Az unokáink is látni fogják?

Film

December 20-án retrócsatornát indít a közmédia. Szügyig gázolunk majd a régi tévéműsorokban.

Mióta a tőzsdepalotát eladták, már nem lehet kérdéses: a köztévé legnagyobb és egyszersmind legutolsó kincse az archívuma. Lehet is, kell is kezdeni valamit azzal a töméntelen mennyiségű tévéműsorral, amely az ötvenes évek végétől a rendszerváltásig szalagra került, s ez a kézenfekvő felismerés az elmúlt évek során változatos félmegoldásokhoz vezetett.

Az archívum kiárusításán túl az alapeset a műsorrendbe itt-ott beillesztett ismétlések rendszere volt, ám ez olykor fura és kényes helyzeteket teremtett. Máig emlékezetünkben él például az Egy óra múlva itt vagyok című sorozat sokadik ismétlésének középtáji megszakítása a Duna TV-n úgy két esztendeje: alkalmasint egy illetékes óvatlanul belenézett az amúgy erősen hamiskás filmbe, amely oly előnytelenül ábrázolta a Horthy-korszakot, s így aztán az ismétlés már sohasem ért el Sinkovits Imre szovjet partizánparancsnoki szerepléséig. Az ilyen eseteket elkerülendő hívhatták életre a 2-es csatorna retrótévé-sorozatát, ahol is esténként erős körülsatírozással, színészek tévébemondói gügyögésével különítették el a „normál”, azaz a halálosan komolyan veendő mai műsoroktól a léha ismétlőblokkot. S persze ugyancsak az archívum az alapja a Hogy volt!? olykor megszakadó, olykor már magamagát is ismétlő műsorfolyamának, ahol a hatvan feletti magyar színészgeneráció érdemes tagjai lelkiismeretesen felmondhatják alapmonológjuk egyik kulcsmondatát: „mert akkor még készültek tévéjátékok”.

A Zenebutik bukszusharcosa

A Zenebutik bukszusharcosa

 

S tényleg, a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek során rengeteg tévéjáték készült (persze jók, rosszak és egészen borzalmasak vegyesen), s egyáltalán: az eleinte még tétován próbálkozó, s utóbb sem külföldi licencek mintakönyvéből dolgozó királyi tévé valóban komoly erőfeszítések és nagy vállalkozások színtere volt. Hogy ennek értelemszerűen volt politikai mögöttese, azt banális hangsúlyozni, sokkal fontosabb, hogy a kultúraközvetítés és a kultúrateremtés valóban ott szerepelt az egykori célkitűzések sorában, s ezt a tényt Sebestyén Balázs és Majka jelenkorából visszatekintve nehéz nem nagyra értékelnünk.

A közmédia most egy új csatornára (M3) hordja össze ismételni valóját, s nem kétséges, vállalkozásával a nézői nosztalgiára és menekülésvágyra éppúgy építeni kíván, mint a retróifjak csúfondáros kíváncsiságára. Merthogy (Halló fiúk! Halló lányok!) az ismétlések az utókor szarkazmusa és röheje számára is bizton kínálnak majd céltáblákat, legyen szó akár Juhász Előd örök küzdelméről a szállodahallok bukszusaival, akár az elvált Anna Holubová élelmiszerbolti helytállásáról a pult mögött. A Filmmúzeum megürült helyére most jó eséllyel és nagyobb hozzáférési lehetőségekkel belépő M3 talán legnagyobb kihívása éppen itt lesz: az értékmentés és a múlt kikacagható-megmosolyogható bemutatásának arányai és elhatárolása körül. Debil gügyögés, tanítóbácsis modor és persze direkt ideológia meg politikai hátrarugdosások nélkül. Szóval nem az archívumon fog múlni az M3 sikere.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.