Film

Az izgalmak ártalmasságáról

Claude Miller: Tékozló szív

  • Kovács Bálint
  • 2013. október 5.

Film

Ha az ember túl sok filmet néz, egy idő után elkezdi foglalkoztatni mindaz, ami nem látható a vásznon: mikor esznek a földet megmentő hősök a többnapos hajsza alatt? Soha nem kell vécére menniük? És honnan szerzi azt a sok fegyvert, álkulcsot vagy hamis igazolványt a főszereplővé váló hétköznapi ember?

Claude Miller volt olyan szíves, és készített egy filmet Francois Mauriac magyarul A méregkeverő címen megjelent regényéből, amely mindent megmutat, amit más filmek nem. Mi történik egy házasságban, amikor nem történik semmi filmre való? Milyen az, amikor az asszony csak ül otthon, és unatkozik? Persze a veszekedéseket, a nagy fordulópontokat ismerjük más filmekből, de azt nem, amikor a nő közömbösen dohányzik, a férfi meg érdektelen sztorikat mesél a vadászidényről. Milyen az élet egy szerelmi vallomás előtt, és milyen utána?

Filmtörténeti kuriózumnak mindez remekül megállja a helyét; ez után tényleg nincs mit kérdezni, legfeljebb a vécéhasználati szokások maradtak ki ezúttal is, de hátha lesz második rész. Abban a kevés időben viszont, amíg még nem a vitrinben, hanem a vásznon látható a nagy mű, mégiscsak hiányzik az a pár jelenet is, amit olyan érzékletesen és olyan illedelmes távolságból megkerült a rendező: a hullámhegyek meg a hullámvölgyek az unottan csendes állóvíz helyett.

Persze a művelt közönségen nem lehet kifogni: ha olvasott valaha francia irodalmat, legalább a kötelezőket, tudja ő ennyiből is, hogy ez egy egzisztencialista, sőt kis híján feminista sorstörténet, meg Audrey Tautou is van olyan jó színész, hogy négy lapos pillantásba belesűrítse a teljes Bovarynét. Olyan ez a film így, mint egy keresztrejtvény: ők megadtak pár betűt a szóból, s nekünk innen már könnyű kitalálni, hogy melyikből. Ha megadták volna a többi betűt is - mint kifejtett motivációk, megformált érzelmi reakciók, logikus összefüggések az események láncolatában -, abban mi lett volna a kihívás?

Forgalmazza a Vertigo Média Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.