Az unokáink is látni fogják?

Film

December 20-án retrócsatornát indít a közmédia. Szügyig gázolunk majd a régi tévéműsorokban.

Mióta a tőzsdepalotát eladták, már nem lehet kérdéses: a köztévé legnagyobb és egyszersmind legutolsó kincse az archívuma. Lehet is, kell is kezdeni valamit azzal a töméntelen mennyiségű tévéműsorral, amely az ötvenes évek végétől a rendszerváltásig szalagra került, s ez a kézenfekvő felismerés az elmúlt évek során változatos félmegoldásokhoz vezetett.

Az archívum kiárusításán túl az alapeset a műsorrendbe itt-ott beillesztett ismétlések rendszere volt, ám ez olykor fura és kényes helyzeteket teremtett. Máig emlékezetünkben él például az Egy óra múlva itt vagyok című sorozat sokadik ismétlésének középtáji megszakítása a Duna TV-n úgy két esztendeje: alkalmasint egy illetékes óvatlanul belenézett az amúgy erősen hamiskás filmbe, amely oly előnytelenül ábrázolta a Horthy-korszakot, s így aztán az ismétlés már sohasem ért el Sinkovits Imre szovjet partizánparancsnoki szerepléséig. Az ilyen eseteket elkerülendő hívhatták életre a 2-es csatorna retrótévé-sorozatát, ahol is esténként erős körülsatírozással, színészek tévébemondói gügyögésével különítették el a „normál”, azaz a halálosan komolyan veendő mai műsoroktól a léha ismétlőblokkot. S persze ugyancsak az archívum az alapja a Hogy volt!? olykor megszakadó, olykor már magamagát is ismétlő műsorfolyamának, ahol a hatvan feletti magyar színészgeneráció érdemes tagjai lelkiismeretesen felmondhatják alapmonológjuk egyik kulcsmondatát: „mert akkor még készültek tévéjátékok”.

A Zenebutik bukszusharcosa

A Zenebutik bukszusharcosa

 

S tényleg, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek során rengeteg tévéjáték készült (persze jók, rosszak és egészen borzalmasak vegyesen), s egyáltalán: az eleinte még tétován próbálkozó, s utóbb sem külföldi licencek mintakönyvéből dolgozó királyi tévé valóban komoly erőfeszítések és nagy vállalkozások színtere volt. Hogy ennek értelemszerűen volt politikai mögöttese, azt banális hangsúlyozni, sokkal fontosabb, hogy a kultúraközvetítés és a kultúrateremtés valóban ott szerepelt az egykori célkitűzések sorában, s ezt a tényt Sebestyén Balázs és Majka jelenkorából visszatekintve nehéz nem nagyra értékelnünk.

A közmédia most egy új csatornára (M3) hordja össze ismételni valóját, s nem kétséges, vállalkozásával a nézői nosztalgiára és menekülésvágyra éppúgy építeni kíván, mint a retróifjak csúfondáros kíváncsiságára. Merthogy (Halló fiúk! Halló lányok!) az ismétlések az utókor szarkazmusa és röheje számára is bizton kínálnak majd céltáblákat, legyen szó akár Juhász Előd örök küzdelméről a szállodahallok bukszusaival, akár az elvált Anna Holubová élelmiszerbolti helytállásáról a pult mögött. A Filmmúzeum megürült helyére most jó eséllyel és nagyobb hozzáférési lehetőségekkel belépő M3 talán legnagyobb kihívása éppen itt lesz: az értékmentés és a múlt kikacagható-megmosolyogható bemutatásának arányai és elhatárolása körül. Debil gügyögés, tanítóbácsis modor és persze direkt ideológia meg politikai hátrarugdosások nélkül. Szóval nem az archívumon fog múlni az M3 sikere.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.