tévésmaci

Ruca, ruca

  • tévésmaci
  • 2013. október 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché megálltak a sorompónál, a kocsisor reménytelenül hosszúnak látszott. Sztupa leállította a motort, hátradőlt, s lehunyta a szemét. Troché türelmetlenül körbepillantott, de azonmód meg is akadt a szeme valamin. A vasúti pályát szegélyező sűrű fasor (nyár volt, a lombok teljes erejükből bokrosodtak) egy helyütt foghíjasnak mutatta magát, tán két fa hiányozhatott, de lehetett az három is. Megcsillant az egyik sínszál, Troché le sem vette onnan a tekintetét: várta a vonatot.

Mondd meg nekem, Sztupa, szoktad nézni a vonatokat? Hallgatás volt a felelet, alvás látszatát keltő szuszogás. Mert én szoktam nézni őket, jönnek-mennek, viszik az embereket ide-oda, s olyankor felmerül bennem, hogy én miért nem megyek sehova. Hideg téli éjszakákon miért nem visz egy túlfűtött szerelvény valami távoli kisvárosba, ahol kis papírcetlire firkantott cím alapján keresném szállásomat, megszólítván azt a csekély számú csellengőt, akit még az utcákon, tereken találok. Miért nem megyek a forró nyári napok tikkasztó szárazságában át a másik faluba gyalog, hogy ott felszállhassak a délutáni személyre, ami bevinne a megyeszékhelyre, ahol úsznék egyet a lassanként kiürülő strandon, talán ennék is valamit, de sietve, hogy még elkapjam az estit vissza. Miért nem szállok fel reggelente a helyiérdekűre, hogy vigyen be a munkába? Lassan már a szagát is elfelejtem az ilyesmiknek, nyisd ki a szemedet, Sztupa, és szegezd te is a fák közötti hasadékra, mert most már mindjárt kell jönnie a vonatnak, mindenféle népekkel a kupékban, akik tartanak valahová. Mi pedig itt ülünk ebben a személygépkocsiban, s nem tartunk sehová. Megyünk, elintézünk valamit, ami nélkülünk nem is létezne, vagy ha mégis létezne, egyszerűen figyelembe sem kéne venni, mert annyira ismerős, annyira természetes, hogy tökéletesen hiányzik belőle bárminemű feszültség. Nem fázol, és nem izzadsz tőle, s itt van karnyújtásnyira, csak autóba kell érte ülni, de akár oda is sétálhatnál hozzá, s meg is simogathatnád, mint egy szappanbuborékot. Figyeld, Sztupa, mindjárt jön a vonat, én már hallom, hogy zakatol a távolban, azonnal itt van. A tévé van itt, vaz.

Pénteken (6-án) mielőtt elregélném, hogy az RTL Klub előmerészkedik a Coolról a Kemény motorosokra keresztelt Sons of Anarchyval, szólnék Magyarország sportnagyhatalmi státuszáról, mert azt még csak beemelem valahogy, hogy a nemzeti főadó este a Románia-Magyarország labdarúgó-mérkőzést közvetíti, ez a szokás, rendben. De az már tényleg röhejes egy kicsit, hogy a Sportklub előtte leadja a Kazahsztán-Feröer (tudják, azok a szigetecskék, balra fönt) összecsapást, mi van itt? Melyiktől akarunk egy marék kavicsot?

Szombaton este kilenctől Humphrey Bogart megküzd a bűnözőkkel A máltai sólyomért. Tíz előtt kezdődik a Red az RTL Klubon, ez az a marhaság, amiben kiérdemesült titkos ügynökök és világsztárok állnak össze egy utolsó nagy balhéra, aminek a folytatását, az utolsó utáni nagy bulit most adják épp a mozik véletlenül. De ha már így szóba jött a Red, az én kedvencem a Reds, az megvan belőle, amikor Warren Beatty elénekelteti a komcsikkal az Internacionálét? Nincs? Nézzék meg, király! Még szerelmeskednek is benne, mert a komcsik olyanok.

Vasárnap két gengszterfilm, előbb fél kilenckor a Dunán a Napló gyermekeimnek, tíz előtt meg a Cinemaxon a Gotti.

Hétfőn adásszünetet tartunk, mi, vörösök.

Kedden A vágy villamosa röpít minket egyenest New Orleansba, az ott játszódó dolgok közül persze a Treme sokkal jobb, tényleg, az milyen lenne, ha Wendell Pierce adná Stanley Kowalskit? Kim Dickens simán elmenne Blanche-nak, és ki sem kéne mozdulniuk a stúdióból.

Szerdán Volt egyszer egy Közép-Anglia Shane Meadowstól, a This is England atyjától Bobby Carlyle-lal, ugyancsak a Cinemaxon, kilenc előtt. Éjfél után pedig a Felelős felnőtt c. tévéfilm mindkét részét leadja a csatorna, mely szerzeményben Dominic West hendikepes sorozatgyilkost ad, minimum hátborzongatóan. Háromig lehet nézni. De tévézni azonban még ennek dacára is molto snasszó.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.