VERZIÓ

Behemót

  • - ts -
  • 2016. december 3.

Film

Kibelezett szénbányát látunk, valamelyik üregéből kiadós robbanás tör fel – maga pusztulat az egész, mit lehet még itt robbantani? Egy tájseb, mondhatnánk, ha lenne táj, de csak a puszta üreg van, az egyik kitüremkedésén egy meztelen alak hever összegömbölyödve, lehet, hogy alszik, de egészen biztosan álmodik. Épületnagyságú teherautók jönnek, s mindent elborít a por, az enyészet. De csak jönnek, egyre többen, markolók is, már körbefonják a hegyet, pontosabban azt a környező gödrök miatt hegynek látszó izét, ami a bányászat után megmaradt. Az egyik gép fülkéjében védőmaszkos ürge álmodja tovább a létezés azon legvégső kiteljesedését, amikor – rohadtul szó szerint – porrá leszünk.

Belső-Mongólia búbánatos iparvidékén járunk, mi, a szénbányász lányai és fiai, s hallgatjuk, hogyan köhög az apánk, hogyan húzza a belét szénbányától vaskohóig, acélgyártól szélfútta szellemvárosokon át, ugyan hová is: a semmibe, nyilván. A bánya kimerült, de minden megy tovább, maga a bánya is, a markolók, a teherautók is, s Behemót is, elűzik a pásztorokat, megsebeznek, felmarnak mindent, ami az útjukba kerül. Még csak körül sem kell nézni, még csak oda sem kell nagyon figyelni az elhangzó – egyébiránt igen csekély számú – mondatokra ahhoz, hogy tudjuk, Dante Poklát járjuk. Az Isteni színjáték örök, s aki vidámparknak képzelte a poklot, az megint tévedett.

Zsaó Liang, az egyéb természetű munkáiért nemzetközi elismertségnek örvendő kínai multimédia-művész, New Yorki-i, berlini kiállítóhelyek ünnepelt alkotója lírai dokumentumfilmjében olyan közel megy a tűzhöz, amennyire emberileg csak lehetséges. S meg is égeti magát.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.