Film

Az én háborúm

  • borz
  • 2016. december 3.

Film

Nagyon személyes, nagyon szomorú visszatekintés a délszláv háborúkra. A boszniai szerb rendező nagyon fiatalon, pályakezdő újságíróként menekült Hollandiába a konfliktus kezdetén, és a nyugati sajtóból, kvázi idegen szemmel követte az eseményeket. Dayton után visszament forgatni a szétlőtt Szarajevóba, majd haditudósító lett az újabb, koszovói háborúban. Amikor nyári vakációra viszi a Hollandiában született kisfiát az apja falujába, úgy dönt, hogy ő most pedig feltárja az ellenségeskedés okait, felkeresi és kifaggatja a rokonait, a régi barátokat, egy asztalhoz ültet szerbet és bosnyákot, hadd mondja el mindenki a maga történetét, a maga verzióját a történtekről.

A némileg naiv terv hamvába hal, ki eltűnt, ki meghalt, és aki túlélte, inkább nem akar beszélni róla. A családi vitákból, kényszeredett mondatokból, elejtett megjegyzésekből az derül ki, hogy az egész jugoszláv idill a békében élő nemzetiségekkel, vegyes házasságokkal és meghaladott nacionalizmusokkal rohadt nagy hazugság volt, amelynek a takarásában mindenki dédelgette a nemzete sérelmeit és roppant dicső múltját, ápolta keresztény/muzulmán vallása gyökérzetét, és csak arra várt, hogy végre az lehessen, aki. A bőséges vérontás nem oldott meg semmit, sőt új sérelmeket szerzett, és csak a külső beavatkozás meg a fáradtság vetett véget neki – átmenetileg. Jugoszlávia szétszakadt, de úgy tűnik, még mindig nem eléggé. Lidija Zelović lelkes igazságkeresésének is vége szakad, amikor ráhívják a rendőrséget, beviszik, és örülhet, hogy ép bőrrel megúszta.

A filmjét nézhetjük úgy is, mint nagyon személyes, nagyon szomorú előretekintést a következő háborúkra.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.