"Szex nélkül bátrak" - Greta Gerwig forgatókönyvíró, színésznő

Film

A független filmesek üdvöskéje, akit azért Woody Allen is felfedezett már magának, nemcsak szereti, de érti is a mozit. A héten mozikba kerülő Frances Ha forgatókönyvíró-főszereplőjével telefonon beszéltünk.

Magyar Narancs: A filmje telis-tele van Truffaut-idézetekkel, az egyik szereplő lakásában még a Zsebpénz poszterét is fellógatták. Mi a kedvenc Truffaut-ja?

Greta Gerwig: Legyen a Négyszáz csapás. De nagyon bírom a későbbi Antoine Doinel-filmeket, a Lopott csókoktól a Menekülő szerelemig. Antoine Doinel örök. De mind közül a Négyszáz csapást tartom a tökéletes filmnek.

MN: A francia elődök közül még kik előtt tisztelegtek?

GG: Mindenekelőtt Eric Rohmer előtt. Amikor Noah (Noah Baumbach, a Frances Ha rendezője - a szerk.) és én a forgatókönyvet írtuk, nem volt olyan nap, hogy ne Rohmer járt volna az eszünkben. Ahogy az új hullámosok csinálták, úgy akartuk mi is megragadni ezt a fiatalságnak nevezett valamit. Azt szerettük volna, hogy a film kinézete is új hullámos legyen: kicsit barkács, nagyon meleg.

false

MN: Ez úgy hangzik, mintha két cinefil beszabadult volna a játszótérre...

GG: Az életünk, az enyém és Noah-é filmekből áll, megnézzük, megvitatjuk, megnézzük, megvitatjuk... A Frances Ha, minek is tagadni, egy piros betűs szerelmeslevél a mozihoz. Azt az izgalmat szerettük volna ünnepelni, amit csak egy sötét moziteremben érezhet az ember.

MN: Utoljára mikor érzett ilyen izgalmat a sötétben?

GG: Ha régi filmet mondok, az ér?

MN: Ér.

GG: Nos, amikor Jacques Becker Antoine et Antoinette című filmjének felújított változatára ültem be egy New York-i moziba.

MN: Jacques Becker igazi elsüllyedt filmrendező. A ma élők közül valaki?

GG: Mike Leigh. Persze most mondhatja, de Mike Leigh világhírű művész, ám én mégis úgy érzem, hogy sokszor lefelejtik az év végi listákról. Még a cinefilek is hajlamosak megfeledkezni róla, mintha nem lenne elég filmszerű, amit csinál. Pedig az egyik legnagyobb filmrendezőnk. És itt hívnám fel mindenki figyelmét az argentin Matías Pi–eiróra! Fiatal filmes, a Viola című filmjéért odavagyok. És ott van a török Nuri Bilge Ceylan Once Upon a Time in Anatolia című filmje. Remekmű.

MN: Beszéljünk az önök filmjéről is! Kétszer is megjegyzik benne, hogy arról ismerszik meg egy házastársi kapcsolat, hogy a felek már nem szexelnek. Tényleg enynyire rossz lenne a helyzet házastársi fronton?

GG: Azért ez nem valami kőbe vésett igazság vagy tudományos felfedezés a részünkről. Csak írtunk, és csak írtunk, és amikor már belefáradt a kezünk a sok írásba, és visszanéztük a sok szöveget, azt kellett látnunk, hogy egy olyan történet kezd kibontakozni, amiben a szereplők nem szexelnek. Egy love storyt írtunk, amiben nincs szex. Úgy látom, a művészi bátorság sokszor a szexjelenetekben merül ki, de mi úgy gondoltuk, elég mondanivalónk van szex nélkül is. Megpróbáltunk a szex nélkül bátrak lenni. Nem a ruhájuknál fogva akartuk lemezteleníti a szereplőket.

MN: A filmjükkel, mint mondta, a fiatalságról akartak portrét rajzolni. Frances, akit ön alakít, a fiatalság mámorában a peronról kihajolva lepisili a New York-i metróalagút sínpárjait. Ez egy létező New York-i szokás?

GG: A szemem láttára történt meg többször is. Velem még nem esett meg, de mindent el kell kezdeni valamikor. Nem tudom, mekkora büntetés járna, ha valakit elkapnának.

MN: Úgy volt, hogy az HBO tévésorozatot gyárt Jonathan Franzen híres regényéből, a Javításokból. Önnek is lett volna szerepe benne. A pilot elkészült, majd lefújták az egészet. Mi történt?

GG: A munka során rájöttünk, hogy képtelenség tévésorozatosítani Franzen regényét. Ami a regényben működött, epizódokra bontva nem stimmelt.

Frances Ha

Interjúnkban sokat dobálózunk nagy nevekkel, de egy még ide kívánkozik; Whit Stillmané, aki olyan ismeretlen, hogy olykor Still Whitmannak ejtik a nevét, ám mégis ő volt az a filmrendező, akinek sikerült bizonyítania (Metropolitan - 1990), hogy New York aranyifjainak, ennek a bicskanyitogatón öntudatos társaságnak nemcsak Nike sportcipője, de lelke is van. Legalábbis egyeseknek.

false

Hogy szükség van-e további bizonyításra? Ez képezheti vita tárgyát, de nem a Gerwig-Baumbach-háztartásban: ők két vagy inkább másfél aranyifjú leányzót kaptak lencsevégre, és azon a tépelődésektől sem mentes úton kísérik őket végig, mely a bohém brooklyni (aki hipstert mond, attól pontot vonunk) társbérletből az önálló New York-i életformák felé vezet. Frances és barátnője útja fekete-fehérben, Truffaut kedvenc zeneszerzőjének édes-bús dallamaira kanyarog kicsit művi, de végső soron szerethető önfeledtséggel. Olyan ez, mint egy hangulatos útikönyvmelléklet, mely egyben figyelmeztetés is: ki itt, New Yorkban a gépről leszállsz, pont ilyen alakokkal, kapcsolati és lakbérgondokkal küzdő menő bohémokkal fogsz találkozni. Akit irritál ez, jobb, ha továbbrepül.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.