VERZIÓ

Behemót

  • - ts -
  • 2016. december 3.

Film

Kibelezett szénbányát látunk, valamelyik üregéből kiadós robbanás tör fel – maga pusztulat az egész, mit lehet még itt robbantani? Egy tájseb, mondhatnánk, ha lenne táj, de csak a puszta üreg van, az egyik kitüremkedésén egy meztelen alak hever összegömbölyödve, lehet, hogy alszik, de egészen biztosan álmodik. Épületnagyságú teherautók jönnek, s mindent elborít a por, az enyészet. De csak jönnek, egyre többen, markolók is, már körbefonják a hegyet, pontosabban azt a környező gödrök miatt hegynek látszó izét, ami a bányászat után megmaradt. Az egyik gép fülkéjében védőmaszkos ürge álmodja tovább a létezés azon legvégső kiteljesedését, amikor – rohadtul szó szerint – porrá leszünk.

Belső-Mongólia búbánatos iparvidékén járunk, mi, a szénbányász lányai és fiai, s hallgatjuk, hogyan köhög az apánk, hogyan húzza a belét szénbányától vaskohóig, acélgyártól szélfútta szellemvárosokon át, ugyan hová is: a semmibe, nyilván. A bánya kimerült, de minden megy tovább, maga a bánya is, a markolók, a teherautók is, s Behemót is, elűzik a pásztorokat, megsebeznek, felmarnak mindent, ami az útjukba kerül. Még csak körül sem kell nézni, még csak oda sem kell nagyon figyelni az elhangzó – egyébiránt igen csekély számú – mondatokra ahhoz, hogy tudjuk, Dante Poklát járjuk. Az Isteni színjáték örök, s aki vidámparknak képzelte a poklot, az megint tévedett.

Zsaó Liang, az egyéb természetű munkáiért nemzetközi elismertségnek örvendő kínai multimédia-művész, New Yorki-i, berlini kiállítóhelyek ünnepelt alkotója lírai dokumentumfilmjében olyan közel megy a tűzhöz, amennyire emberileg csak lehetséges. S meg is égeti magát.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.