Az unokáink is látni fogják?

Film

December 20-án retrócsatornát indít a közmédia. Szügyig gázolunk majd a régi tévéműsorokban.

Mióta a tőzsdepalotát eladták, már nem lehet kérdéses: a köztévé legnagyobb és egyszersmind legutolsó kincse az archívuma. Lehet is, kell is kezdeni valamit azzal a töméntelen mennyiségű tévéműsorral, amely az ötvenes évek végétől a rendszerváltásig szalagra került, s ez a kézenfekvő felismerés az elmúlt évek során változatos félmegoldásokhoz vezetett.

Az archívum kiárusításán túl az alapeset a műsorrendbe itt-ott beillesztett ismétlések rendszere volt, ám ez olykor fura és kényes helyzeteket teremtett. Máig emlékezetünkben él például az Egy óra múlva itt vagyok című sorozat sokadik ismétlésének középtáji megszakítása a Duna TV-n úgy két esztendeje: alkalmasint egy illetékes óvatlanul belenézett az amúgy erősen hamiskás filmbe, amely oly előnytelenül ábrázolta a Horthy-korszakot, s így aztán az ismétlés már sohasem ért el Sinkovits Imre szovjet partizánparancsnoki szerepléséig. Az ilyen eseteket elkerülendő hívhatták életre a 2-es csatorna retrótévé-sorozatát, ahol is esténként erős körülsatírozással, színészek tévébemondói gügyögésével különítették el a „normál”, azaz a halálosan komolyan veendő mai műsoroktól a léha ismétlőblokkot. S persze ugyancsak az archívum az alapja a Hogy volt!? olykor megszakadó, olykor már magamagát is ismétlő műsorfolyamának, ahol a hatvan feletti magyar színészgeneráció érdemes tagjai lelkiismeretesen felmondhatják alapmonológjuk egyik kulcsmondatát: „mert akkor még készültek tévéjátékok”.

A Zenebutik bukszusharcosa

A Zenebutik bukszusharcosa

 

S tényleg, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek során rengeteg tévéjáték készült (persze jók, rosszak és egészen borzalmasak vegyesen), s egyáltalán: az eleinte még tétován próbálkozó, s utóbb sem külföldi licencek mintakönyvéből dolgozó királyi tévé valóban komoly erőfeszítések és nagy vállalkozások színtere volt. Hogy ennek értelemszerűen volt politikai mögöttese, azt banális hangsúlyozni, sokkal fontosabb, hogy a kultúraközvetítés és a kultúrateremtés valóban ott szerepelt az egykori célkitűzések sorában, s ezt a tényt Sebestyén Balázs és Majka jelenkorából visszatekintve nehéz nem nagyra értékelnünk.

A közmédia most egy új csatornára (M3) hordja össze ismételni valóját, s nem kétséges, vállalkozásával a nézői nosztalgiára és menekülésvágyra éppúgy építeni kíván, mint a retróifjak csúfondáros kíváncsiságára. Merthogy (Halló fiúk! Halló lányok!) az ismétlések az utókor szarkazmusa és röheje számára is bizton kínálnak majd céltáblákat, legyen szó akár Juhász Előd örök küzdelméről a szállodahallok bukszusaival, akár az elvált Anna Holubová élelmiszerbolti helytállásáról a pult mögött. A Filmmúzeum megürült helyére most jó eséllyel és nagyobb hozzáférési lehetőségekkel belépő M3 talán legnagyobb kihívása éppen itt lesz: az értékmentés és a múlt kikacagható-megmosolyogható bemutatásának arányai és elhatárolása körül. Debil gügyögés, tanítóbácsis modor és persze direkt ideológia meg politikai hátrarugdosások nélkül. Szóval nem az archívumon fog múlni az M3 sikere.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.