tévésmaci

Ruca, ruca

  • tévésmaci
  • 2013. október 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché megálltak a sorompónál, a kocsisor reménytelenül hosszúnak látszott. Sztupa leállította a motort, hátradőlt, s lehunyta a szemét. Troché türelmetlenül körbepillantott, de azonmód meg is akadt a szeme valamin. A vasúti pályát szegélyező sűrű fasor (nyár volt, a lombok teljes erejükből bokrosodtak) egy helyütt foghíjasnak mutatta magát, tán két fa hiányozhatott, de lehetett az három is. Megcsillant az egyik sínszál, Troché le sem vette onnan a tekintetét: várta a vonatot.

Mondd meg nekem, Sztupa, szoktad nézni a vonatokat? Hallgatás volt a felelet, alvás látszatát keltő szuszogás. Mert én szoktam nézni őket, jönnek-mennek, viszik az embereket ide-oda, s olyankor felmerül bennem, hogy én miért nem megyek sehova. Hideg téli éjszakákon miért nem visz egy túlfűtött szerelvény valami távoli kisvárosba, ahol kis papírcetlire firkantott cím alapján keresném szállásomat, megszólítván azt a csekély számú csellengőt, akit még az utcákon, tereken találok. Miért nem megyek a forró nyári napok tikkasztó szárazságában át a másik faluba gyalog, hogy ott felszállhassak a délutáni személyre, ami bevinne a megyeszékhelyre, ahol úsznék egyet a lassanként kiürülő strandon, talán ennék is valamit, de sietve, hogy még elkapjam az estit vissza. Miért nem szállok fel reggelente a helyiérdekűre, hogy vigyen be a munkába? Lassan már a szagát is elfelejtem az ilyesmiknek, nyisd ki a szemedet, Sztupa, és szegezd te is a fák közötti hasadékra, mert most már mindjárt kell jönnie a vonatnak, mindenféle népekkel a kupékban, akik tartanak valahová. Mi pedig itt ülünk ebben a személygépkocsiban, s nem tartunk sehová. Megyünk, elintézünk valamit, ami nélkülünk nem is létezne, vagy ha mégis létezne, egyszerűen figyelembe sem kéne venni, mert annyira ismerős, annyira természetes, hogy tökéletesen hiányzik belőle bárminemű feszültség. Nem fázol, és nem izzadsz tőle, s itt van karnyújtásnyira, csak autóba kell érte ülni, de akár oda is sétálhatnál hozzá, s meg is simogathatnád, mint egy szappanbuborékot. Figyeld, Sztupa, mindjárt jön a vonat, én már hallom, hogy zakatol a távolban, azonnal itt van. A tévé van itt, vaz.

Pénteken (6-án) mielőtt elregélném, hogy az RTL Klub előmerészkedik a Coolról a Kemény motorosokra keresztelt Sons of Anarchyval, szólnék Magyarország sportnagyhatalmi státuszáról, mert azt még csak beemelem valahogy, hogy a nemzeti főadó este a Románia-Magyarország labdarúgó-mérkőzést közvetíti, ez a szokás, rendben. De az már tényleg röhejes egy kicsit, hogy a Sportklub előtte leadja a Kazahsztán-Feröer (tudják, azok a szigetecskék, balra fönt) összecsapást, mi van itt? Melyiktől akarunk egy marék kavicsot?

Szombaton este kilenctől Humphrey Bogart megküzd a bűnözőkkel A máltai sólyomért. Tíz előtt kezdődik a Red az RTL Klubon, ez az a marhaság, amiben kiérdemesült titkos ügynökök és világsztárok állnak össze egy utolsó nagy balhéra, aminek a folytatását, az utolsó utáni nagy bulit most adják épp a mozik véletlenül. De ha már így szóba jött a Red, az én kedvencem a Reds, az megvan belőle, amikor Warren Beatty elénekelteti a komcsikkal az Internacionálét? Nincs? Nézzék meg, király! Még szerelmeskednek is benne, mert a komcsik olyanok.

Vasárnap két gengszterfilm, előbb fél kilenckor a Dunán a Napló gyermekeimnek, tíz előtt meg a Cinemaxon a Gotti.

Hétfőn adásszünetet tartunk, mi, vörösök.

Kedden A vágy villamosa röpít minket egyenest New Orleansba, az ott játszódó dolgok közül persze a Treme sokkal jobb, tényleg, az milyen lenne, ha Wendell Pierce adná Stanley Kowalskit? Kim Dickens simán elmenne Blanche-nak, és ki sem kéne mozdulniuk a stúdióból.

Szerdán Volt egyszer egy Közép-Anglia Shane Meadowstól, a This is England atyjától Bobby Carlyle-lal, ugyancsak a Cinemaxon, kilenc előtt. Éjfél után pedig a Felelős felnőtt c. tévéfilm mindkét részét leadja a csatorna, mely szerzeményben Dominic West hendikepes sorozatgyilkost ad, minimum hátborzongatóan. Háromig lehet nézni. De tévézni azonban még ennek dacára is molto snasszó.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.