Film

Az én háborúm

  • borz
  • 2016. december 3.

Film

Nagyon személyes, nagyon szomorú visszatekintés a délszláv háborúkra. A boszniai szerb rendező nagyon fiatalon, pályakezdő újságíróként menekült Hollandiába a konfliktus kezdetén, és a nyugati sajtóból, kvázi idegen szemmel követte az eseményeket. Dayton után visszament forgatni a szétlőtt Szarajevóba, majd haditudósító lett az újabb, koszovói háborúban. Amikor nyári vakációra viszi a Hollandiában született kisfiát az apja falujába, úgy dönt, hogy ő most pedig feltárja az ellenségeskedés okait, felkeresi és kifaggatja a rokonait, a régi barátokat, egy asztalhoz ültet szerbet és bosnyákot, hadd mondja el mindenki a maga történetét, a maga verzióját a történtekről.

A némileg naiv terv hamvába hal, ki eltűnt, ki meghalt, és aki túlélte, inkább nem akar beszélni róla. A családi vitákból, kényszeredett mondatokból, elejtett megjegyzésekből az derül ki, hogy az egész jugoszláv idill a békében élő nemzetiségekkel, vegyes házasságokkal és meghaladott nacionalizmusokkal rohadt nagy hazugság volt, amelynek a takarásában mindenki dédelgette a nemzete sérelmeit és roppant dicső múltját, ápolta keresztény/muzulmán vallása gyökérzetét, és csak arra várt, hogy végre az lehessen, aki. A bőséges vérontás nem oldott meg semmit, sőt új sérelmeket szerzett, és csak a külső beavatkozás meg a fáradtság vetett véget neki – átmenetileg. Jugoszlávia szétszakadt, de úgy tűnik, még mindig nem eléggé. Lidija Zelović lelkes igazságkeresésének is vége szakad, amikor ráhívják a rendőrséget, beviszik, és örülhet, hogy ép bőrrel megúszta.

A filmjét nézhetjük úgy is, mint nagyon személyes, nagyon szomorú előretekintést a következő háborúkra.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.