"Szex nélkül bátrak" - Greta Gerwig forgatókönyvíró, színésznő

Film

A független filmesek üdvöskéje, akit azért Woody Allen is felfedezett már magának, nemcsak szereti, de érti is a mozit. A héten mozikba kerülő Frances Ha forgatókönyvíró-főszereplőjével telefonon beszéltünk.

Magyar Narancs: A filmje telis-tele van Truffaut-idézetekkel, az egyik szereplő lakásában még a Zsebpénz poszterét is fellógatták. Mi a kedvenc Truffaut-ja?

Greta Gerwig: Legyen a Négyszáz csapás. De nagyon bírom a későbbi Antoine Doinel-filmeket, a Lopott csókoktól a Menekülő szerelemig. Antoine Doinel örök. De mind közül a Négyszáz csapást tartom a tökéletes filmnek.

MN: A francia elődök közül még kik előtt tisztelegtek?

GG: Mindenekelőtt Eric Rohmer előtt. Amikor Noah (Noah Baumbach, a Frances Ha rendezője - a szerk.) és én a forgatókönyvet írtuk, nem volt olyan nap, hogy ne Rohmer járt volna az eszünkben. Ahogy az új hullámosok csinálták, úgy akartuk mi is megragadni ezt a fiatalságnak nevezett valamit. Azt szerettük volna, hogy a film kinézete is új hullámos legyen: kicsit barkács, nagyon meleg.

false

MN: Ez úgy hangzik, mintha két cinefil beszabadult volna a játszótérre...

GG: Az életünk, az enyém és Noah-é filmekből áll, megnézzük, megvitatjuk, megnézzük, megvitatjuk... A Frances Ha, minek is tagadni, egy piros betűs szerelmeslevél a mozihoz. Azt az izgalmat szerettük volna ünnepelni, amit csak egy sötét moziteremben érezhet az ember.

MN: Utoljára mikor érzett ilyen izgalmat a sötétben?

GG: Ha régi filmet mondok, az ér?

MN: Ér.

GG: Nos, amikor Jacques Becker Antoine et Antoinette című filmjének felújított változatára ültem be egy New York-i moziba.

MN: Jacques Becker igazi elsüllyedt filmrendező. A ma élők közül valaki?

GG: Mike Leigh. Persze most mondhatja, de Mike Leigh világhírű művész, ám én mégis úgy érzem, hogy sokszor lefelejtik az év végi listákról. Még a cinefilek is hajlamosak megfeledkezni róla, mintha nem lenne elég filmszerű, amit csinál. Pedig az egyik legnagyobb filmrendezőnk. És itt hívnám fel mindenki figyelmét az argentin Matías Pi–eiróra! Fiatal filmes, a Viola című filmjéért odavagyok. És ott van a török Nuri Bilge Ceylan Once Upon a Time in Anatolia című filmje. Remekmű.

MN: Beszéljünk az önök filmjéről is! Kétszer is megjegyzik benne, hogy arról ismerszik meg egy házastársi kapcsolat, hogy a felek már nem szexelnek. Tényleg enynyire rossz lenne a helyzet házastársi fronton?

GG: Azért ez nem valami kőbe vésett igazság vagy tudományos felfedezés a részünkről. Csak írtunk, és csak írtunk, és amikor már belefáradt a kezünk a sok írásba, és visszanéztük a sok szöveget, azt kellett látnunk, hogy egy olyan történet kezd kibontakozni, amiben a szereplők nem szexelnek. Egy love storyt írtunk, amiben nincs szex. Úgy látom, a művészi bátorság sokszor a szexjelenetekben merül ki, de mi úgy gondoltuk, elég mondanivalónk van szex nélkül is. Megpróbáltunk a szex nélkül bátrak lenni. Nem a ruhájuknál fogva akartuk lemezteleníti a szereplőket.

MN: A filmjükkel, mint mondta, a fiatalságról akartak portrét rajzolni. Frances, akit ön alakít, a fiatalság mámorában a peronról kihajolva lepisili a New York-i metróalagút sínpárjait. Ez egy létező New York-i szokás?

GG: A szemem láttára történt meg többször is. Velem még nem esett meg, de mindent el kell kezdeni valamikor. Nem tudom, mekkora büntetés járna, ha valakit elkapnának.

MN: Úgy volt, hogy az HBO tévésorozatot gyárt Jonathan Franzen híres regényéből, a Javításokból. Önnek is lett volna szerepe benne. A pilot elkészült, majd lefújták az egészet. Mi történt?

GG: A munka során rájöttünk, hogy képtelenség tévésorozatosítani Franzen regényét. Ami a regényben működött, epizódokra bontva nem stimmelt.

Frances Ha

Interjúnkban sokat dobálózunk nagy nevekkel, de egy még ide kívánkozik; Whit Stillmané, aki olyan ismeretlen, hogy olykor Still Whitmannak ejtik a nevét, ám mégis ő volt az a filmrendező, akinek sikerült bizonyítania (Metropolitan - 1990), hogy New York aranyifjainak, ennek a bicskanyitogatón öntudatos társaságnak nemcsak Nike sportcipője, de lelke is van. Legalábbis egyeseknek.

false

Hogy szükség van-e további bizonyításra? Ez képezheti vita tárgyát, de nem a Gerwig-Baumbach-háztartásban: ők két vagy inkább másfél aranyifjú leányzót kaptak lencsevégre, és azon a tépelődésektől sem mentes úton kísérik őket végig, mely a bohém brooklyni (aki hipstert mond, attól pontot vonunk) társbérletből az önálló New York-i életformák felé vezet. Frances és barátnője útja fekete-fehérben, Truffaut kedvenc zeneszerzőjének édes-bús dallamaira kanyarog kicsit művi, de végső soron szerethető önfeledtséggel. Olyan ez, mint egy hangulatos útikönyvmelléklet, mely egyben figyelmeztetés is: ki itt, New Yorkban a gépről leszállsz, pont ilyen alakokkal, kapcsolati és lakbérgondokkal küzdő menő bohémokkal fogsz találkozni. Akit irritál ez, jobb, ha továbbrepül.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.