Film

Az én háborúm

  • borz
  • 2016. december 3.

Film

Nagyon személyes, nagyon szomorú visszatekintés a délszláv háborúkra. A boszniai szerb rendező nagyon fiatalon, pályakezdő újságíróként menekült Hollandiába a konfliktus kezdetén, és a nyugati sajtóból, kvázi idegen szemmel követte az eseményeket. Dayton után visszament forgatni a szétlőtt Szarajevóba, majd haditudósító lett az újabb, koszovói háborúban. Amikor nyári vakációra viszi a Hollandiában született kisfiát az apja falujába, úgy dönt, hogy ő most pedig feltárja az ellenségeskedés okait, felkeresi és kifaggatja a rokonait, a régi barátokat, egy asztalhoz ültet szerbet és bosnyákot, hadd mondja el mindenki a maga történetét, a maga verzióját a történtekről.

A némileg naiv terv hamvába hal, ki eltűnt, ki meghalt, és aki túlélte, inkább nem akar beszélni róla. A családi vitákból, kényszeredett mondatokból, elejtett megjegyzésekből az derül ki, hogy az egész jugoszláv idill a békében élő nemzetiségekkel, vegyes házasságokkal és meghaladott nacionalizmusokkal rohadt nagy hazugság volt, amelynek a takarásában mindenki dédelgette a nemzete sérelmeit és roppant dicső múltját, ápolta keresztény/muzulmán vallása gyökérzetét, és csak arra várt, hogy végre az lehessen, aki. A bőséges vérontás nem oldott meg semmit, sőt új sérelmeket szerzett, és csak a külső beavatkozás meg a fáradtság vetett véget neki – átmenetileg. Jugoszlávia szétszakadt, de úgy tűnik, még mindig nem eléggé. Lidija Zelović lelkes igazságkeresésének is vége szakad, amikor ráhívják a rendőrséget, beviszik, és örülhet, hogy ép bőrrel megúszta.

A filmjét nézhetjük úgy is, mint nagyon személyes, nagyon szomorú előretekintést a következő háborúkra.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.