Az unokáink is látni fogják?

Film

December 20-án retrócsatornát indít a közmédia. Szügyig gázolunk majd a régi tévéműsorokban.

Mióta a tőzsdepalotát eladták, már nem lehet kérdéses: a köztévé legnagyobb és egyszersmind legutolsó kincse az archívuma. Lehet is, kell is kezdeni valamit azzal a töméntelen mennyiségű tévéműsorral, amely az ötvenes évek végétől a rendszerváltásig szalagra került, s ez a kézenfekvő felismerés az elmúlt évek során változatos félmegoldásokhoz vezetett.

Az archívum kiárusításán túl az alapeset a műsorrendbe itt-ott beillesztett ismétlések rendszere volt, ám ez olykor fura és kényes helyzeteket teremtett. Máig emlékezetünkben él például az Egy óra múlva itt vagyok című sorozat sokadik ismétlésének középtáji megszakítása a Duna TV-n úgy két esztendeje: alkalmasint egy illetékes óvatlanul belenézett az amúgy erősen hamiskás filmbe, amely oly előnytelenül ábrázolta a Horthy-korszakot, s így aztán az ismétlés már sohasem ért el Sinkovits Imre szovjet partizánparancsnoki szerepléséig. Az ilyen eseteket elkerülendő hívhatták életre a 2-es csatorna retrótévé-sorozatát, ahol is esténként erős körülsatírozással, színészek tévébemondói gügyögésével különítették el a „normál”, azaz a halálosan komolyan veendő mai műsoroktól a léha ismétlőblokkot. S persze ugyancsak az archívum az alapja a Hogy volt!? olykor megszakadó, olykor már magamagát is ismétlő műsorfolyamának, ahol a hatvan feletti magyar színészgeneráció érdemes tagjai lelkiismeretesen felmondhatják alapmonológjuk egyik kulcsmondatát: „mert akkor még készültek tévéjátékok”.

A Zenebutik bukszusharcosa

A Zenebutik bukszusharcosa

 

S tényleg, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek során rengeteg tévéjáték készült (persze jók, rosszak és egészen borzalmasak vegyesen), s egyáltalán: az eleinte még tétován próbálkozó, s utóbb sem külföldi licencek mintakönyvéből dolgozó királyi tévé valóban komoly erőfeszítések és nagy vállalkozások színtere volt. Hogy ennek értelemszerűen volt politikai mögöttese, azt banális hangsúlyozni, sokkal fontosabb, hogy a kultúraközvetítés és a kultúrateremtés valóban ott szerepelt az egykori célkitűzések sorában, s ezt a tényt Sebestyén Balázs és Majka jelenkorából visszatekintve nehéz nem nagyra értékelnünk.

A közmédia most egy új csatornára (M3) hordja össze ismételni valóját, s nem kétséges, vállalkozásával a nézői nosztalgiára és menekülésvágyra éppúgy építeni kíván, mint a retróifjak csúfondáros kíváncsiságára. Merthogy (Halló fiúk! Halló lányok!) az ismétlések az utókor szarkazmusa és röheje számára is bizton kínálnak majd céltáblákat, legyen szó akár Juhász Előd örök küzdelméről a szállodahallok bukszusaival, akár az elvált Anna Holubová élelmiszerbolti helytállásáról a pult mögött. A Filmmúzeum megürült helyére most jó eséllyel és nagyobb hozzáférési lehetőségekkel belépő M3 talán legnagyobb kihívása éppen itt lesz: az értékmentés és a múlt kikacagható-megmosolyogható bemutatásának arányai és elhatárolása körül. Debil gügyögés, tanítóbácsis modor és persze direkt ideológia meg politikai hátrarugdosások nélkül. Szóval nem az archívumon fog múlni az M3 sikere.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.