tévésmaci

Ruca, ruca

  • tévésmaci
  • 2013. október 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché megálltak a sorompónál, a kocsisor reménytelenül hosszúnak látszott. Sztupa leállította a motort, hátradőlt, s lehunyta a szemét. Troché türelmetlenül körbepillantott, de azonmód meg is akadt a szeme valamin. A vasúti pályát szegélyező sűrű fasor (nyár volt, a lombok teljes erejükből bokrosodtak) egy helyütt foghíjasnak mutatta magát, tán két fa hiányozhatott, de lehetett az három is. Megcsillant az egyik sínszál, Troché le sem vette onnan a tekintetét: várta a vonatot.

Mondd meg nekem, Sztupa, szoktad nézni a vonatokat? Hallgatás volt a felelet, alvás látszatát keltő szuszogás. Mert én szoktam nézni őket, jönnek-mennek, viszik az embereket ide-oda, s olyankor felmerül bennem, hogy én miért nem megyek sehova. Hideg téli éjszakákon miért nem visz egy túlfűtött szerelvény valami távoli kisvárosba, ahol kis papírcetlire firkantott cím alapján keresném szállásomat, megszólítván azt a csekély számú csellengőt, akit még az utcákon, tereken találok. Miért nem megyek a forró nyári napok tikkasztó szárazságában át a másik faluba gyalog, hogy ott felszállhassak a délutáni személyre, ami bevinne a megyeszékhelyre, ahol úsznék egyet a lassanként kiürülő strandon, talán ennék is valamit, de sietve, hogy még elkapjam az estit vissza. Miért nem szállok fel reggelente a helyiérdekűre, hogy vigyen be a munkába? Lassan már a szagát is elfelejtem az ilyesmiknek, nyisd ki a szemedet, Sztupa, és szegezd te is a fák közötti hasadékra, mert most már mindjárt kell jönnie a vonatnak, mindenféle népekkel a kupékban, akik tartanak valahová. Mi pedig itt ülünk ebben a személygépkocsiban, s nem tartunk sehová. Megyünk, elintézünk valamit, ami nélkülünk nem is létezne, vagy ha mégis létezne, egyszerűen figyelembe sem kéne venni, mert annyira ismerős, annyira természetes, hogy tökéletesen hiányzik belőle bárminemű feszültség. Nem fázol, és nem izzadsz tőle, s itt van karnyújtásnyira, csak autóba kell érte ülni, de akár oda is sétálhatnál hozzá, s meg is simogathatnád, mint egy szappanbuborékot. Figyeld, Sztupa, mindjárt jön a vonat, én már hallom, hogy zakatol a távolban, azonnal itt van. A tévé van itt, vaz.

Pénteken (6-án) mielőtt elregélném, hogy az RTL Klub előmerészkedik a Coolról a Kemény motorosokra keresztelt Sons of Anarchyval, szólnék Magyarország sportnagyhatalmi státuszáról, mert azt még csak beemelem valahogy, hogy a nemzeti főadó este a Románia-Magyarország labdarúgó-mérkőzést közvetíti, ez a szokás, rendben. De az már tényleg röhejes egy kicsit, hogy a Sportklub előtte leadja a Kazahsztán-Feröer (tudják, azok a szigetecskék, balra fönt) összecsapást, mi van itt? Melyiktől akarunk egy marék kavicsot?

Szombaton este kilenctől Humphrey Bogart megküzd a bűnözőkkel A máltai sólyomért. Tíz előtt kezdődik a Red az RTL Klubon, ez az a marhaság, amiben kiérdemesült titkos ügynökök és világsztárok állnak össze egy utolsó nagy balhéra, aminek a folytatását, az utolsó utáni nagy bulit most adják épp a mozik véletlenül. De ha már így szóba jött a Red, az én kedvencem a Reds, az megvan belőle, amikor Warren Beatty elénekelteti a komcsikkal az Internacionálét? Nincs? Nézzék meg, király! Még szerelmeskednek is benne, mert a komcsik olyanok.

Vasárnap két gengszterfilm, előbb fél kilenckor a Dunán a Napló gyermekeimnek, tíz előtt meg a Cinemaxon a Gotti.

Hétfőn adásszünetet tartunk, mi, vörösök.

Kedden A vágy villamosa röpít minket egyenest New Orleansba, az ott játszódó dolgok közül persze a Treme sokkal jobb, tényleg, az milyen lenne, ha Wendell Pierce adná Stanley Kowalskit? Kim Dickens simán elmenne Blanche-nak, és ki sem kéne mozdulniuk a stúdióból.

Szerdán Volt egyszer egy Közép-Anglia Shane Meadowstól, a This is England atyjától Bobby Carlyle-lal, ugyancsak a Cinemaxon, kilenc előtt. Éjfél után pedig a Felelős felnőtt c. tévéfilm mindkét részét leadja a csatorna, mely szerzeményben Dominic West hendikepes sorozatgyilkost ad, minimum hátborzongatóan. Háromig lehet nézni. De tévézni azonban még ennek dacára is molto snasszó.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.