Dokumentumfilm

Mi ez a cirkusz?

  • - urfi -
  • 2017. március 2.

Film

Szenvedés és kockázat – akárhányszor próbálunk a cirkusz lényegéig ásni, mindig ezekbe ütközünk. Az artisták embertelen fizikai munkája és a sérülés valós, állandó veszélye adják a cirkusz egyediségét, hitelét és vonzerejét. A Recirquel újcirkuszi társulatot bemutató film sok eszközt használ, de azok a legerősebb pillanatok, amikor a fájdalom és a félelem hétköznapjait tudja megmutatni. Amikor a fiatal artisták közvetlen egyszerűséggel beszélnek arról, hogyan kopik el a bőr, hogyan vág húsba a drót és milyen érzés, amikor lezuhansz öt méter magasból, és csak a biztonsági felelős reflexein múlik, hogy túléled.

Halász Glória lendületes, legtöbbször klipszerű dokumentumfilmjéből nem sok derül ki az újcirkuszról mint műfajról, inkább csak utalásokat hallunk, hogy itt a történetmesélés a lényeg, vagy hogy milyen ellentmondásos a hagyományos cirkusz viszonya ehhez az egyre divatosabb irányzathoz. Pedig a Művészetek Palotájában működő, államilag dúsan támogatott Recirquel egyik fő törekvése éppen a tradicionális magyar cirkusz megújítása, vagy másfelől: az újcirkusz meghonosítása lenne. Meg persze a világhírnév, amelynek az alcím szerint már a kapujában állnak – ami túlzás, bár szerencsére tényleg egyre többet lépnek fel külföldön.

A középpontban hat nagyon fiatal artista áll, akik megnyerően mesélnek az életükről. Egyikük azon a vidéki tanyán, amelyet szabadidejében építget, másikuk 90 éves mestere oldalán (utóbbi még ennyi idősen is bemutat egy trükköt, bájos jelenet). Kár, hogy a társulatvezetőn kívül senkinek nem írják ki a teljes nevét, csak a stáblistában. A film jelentős részét teszik ki a zenés-lassított felvételek, sajnos; a próbán készült izgalmas anyagok mellett pedig külső helyszíneken is forgattak megrendezett, látványos jeleneteket. Ezek kétségkívül színesítik a képet, de a modorosságuk az elviselhetőség határán kötéltáncol.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.