tévésmaci

Az egzotik' kecske

  • tévésmaci
  • 2013. január 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché felmentek a lépcsőn, a korai útszakaszon két dologra kellett különös figyelmet fordítaniuk - bár ahogy haladtak fölfelé, úgy sokasodtak a különböző szempontok, amikre tekintettel kellett lenniük.

Viszont az elején tényleg csak ez a két megkötés volt, hogy soha, semmilyen körülmények között, semmilyen külső nyomásra, belső késztetésre ne vedd kettesével a fokokat, s ne használd sose a korlátot, magyarul, ne kapaszkodj. Minden lépcsőfokra szigorúan fel kell lépni, az egyikre jobb lábbal, a másikra ballal. E szabály sokfelől védhető, a legérthetőbb magyarázata nyilván az, hogy a lépcső szinte végeláthatatlanul magas, fölvisz egyenest a sztratoszférába és tovább is, így ha már az elején kifárasztja magát az ember azzal, hogy kettesével, ne adj' isten hármasával veszi a fokokat, akkor hamarosan, akár már a félútnál is megnézheti magát, Sztupa úgy mondta, hogy eccerűen' kiköpi a tüdejét. Mire Troché néha hozzátette, hogy esetleg liheg, mint a baknyúl. De ők nem vették kettesével a fokokat, mindegyikre - szigorúan teletalppal - felléptek, s nagyon odafigyeltek, hogy érezzék teljes testük súlyát ránehezedni a lábukra (egyszer a jobbra, másszor a balra, mint mondtuk). A helyzet némiképp fordított volt a másik törvénnyel. Kapaszkodni, korlátra támaszkodni alkalmasint azért nem tanácsos... mit nem volt tanácsos, direkte tilos volt, mert ha már az elején a saját fáradtságodra utaló gesztusokat teszel, ahogy haladsz fölfelé, mindjobban elhiszed, bebeszéled magadnak, hogy tényleg fáradt vagy, s hamarosan, adott esetben már félútnál kidőlsz, mint egy liszteszsák vagy egy doboz szeg. Így aztán, amikor nekivágtak, nem kapaszkodtak, nem rohantak, csak egyenletes, jól átgondolt léptekkel haladtak felfelé, nem beszéltek, lépcsőn nem beszélget a magyar, sem fölfelé, sem lefelé. De hol vagyunk még a lefelétől! Sztupa és Troché még épp csak belefogtak, még az első pihenő is nagyon messze lehet tőlük, mert tartottak ám azt is, pihenőt, csak később. Mi viszont most húzunk el tévézni, mert azt lehet például ülve és fekve is csinálni.

Pénteken (7-én) van a sárkány neve napja, esetleg most lesz százéves, s ezt Magyarországon is megünneplik; a Parlament előtti teret az m1, az m2, a Duna, a Hír v és az Echo Tv kapcsolja, itt Áder János köszönti az ünnepeltet. A film+ 18.10-kor adja a Sárkányszív című filmet, mely tűzokádó barátaink régi sérelmeit idézi fel. Az MGM pedig este tízkor vezeti elő A sárkány évét, mégiscsak a neve napja lehet tehát, Évának hívják vagy Évének. Nyolckor volt a Cinemaxon a Játszd újra, Sárkány!, vagy Sármány, röviden Sam. Így ünneplünk mi.

Szombaton sem lesz jobb, noha a Süsük lekopnak kétségkívül. A magyar filmek hatalmas barátja, a film+2 este tizenegy előtt kezdi a Vespát, egy kisfiú apakereső tripjét, én bírtam nagyon a moziban.Szerencsére eddigre már a Universal Channelen megoldódott a kilenckor megnyitott (A) Bourne-rejtély, s a ViaSat3-on 18.40-kor Négy esküvő és egy temetés már nyilván a válásoknál és az exhumálásnál tart. Éjfélkor eljönnek az RTL Klubra a Született gyilkosok, de azt hagyják ki nyugodtan, vacak darab.

Vasárnap úgy tűnik, az HBO veszi át a stafétát a ViaSattól ebédidőben a Sztárom a párommal, melybe Hugh Grant cukiságához még egy kis ibuszt is pakoltak. Ez alkalomból önök is bevallhatják, hogy az Oxford Streeten vagy a Portobello Roadon kezdték meg anno Londonország megismerését. A Film Mánián háromnegyed egykor Fellini barátocskánk Satyriconja, háááromnegyed egykoooor. Hétfőn Olivia Wilde szemében merülünk el este fél tizenegykor az HBO-n, simán megér a mondott zöld örvény egy előfizetést, vagy kettőt, akkor is, ha Cowboyok és űrlények is járnak hozzá. Volt déltájt a Cinemaxon Két angol lány és a kontinens, de Truffa valami hobbit, így nem csipázzuk túl. Esti fél tíz előtt 12 majom a ViaSat3-on vagy fordítva, Három majom a ViaSat12-n.

Kedden este tízkor az MGM-en Pénzt, vagy életet! Aztán uzsgyi! Fusson, akinek nincs bora vagy yugója. Tévézni szamárság.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.