevét, csak a stáblistában. A film jelentős részét teszik ki a zenés-lassított felvételek, sajnos; a próbán készült izgalmas anyagok mellett pedig külső helyszíneken is forgattak megrendezett, látványos jeleneteket. Ezek kétségkívül színesítik a képet, de a modorosságuk az elviselhetőség határán kötéltáncol.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.